Jag har lyckats bygga en friggebod från Jabo, modell Lida N.
Golvet är råspont som är isolerat.
Min fråga; kan jag lägga en gummimatta (tänk stallmatta) ovanpå råsponten utan att riskera fukt, mögel, svamp och ohyra?
Tanken är att friggeboden ska bli ett hundhus och vill inte att djuren ska dra in väta och smuts direkt på sponten.
 
Det skulle sannolikt minska risken för fuktproblem. I alls fall om det finns värme i huset.
 
S
har du länk till tänked duk
 
D Daniel 109 skrev:
Det skulle sannolikt minska risken för fuktproblem. I alls fall om det finns värme i huset.
Är det korrekt uppfattat att om jag lägger en gummimatta minskar jag risk för fukt i golvet? Undersidan, är täckt med asfaltsskiva.
 
SBH skrev:
har du länk till tänked duk
Vad menar du?
 
Stallmatta är väl ribbad/rutad för att hästarna inte skall halka = svår att hålla ren.

Till hundarna skulle jag hellre valt en vanlig våtrumsmatta, sådan som man har i dusch- och badrum.
Slät yta och lätt att göra ren = hygienisk och lättstädad.
 
S
M Msjoelin skrev:
Vad menar du?
hur duken/mattan ser ut
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Stallmatta är väl ribbad/rutad för att hästarna inte skall halka = svår att hålla ren.

Till hundarna skulle jag hellre valt en vanlig våtrumsmatta, sådan som man har i dusch- och badrum.
Slät yta och lätt att göra ren = hygienisk och lättstädad.
Ok, och lägger jag den direkt spånten så riskerar jag inte att stänga inne fukt i golvet? Utanför huset på undersidan sitter asfaltsskivor.
 
M Msjoelin skrev:
Utanför huset på undersidan sitter asfaltsskivor
Är det på undersidan av bjälklaget du menar? Alltså trossbotten?

Vad är "asfaltskivor"?
Menar du inte asfaboard? I så fall är den fuktgenomsläpplig.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det på undersidan av bjälklaget du menar? Alltså trossbotten?

Vad är "asfaltskivor"?
Menar du inte asfaboard? I så fall är den fuktgenomsläpplig.
Det jag egentligen menar nu när jag tittat efter ordentligt är att vi satte takpapp på undersidan för att skydda virket och för att inte släppa igenom fukt upp i golvet.
 
Jag undrar om det inte vore bättre att lägga takpappen nere på marken i stället.
Ofta ser man ju rådet att lägga plast på marken i krypgrunder, med lite sand på för att hålla plasten på plats.
Detta för att hindra att markfukt tar si upp och påverkar bjälklaget.

Att ha helt täta ytor på båda sidor av golvbjälklaget är inget som rekommenderas, nej.
 
Om ni inte har byggt med en luftspalt så är det ingen lämplig lösning. Hur har ni tänkt att det ska funka? Det finns ingen etablerad byggmetod som påminner om er lösning.
 
D Daniel 109 skrev:
Om ni inte har byggt med en luftspalt så är det ingen lämplig lösning. Hur har ni tänkt att det ska funka? Det finns ingen etablerad byggmetod som påminner om er lösning.
Luftspalt finns finns. 12 mm isolering i golvet.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag undrar om det inte vore bättre att lägga takpappen nere på marken i stället.
Ofta ser man ju rådet att lägga plast på marken i krypgrunder, med lite sand på för att hålla plasten på plats.
Detta för att hindra att markfukt tar si upp och påverkar bjälklaget.

Att ha helt täta ytor på båda sidor av golvbjälklaget är inget som rekommenderas, nej.
Fast det tåget har gått, pappen sitter redan på undersidan av golvet.

Bjälklag 35 mm x 120 mm
Bärlina 100 mm
Isolering 120 mm i golvet
Råsponten är 17 mm

Funderar på om man kan lägga plyfa skivor på golvet och sedan en våtrumsmatta som täcker de utrymmen i huset där hundarna ska "bo" på, resten lämnar man fritt.
 
Har du en ventilerad luftspalt ovanför pappen är det inget problem. Lägg du en tät matta på toppen.
 
  • Gilla
Msjoelin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.