Jag har takbjälkar som är 45x195 och isoleringen kommer vara 170 behöver jag då sätta masonit som luftspalt mellan råspont och isoleringen det blir ju ändå ett utrymme där emellan? Isoleringen kommer ligga på glespanelen till innertaket och plast.
 
  • Påbyggnad av trästomme för ett hus på en gräsmatta nära en befintlig byggnad med byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är för att det inte ska kunna blåsa i isoleringen. Hade du suttit 170reglar så hade du spikat masonit över dem o sen spikat 2tum2 över varje så hade du fått en luftspalt direkt.
 
S shomakie skrev:
Det är för att det inte ska kunna blåsa i isoleringen. Hade du suttit 170reglar så hade du spikat masonit över dem o sen spikat 2tum2 över varje så hade du fått en luftspalt direkt.
Jag tänkte spika läckt på sidan av bjälkarna 25mm ner och sätta masoniten på dom det går väl också?
 
Det beror på vilken typ av isoleringsmaterial du väljer. Masoniten har två funktioner, dels att hålla distansen så att luftspalten är fri, dels att fungera som en vindtätning (dock inte särskilt bra). Styva isoleringsmaterial med inbyggt vindskydd behöver inte masonit. Till lätta isoleringsmaterial med vindskydd kan man använda någon annan form av distanshållare.
 
J justusandersson skrev:
Det beror på vilken typ av isoleringsmaterial du väljer. Masoniten har två funktioner, dels att hålla distansen så att luftspalten är fri, dels att fungera som en vindtätning (dock inte särskilt bra). Styva isoleringsmaterial med inbyggt vindskydd behöver inte masonit. Till lätta isoleringsmaterial med vindskydd kan man använda någon annan form av distanshållare.
Vad är styva med inbyggt vindskydd? Vilken annan form av vindskydd? Kan jag göra som jag tänkt med 25mm luftspalt med masonit
 
Din idé med läkten såg jag inte när jag skrev mitt inlägg. Det är en utmärkt idé. Googla runt på Parocs hemsida, de har många varianter på isolering.
 
  • Gilla
Renovera mer
  • Laddar…
Styv isolering med vindskydd brukar kallas "takstolsskiva".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.