Jag håller på att bygga ett växthus och har hållt på att skrapa och måla 18 fönster till detta och nu har de kommit till att kitta dessa. Har köpt kitt på patron då detta va lättast sa dom. Men jag får problem med att kittet inte riktigt "biter fast" mot glaset på den tunnaste delen av de när jag dragit av de med kniven. Så jag måste slicka på fingret och trycka ner de.
Vad gör jag för fel?
 
Vad är det för typ av kitt?

Ett sätt som kan hjälpa är att värma tuberna genom att ha dom i en hink med varmt vatten.
 
  • Gilla
Mr Coffee
  • Laddar…
Är vanligt att man får dra lite med fingret längs med kittet för att få det riktigt tätt mot glaset
 
  • Gilla
Mr Coffee
  • Laddar…
Slicka på fingret är en dålig ide det gjordes nog av dom som brandfogade med pcb fogmassa så använda en hink med vatten kanske nån droppe såpa
 
  • Gilla
Mr Coffee
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Vad är det för typ av kitt?

Ett sätt som kan hjälpa är att värma tuberna genom att ha dom i en hink med varmt vatten.
De är fönstret kitt "kitt och fog fönster" från alcro.
 
Har byggt 7 nya fönster med kärnfuru och en spröjs. Alla är grundoljade, grundmålade samt fördigmålade så när som en sista sväng med färg som avslutning. Men före det skall jag lägga dit glas 3 mm. Alla inlägg och filmer handlar om hur man kittar men endast en film på youtube handlar om att först lägga kitt/lim på bågen innan glaset läggs på plats detta för att hindra glasskrammel och för att täta mot vatten som tränger in i träet (Kondens på insidan) På en film sägs det att man måste stifta glaset om man använder linoljekit. Man måste ju vända på bågen för att ta bort överskottet som tränger ut när man pressar ner glaset. Har provat med att limma dit glaset med byggfog Illbruk SP054 men fy sjutton vad kladdigt. Hur gör man för att ta bort överskottet? Finns det annat bättre lim som går att tvätta bort med vatten. Jag ver tvungen att använda sprit. Många kittfilmer visar att de lägger glaset direkt på träet vilket jag inte tror är bra, de vill väll bara visa hur man kittar. Provade också attt kitta med Beckers Fönsterkit på tub men det var ingen höjdare alldeles för kladdig. Vet nu inte om jag vågar och prova illBruck SP521 elller om jag ska köpa Linoljekit på burk. Har någon ett bra förslag.
 
Lägg linoljekitt i falsen och tryck ner glaset i kittet, stifta och klossa(fixera så det inte kan glida).

Därefter vänder du bågen och skrapar bort överflödet. Oljan går att putsa bort med fönsterputs och trasa.

Vänd bågen igen och kitta, rekommenderar kitt på burk, linolja eller vanligt. Kitt på tub brukar vara kladdigt som Sören och svårjobbat.
 
  • Gilla
RogerLaxen
  • Laddar…
Microkatten
Jag använder linoljekitt då det är väl beprövat, möjligt att underhålla, och inte minst ta bort utan att rutan spricker. Skulle aldrig experimentera med byggfog, lim eller annat, speciellt inte på egentillverkade fönster.

Här kan du se hur jag går tillväga, inkl tryckkittning.
 
  • Gilla
RogerLaxen
  • Laddar…
Jag använder linoljekitt och lägger detta även som tryckkitt och när jag lagt i glaset använder jag en planslip för att vibrera in glaset så det sätter sig jämt i kittet sedan stiftar jag.
 
  • Gilla
RogerLaxen
  • Laddar…
Tack för alla tips, Microkatten borde bli instruktör, bästa instruktion jag sätt.
Jag har ju köpt Beckers Fönsterkitt på tub och det är för kladdigt för att använda till kittning så jag tänker förbruka det som tryckkitt. Har beställt Beckers 5 Kg burk och hoppas att det är mindre kladdigt. Köpte idag lite krita och använde det för rengöring, fungerade bra efter jag lagt ett fönster med tryckkit. Försökte köpa en glashammare men hittade endast en liten 100 g hos Jula men den är i minsta laget och jag är inte beredd och ge massa pengar för en hammare som kommer användas för 14 fönsterrutor. Någon som har tips på bra och billig hammare?
 
Jag har handlat en del hos
Leif Arvidsson
som har eget linoljekitt till bra pris om man köper en hink.
Fördelen är att de har allt man kan tänka sig till fönsterrenovering på ett ställe. Både moderna produkter och byggnadsvårdsgrejer. Nackdelen är att de är dyra på vissa saker men samtidigt billiga på andra. Det kanske jämnar ut sig i längden.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Funkade inte 100g till fönsterstift?
Jag tänkte köpa den här: [länk]
Någon som provat den?
Jag har använt en kulhammare (platta sidan) och tycker det är svårt att träffa rätt. Att hammaren är fyrkantig underlättar. Jag tog till slut en murarhammare även om det var läskigt på knappt 2mm "unikt" munblåst 20-talsglas.
Är det många rutor som ska stiftas så skulle jag rekomendera att köpa en stitpistol för glasning, typ en sådan här https://www.leifarvidsson.se/verkty...ift/stiftapparat-frame-master-fletcher-07-500 sparar tid och svordommar över spräckta och repade glas. Enda nackdelen är att den inte funkar till små glasrutor.
 
Har dykt upp en ny fråga. Ser på YouTube filmerna att det ska vara ca. 2 mm mellanrum mellan glas och träet och det har jag. Meningen är väl att träet ska kunna svälla på sommaren då fuktigheten är större utan att spräcka glaset. Men utrymmet fylls ju med tryckkitt som med tiden blir hårt. Får inte ihop logiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.