Vi har köpt en Automower 315 och planerar hur vi ska lägga ut begränsningsslingan.

Det står inget om hur man gör i bruksanvisningen vad vi kan se.(?)

Av deras film på youtube kan vi dock uttyda att:

- slingan läggs 30 cm ut från vägg
- 20 cm från rabatter och buskar
- 5 cm från stenläggning

Stämmer det?
 
32cm kör den överslingan med fabriksinställningen. Detta är även justerbart i roboten.

Den kompletta manualen finns för nedladdning här http://www.husqvarna.com/se/
Tryck på förstoring glaset och sök på automower och välj sedan bruksanvisning så hittar du en som heter "OM, Automower, 310, 315, 2016" Titta gärna igenom den innan ni sätter igång med installationen.
 
Innan vi installerade vår Gardena R70, hade jag nog läst manualen 5-10 gånger :D
Gardena har även en enkel mätsticka i kartongen som var bra att ha när jag kröp runt på gräsmattan.
 
Tack, jag har läst igenom bruksanvisningen som följde med roboten men jag hade aldrig hittat den mer omfattande bruksanvisning om du inte hade skrivit namnet på den. http://www.husqvarna.com/ddocdownload/HUSO/HUSO2016_EUsv/HUSO2016_EUsv__1157863-01.pdf

På ett ställe har vi en gång som roboten måste ta sig över. Så här ser det ut:

Trädgårdsgång med stenläggning omgiven av gräsmatta och vegetation, fråga om bredden för robotpassage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det okej om jag gör passagen 4 meter bred? Eller är det bättre om jag gör den smalare? Eller spelar det ingen roll hur jag gör?
 
E etompau skrev:
Innan vi installerade vår Gardena R70, hade jag nog läst manualen 5-10 gånger :D
Gardena har även en enkel mätsticka i kartongen som var bra att ha när jag kröp runt på gräsmattan.
Även automower 315 hade tydligen en mätsticka på kartongen, men tyvärr har jag slängt kartongen och därmed även mätstickan. :surprised:
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Tack, jag har läst igenom bruksanvisningen som följde med roboten men jag hade aldrig hittat den mer omfattande bruksanvisning om du inte hade skrivit namnet på den. [länk]

På ett ställe har vi en gång som roboten måste ta sig över. Så här ser det ut:

[bild]

Är det okej om jag gör passagen 4 meter bred? Eller är det bättre om jag gör den smalare? Eller spelar det ingen roll hur jag gör?
Det är minimimåttet mellan begränsningskabel och guidekabel som är viktigt.
4 meter är inget problem.
Antar att du tänker begränsa av buxbomshäcken och sedan ha guidekabeln löpande över stngengången.
 
Ok, läste något om att avståndet mellan begränsningskabeln och guidekabeln inte bör vara mindre än 30 cm.

Ja, jag tänkte köra med begränsningskabeln runt hela trädgården och göra öar runt vår nergrävda studsmatta och vår fristående berså som ligger mitt på gräsmattan. Men jag har inte bestämt mig för om vi ska göra öar runt våra 2 äppelträd eller inte eftersom det skulle göra att roboten kan röra sig mindre fritt.

En fråga: Någon som vet hur långt det ska vara mellan märlorna som man trycker ner? 30 cm eller det som behövs?
 
Varför skulle roboten kunna röra sig mindre fritt med öar? Det blir ingen större skillnad, den kommer krocka lite mindre. Om träden lutar vid marken kan det vara klokt att göra en ö så att den inte klättrar upp på stammen.

Gör passagen vid gången så bred som möjligt. Roboten kommer ju klippa gången på samma sätt som gräsmattan. Jag har (med en Sileno, men det är ju i princip samma klippare) en passage på ~10 meter lång där det är 60 cm mellan begränsningskablarna som fungerar hyfsat bra.

Om något så är det mjukvaran som brister där vilket gör att klipparen leker flipperspel en stund innan den kommer vidare.
 
Ok, var ute och "provdrog" lite, jag gör öar runt äppelträden också. Jag var rädd för att det skulle bli lite för många kluriga fickor som roboten eventuellt skulle fastna i men om det blir heltokigt antar jag att jag kan justera det efteråt.

Jag gör också passagen mellan gräsmattorna över stenbeläggningen så bred som möjligt så den kommer bli ca 4 meter bred.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.