http://www.isodran.se/anvandningsomraden/husgrunder/krypgrunder

Någon som vet något om den här metoden? Man önskar ju att det vore så enkelt. Eller det just önsketänkande som lösningen bygger på? Jag ska bygga ett bostadshus med en timmerstomme som utgångspunkt. Krypgrund innebär mindre markarbete och mindre materialåtgång, och jag tycker det verkar vara en realistisk svårighetsgrad med denna metod eftersom jag tänkt göra det själv.

I Jukkasjärvi är det klassiskt norrbottnisk morän, som borde infiltrera vatten väl.

Någon som har några synpunkter på det här?

Eller känner till andra varmkrypgrundsystem som lämpar sig för en timmerstomme på 6x11 m och som ska förlängas sex meter.

Är det ett måste med golvvärme för att det ska fungera? Jag tänkte faktiskt värma upp huset med vatteburna element, eftersom jag vill kunna elda med ved så mycket som möjligt. En vedpanna med acktank/varmvattenberedare (med innbyggda elpatroner) plus en extra ackumulatortank.

Enplan utan loft.

http://www.isodran.se/anvandningsomraden/husgrunder/krypgrunder
 
Det var länge sedan jag var i Jukkasjärvi!

Isodränlösningen fungerar säkert utmärkt, särskilt i samband med ett nybygge då man har kontroll över alla delar. Du får inte ha någon isolering i bjälklaget, och måste tänka på att den volym som skall värmas upp blir något större. Jag kan inte se att uppvärmningssättet har någon större betydelse. Vilket grundläggnings- och isoleringsdjup som krävs i Jukkasjärvi vågar jag inte ha någon uppfattning om. Förhållandena är ju rätt extrema vintertid. Moränjorden borde innebära ett reducerat djup i förhållande till frostfritt djup, men jag skulle fråga någon med lokal erfarenhet.
 
Näe, jag förstår att det ska vara helt oisolerat. Moränen här släpper igenom vatten tämligen obehindrat, så någon fara för tjällyft är det egentligen inte. Men jag får nog höra mig för om reducerat djup, det är nog riktigt. Jag har också hittat den här lösningen på samma websida:

http://www.lfs-web.se/krypgrund-varmgrund.htm

Jag vet inte om det bara är en vision av något slag eller om det finns exempel på någon som har provat. Det låter ju faktiskt vettigt att ha en luftvärmepump som förser grunden varmluft, som sedan ger en slags golvvärme. Och dessutom friskare luft i huset misstänker jag.

Jag funderar på om man inte kan installera alla element i grunden istället, under fönstrena, och så ha någon typ ventilaionsgaller i golvet, under fönstrena. Då borde det ju strömma upp varmluft där och dessutom borde golvet värmas underifrån. Jag tycker att värmen borde utnyttjas maximalt på det sättet innan den till slut kryper upp genom taket och försvinner - det är väl här mesta värmen ifrån hus avges?

Då kommer man ju åt all rördragning underifrån om det skulle bli några problem. Och massor med fallhöjd att gå på, istället för bara bjälklagets tjocklek. Kanske man kan förlägga all rördragning i grunden? Och mycket av eldragningen också, istället för att gräva ned kablaget i en massa isolering på vinden. Borde ju bli smidigare att bara gå upp med en matning genom golvet och direkt ansluta ett vägguttag där, istället för genom hela vinden, ner genom taket och utefter väggen ned till uttaget. Strömbrytare till lampor sitter ju närmare golv än tak också. Så drar man bara el till takbelysning på vinden och går ner till uttag där de ska vara.

Låter det för visionärt tror du?
 
Jag tror inte det är en jättebra idé att ha luftvärmepumpen i grunden. Min egen erfarenhet av sådana (och den är ganska omfattande) är att de fungerar bäst när luften kan röra sig fritt. Om ni har 20 grader ovanför golvet så räcker det för att krypgrunden skall bli tillräckligt varm.

Det är mycket praktiskt att använda krypgrunden för rördragning. Det går bra med el också. Golvet blir ett installationsgolv som man brukar göra i vissa lab. Se bara till att du kan komma åt utrymmet och ge det tillräcklig höjd. När man blir äldre är det inte så kul att åla längs golvet.
 
Okej, bra input med LV-pumpen där, överger det spåret direkt. Bra idé att ta litegrann med arbetshöjd i varmgrunden också, det kommer jag garanterat att ha igen tror jag. I alla fall sitta-på-knä-höjd kan jag kosta på mig, och el-/rördragning i grunden också.

Jag har letat i några dagar efter leverantörer av kompletta varmgrundsystem, men det är mycket svårt att hitta något. Jag har bara hittat namnbeskrivningar som "Cellplast, balkelement, markduk, ångspärr" men ingen återförsäljare. Kan du länka till någon sida där man kan börja? Vore mycket tacksamt.
 
Spontant har jag svårt att föreställa mig ett färdigt varmgrundbyggsystem som skulle kunna fungera i Jukkasjärvi. Det enklaste är nog om du själv är din egen byggmästare. Gör en enkel projektering av grunden och beställ grundläggning och grundmurar av någon lokal förmåga. Utgå från Isodränkonceptet när det gäller isoleringsmaterialet. Jag tycker du verkar kunna alla bitar som behövs, är bara lite osäker. Alla kan väl inte vara upptagna med att flytta Kiruna?
 
N Niklas Sarri skrev:
Är det ett måste med golvvärme för att det ska fungera? Jag tänkte faktiskt värma upp huset med vatteburna element, eftersom jag vill kunna elda med ved så mycket som möjligt.
Vattenburen golvvärme borde väl funka? Problemet är väl iofs att man får mer kallras vid fönstren jämfört med när man har radiatorer under dom.
 
Jo, du har rätt såklart. Själv är nog bäste dräng som vanligt. Ja, kanske det är dags att bestämma sig för något - isodrän är nog en realistiskt lösning. Nu hittade jag en bra skiss för nybygge också, jag förstod inte helt varför man lämnade balkelementet oisolerat undertill, men det går ju inte att få dit efterhand. Ja, det lutar åt isodrän. Bara att sätta igång - jag har nog varit lite velig bara, som du säger. Tack för tipsen!
 
"Vattenburen golvvärme borde väl funka? Problemet är väl iofs att man får mer kallras vid fönstren jämfört med när man har radiatorer under dom."

Jodå, jag har tittat på vattenburen golvvärme också, det kostar kring 100 tusen bara för 30 mm slangen (som ger lägst tryckfall såklart), och det går åt minst 4 zoner som det ska fördelas vatten inom i mitt fall. Sedan har vi det här med att bygga om och renovera med golvet fullt av vattenslangar. Sedan blir det rätt dyrt med kassetter eller frästa golvspån med värmefördelningsplåtar i. Jag tycker inte att det är någon självklar lösning vid nybygge. Med isodrän-konceptet slipper jag helt enkelt installera golvvärme för komfortens skull. Vanligt golv, ingen isolering alls och vatteburna radiatorer koster en tusenlapp styck. Under fönster så kan man utnyttja kallraset för att skapa konvektionsströmmar i rummet dessutom.

Vatteburen golvvärme blir förresten bara en besparing om du byter ifrån radiatorer i färdigbyggt hus om du kan sänka temperaturen inomhus minst två grader, vilket förutsätter minst 400 mm isolering i golvet, eller ändå mer. Men då har du isolerat bort värmen ifrån krypgrunden och riskerar fuktproblem, och så är vi på ruta ett igen. Ren komfortlösning hur som haver - som jag förstår saken i alla fall.
 
Golvvärme sparar ingen energi även om tillverkarna påstår det ibland. Möjligen om man har värmepump och kan dra nytta av den högre verkningsgraden golvvärmens lägre temperatur ger.
Det verkar som att du har övervägt alla möjligheter iallafall. Golvvärme är egentligen inte alls optimalt i nya hus. Enda fördelen är väl egentligen att man slipper 'fula' radiatorer som sitter i vägen.
 
  • Gilla
Niklas Sarri
  • Laddar…
useless useless skrev:
Golvvärme är egentligen inte alls optimalt i nya hus. Enda fördelen är väl egentligen att man slipper 'fula' radiatorer som sitter i vägen.
Ja, det kanske gäller er som bor norrut.
Här hos oss har vi ingen golvvärme.
Och vi har inga "fula" radiatorer, varken under fönstren eller någon annan stans.
Nej, en luft/luft-värmepump på tystaste läget sitter över ytterdörren, visserligen avstängd april - september.
Och en FTX-anläggning som fördelar värmen till alla rum.
Svårare är det inte.

(Jo en elektrisk 100 liters varmvattenberedare har vi ju också. Men det behövs väl även med dessa märkliga "varmgrunds"lösningar)
 
I det här fallet, med varmkrypgrunden, tycker jag att det är bäst att inte krångla till golvet, dvs skippa golvvärme.
Om golvvärme kan man diskutera mycket. Det har obestridliga fördelar, men också vissa nackdelar. Min uppfattning är att det fungerar bäst ingjutet i klinkerklädda betonggolv. Mer poänglöst tycker jag att golvvärme är under trägolv, som är ganska varma ändå.
 
Ja, det är precis vad jag kommit fram till också. Vedkamin och trasmattor i kombination med äkta fårullstofflor ger en förvånansvärt god golvkomfort när tempen kryper ned under 40 grader i januari/februari. (Då kan ni tänka er hur kallt det utomhus!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.