Besiktningsmannen sa att södersidan på huset borde målas om i år. Jag tror att fasaden är målad med någon sorts oljefärg. Hade tänkt att måla med falu fasadfärd ovanpå. Vad för sorts grundarbete borde jag göra? Kolla på bilderna, panelen ser väldigt torr ut.

Funderar på vad som behövs, tvätta, skrapa, borsta, olja och sen måla? Behövs alla de stegen? Vad ska man olja med?

Torr och sliten träpanel på södersidan av ett hus som behöver ommålning, med skugga från ett föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Torra, rödmålade träpaneler med synliga kvistar och spikar, behov av underhållsmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/mvh nyblivna husägaren
 
Ser ut som slamfärg, du brukar man stålborsta. Tror inte det går att byta till annan färg typ utan du måste fortsätta med slamfärg.
 
  • Gilla
Fjojtmehmet
  • Laddar…
L
Om du drar med handen över brädorna på olika ställen även där inte solen har blekt , får du färgdamm på handen då , så är det slamfärg
Har för mig att det går att patentera slamfärgen och måla på den , men vad finns bakom panelen , tänker på luftning ,, måla inte med för tät färg den måste andas ut ev. fukt som kan komma inifrån , dom plastfärger som finns , i mitt tycke för täta släpper inte ut fukten på rätt sätt , slamfärg andas jämt ,
 
Nej jag tror inte det är slamfärg sedan innan då den inte kritar något. Snubben jag ringde på falu färg sa att man skulle kunna måla med falu fasadfärg ovanpå en tidigare oljefärg. Tror det är alkydolja sedan innan.

Brukar man olja innan eller är det bara att måla på med falu fasadfärgen efter jag tvättat och skrapat?
 
L
M Martin Lj skrev:
Nej jag tror inte det är slamfärg sedan innan då den inte kritar något. Snubben jag ringde på falu färg sa att man skulle kunna måla med falu fasadfärg ovanpå en tidigare oljefärg. Tror det är alkydolja sedan innan.

Brukar man olja innan eller är det bara att måla på med falu fasadfärgen efter jag tvättat och skrapat?
Om du målar direkt på , så kommer du aldrig att få det bra , fasaden blir flammig , detta beror på att trät är så torrt och suger olika , kommer att gå åt mycket färg , kanske måla 3 - 4 ggr
det bästa är att mätta trät med olja först.
Som upplysning : mitt gamla hus hade fiskoljefärg som dammade , stålborstade hela huset ,
linolja utblandat 40% olja 60% terpentin , så det blev lite blaskigt , på med en s.k. sugga i målarvärden , fyllde den satte mot väggen , oljan rann ca 15 cm ned och försvann i trät , sög fruktansvärt , bara att plaska på med olja och mätta det ,sedan får du nog måla 2 ggr för att få det att täcka
 
Varför vill du inte fortsätta med samma färgtyp som tidigare?
De moderna färgtyperna är visserligen snygga då de är nymålade men grundarbetet är ett rent helvete när man skall måla om och det har flagat litet.
 
Det ser ju inte ut som en täckfärg. Om det inte är en slamfärg, så borde det vara ngn. sorts lasyrfärg, finns ju en halvvariant som brukar kallas täcklasyr.

Men det är viktigt att utreda om det är en slamfärg, för då kan det bli problem att få något annat att fästa.
 
Gissar på Alkydoljefärg, vilket innebär att att den kan målas över med många av de på marknaden förekommande färgsystemen. Och troligtvis målad lite tunt när det gjordes.
 
Det är troligen målar med någon oljefärg. Det fungerar inte med att måla över med slamfärg (Falu rödfärg).
Vill du använda en traditionell färg, välj linoljefärg. Den fäster på allt och är lätt att bättra på. Den har fungerat i flera hundra år.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.