Hej alla kunniga.
Precis köpt en kåk och det blev en med källare som jag alltid velat haft.
Sååå, nu kommer det bli mycket frågor här framöver som nykomling☺️.
Har rivit ut golvet i ett rum i källaren där det var ingjutna reglar I betongen som gjort sitt (kåk från - 63).
Fick bort allt organiskt (så när som på någon stötta för dörren, samt nåt gräsaktigt I syllen), och planerar att lägga in ett nivell golv.
Nu till min första fråga.
Principen med nivell är ju att det skall bli en tät låda under färdigt golv.
Nu efter rivning har jag ett par rejäla hål mellan platta och syll.
Nivell erbjuder nåt dyrt tätningsband för att åtgärda dessa hål, men går det inte att täta hålen på något bättre sätt?
Skickar lite bilder i morrn om det önskas...
//Johan
 
Dåå ska vi se, lite bilder som utlovat.
Har nån några bra tätningstips, så var inte blyga...
 
  • Skadad betong vid golv och väggmöte med synliga armeringsjärn och sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlad betongtröskel och rörgenomföring i behov av tätning tips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad betong vid övergången mellan golv och vägg med synliga hål och sprickor som söker tätningstips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, var in till en bygghandlare I stan och högg en kille som efter att gått in och letat på Webers hemsida!! rekommenderade att gjuta igen håligheterna med grovbetong (ingen gammal räv)
Det lilla jag hunnit läst här gjorde att jag tyckte det rimmade lite illa.
Det borde rimligtvis bli jäkligt hårt, och vad jag förstår ska man inte bättra/laga med hårdare bruk än det befintliga?
Tänkte själv om man kunde fylla med det mjukaste putsbruket (kalk), eller ännu bättre fogskum ☺️(fast också läst att det var obra eftersom det visst kan mögla)
 
S
Du snackar om syl, det ser inte ut att finnas någon sådan i trä. Ser ut som betong går upp ett par decimeter på väggen och att väggen i övrigt består av block eller tegel som man putsat upp. Eftersom det är betong så lagar du enklast med betong, prima först och smocka sen på med betong så det blir fint.

Blanda betongen så den inte blir för lös, den ska sitta som klister när du kastar den mot hålen.

Träbiten under tröskeln får du ta bort.
 
Kanoners, då var inte nissen på byggvaruhuset helt ute och cyklade.
Det jag hängde upp mig på var att man inte skulle bättringsputsa med hårdare bruk än vad som sitter på plats, men det kanske bara gäller puts och inte betong alltså.
Angående 'syll' så kommer det nog inte vara första grodan ☺️
 
Fick samtidigt påringning av en kollega på jobbet som är bygg ingenjör. Var inne på linjen att gjuta med, fast han skulle ha format om det var hans hus. Han kanske tänker lite overkill eftersom han är van med hur det funkar inom industrin?
Prima, blanda grov?betong (inte tunt), och kasta på bara då?
 
S
Ja, sen får du ju snygga till med sleven och inte låta det torka för fort. Kör med vattenspruta och byggplast så det inte bränner för fort.

Det blir helt klart svårare att göra en form och samtidigt få in all betong.
 
Härligt. Enkelt tycker vi om.
Hur mycket skall man gå på med blomsprutan förresten? Och hur ofta?
 
L
H Horace76c skrev:
Härligt. Enkelt tycker vi om.
Hur mycket skall man gå på med blomsprutan förresten? Och hur ofta?
Inte för mycket då rinner betongen ner , när du ser att den börjar till att torka sprejar du på
detta för att den ska brinna saktare och bli stark , det skapas värme , mera ju tjockare den är ,
och det är den som man inte vill ha , värmen , men kan inte komma ifrån, därav vattnar man lite , kylar av , bäst att göra det en ledig dag på morgonen , för har du somnat kan du i princip
glömma det med att vattna , stenhårt på morgonen
 
Aha, bra att få veta anledningen till vattningen också.
Vattna för att kyla med andra ord, då blev det inte så krångligt.
Största volymen jag kommer behöva sabba på blir nog en 2-3 dm3 skulle jag gissa.
Blir kanske inte nån överdriven värme någon längre tid med sån liten volym?!...
 
Har du bilder på reglarna som var ingjutna i betongen, fanns det någon isolering där? Misstänker att min gillestuga som jag så småningom ska renovera är uppreglad. Bara lite intresserad hur det kan se ut :)
 
L
H Horace76c skrev:
Aha, bra att få veta anledningen till vattningen också.
Vattna för att kyla med andra ord, då blev det inte så krångligt.
Största volymen jag kommer behöva sabba på blir nog en 2-3 dm3 skulle jag gissa.
Blir kanske inte nån överdriven värme någon längre tid med sån liten volym?!...
Med värmen så avdunstar vattnet i betongen snabbt , och den krymper för fort , varvid sprickor uppstår , det gäller mera stora ytor och tjocka , tex husgrunder , i dit fall , så krymper det inte , men bra att vattna lite iaf
 
D Daniel__s skrev:
Har du bilder på reglarna som var ingjutna i betongen, fanns det någon isolering där? Misstänker att min gillestuga som jag så småningom ska renovera är uppreglad. Bara lite intresserad hur det kan se ut :)
Absolut.
Så här såg det ut en bit in i rivningen.
Var typ 1'3' ingjutna/spikade I plattan och på dom var golvreglarna skråade.
Lättbetong kross är det som ligger som isolering mellan golvreglarna. (var lite damm och slit för att få upp det ur källaren)
 
  • Rivningsarbete i rum med borttagna golvreglar, lättbetongkross på marken och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsfas i rum med synliga golvreglar och isolering av lättbetongkross mellan reglarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Daniel__s
  • Laddar…
Ja, det är väl bara att inse att projekt som det här drar iväg i tid.
Var ner och skulle fylla igen håligheterna, så försökte skrapa bort allt löst och dammsuga.
Nu kom det bara mer o mer löst och dammsugaren satte igen, och då började man misströsta lite.
Det sticker ur nån form av gräs ur väggen vid håligheterna, är det nån gammal isolering? Måste bort?
Sen låter faktiskt ganska stora ytor ihåliga när jag knackar på väggen... det kan väl aldrig vara bra?
Är orolig att jag måste riva ner all gammal puts och putsa om...
 
S
1. Gräs eller isolering... ganska svårt för oss att bedöma utan bilder, speciellt när du inte själv kan avgöra det, dvs du som sett hur det ser ut.

2. Är det väldigt poröst så kan du skrapa bort det värsta, sopa och dammsug för att sedan pensla eller kasta på cementvälling eller liknande. Alternativt primar du området 3-4 gånger för att stärka upp det porösa materialet.

3. När det kommer till bakomliggande putssläpp så kan du knacka systematiskt över hela väggen och markera ringar med en penna på väggen vart det låter ihåligt. Mindre områden som inte ligger nära kanter kan man leva med. Större putssläpp kan rasa eller gå sönder om någon eller något kommer emot väggen. Jag hade en vägg där hela putsen separerat 1cm från väggen och det var bara tapeten som höll upp putsen, det fick bli omputsning av hela väggen. Men det är ju lättare att putsa upp mindre putssläpp då man har stöd av den gamla putsen runt om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.