Håller som bäst på och planerar för bygga altanräcke och har nu stött på lite klurigheter. Det kommer vara trästolpar och i dessa fräser vi spår som kommer hålla glaset. Stolparna kommer hållas av u-formade stolpfundament och allt är frid och fröjd så länge det är raka sektioner men när det blir en 90 graders vinkel blir det lite klurigare. Glaset kommer då hindras av stolpfundamentet, vilket illustreras av det röda i den bifogade bilden. Hur kommer man runt detta på bästa sätt?

Alternativen jag har kommit fram till hittills är:
1) Såga ur ett spår i fundamentet. Nackdel: Snittet kommer börja rosta.
2) Vrida stolpen 45 grader och hoppas att båda spåren kan rymmas. Nackdel: Ser för jävligt ut.
3) Fasa ur lite ur glasskivan så fundamentet kan vara orört. Nackdel: Vet inte ens om det är möjligt att göra så.
4) Använda en bredare stolpe i hörnet så att spåret kan vara bredvid fundamentet. Nackdel: Svårt att få överliggaren att täcka stolpen.
5) ?

Tankar och tips mottages tacksamt
 
  • Illustration av ett hörn i ett altanräcke med trästolpar, glaspaneler och rödmarkerad problematik vid stolpfundament.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

#3 går om det är lamellglas. Man borrar ett hål där urfasningen skall sluta och sedan sågar man från de två sidorna.
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
För att spinna vidare på 4) så skulle du kunna "Sala ut" stolpen med 2 brädor åt båda de håll som glaset möter stolpen (åt båda hållen pga symmetri). Dock vet jag inte hur du får till det estetiskt plus att glasen kanske måste kortas motsvarande tjockleken på brädan du salar på.
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Du kan kanske använda ett stolpbeslag som passar din lösning bättre? Ett förslag kan vara dubbla beslag med smalare gafflar så att glaset får plats mellan. Beroende på vad du fäster i kan käppskruv också vara ett alternativ, då blir det en dold infästning också.

Beskriv gärna vad stolpen ska monteras i så är det lättare att tipsa.
 
Det går att fasa ur glasskivan men det måste göras innan härdning om det är härdat glas. Man får då ett rundat hörn.
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Förstår inte riktigt vad du har för sorts stolpfäste. Är det ett u-bockat, galvat plattjärn som du skruvat mot trallen, (golvet)? Är det en redan befintlig altan du tänker bygga vidare på?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är en redan befintlig altan som ligger på ett svagt sluttande tak. Därför är det ont om infästningsalternativ, vilket har ledit fram till valet av de aktuella fästena (http://www.jabo.se/se/sortiment/tillbehör/beslag-mm/stolpfundament-96x96-vit/). Jabo har ett smalare fäste som kanske hade funkat bättre med glaset men det är för sent att byta nu.

Glaset är inte beställt ännu så det gör inget om längderna behöver justeras för lösning #4.

Ang #3 så är det lamellglas så frågan är då om även dessa måste fasas ur innan härdning (som Niq nämner) eller om de går att fasa ur som Robert-san beskriver.
 
Om det är härdad lamell så måste det göras innan härdning. Ej härdat lammelglas kan man bearbeta.
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
N Niq skrev:
Om det är härdad lamell så måste det göras innan härdning. Ej härdat lammelglas kan man bearbeta.
Är det möjligt att göra själv?
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Är det möjligt att göra själv?
Troretiskt- Ja.

Praktiskt så är risken att du flisar glaset stor samt att det troligen nlir dyrare att hyra/skaffa verktygen än att få det gjort.
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Jag håller med Robert. Det går att göra själv men det är troligen både enklare och säkrare att åka till en glasmästare. Om inte glasen är beställda så är det ju bara att beställa ett glas med ett sådant urtag. Nu vet jag inte hur mycket du behöver ta bort men ett några mm kan man ta med en vanlig bandslip om man slipar på rätt sätt. Men det är inget som jag rekommenderar. Det är stor risk att glaset spricker särskilt om man är ovan vid att arbeta med glas. Det behövs inte mycket för att spräcka ett glas från kanten
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Det handlar om 2 st hörn med ca 20 x 120 mm urtag så jag får nog höra med glasleverantören om de kan fixa det. Tveksamt om en annan glasmästare är intresserad av att fixa det om man kommer ditsläpandes med glaset, eller vad tror ni?
 
Där jag jobbat skulle vi fixat det utan problem. Inte speciellt ovanligt att folk vill använda sina gammla glas till något annat. Vi skulle inte ha tagit ansvar för glaset om det skulle spruckit när vi behandlar det.
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Hur gick det, löste det sej?
Jag skulle jätte gärna se lite bilder på hur det blev incl. fästena.
 
Vi löste det på detta sätt
 
  • Detaljbild på en vitmålad trästolpe som är fogad vid en träyta, med skuggor och solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.