Hej!

Ska gjuta en "pir" för montering av teleskop. Det blir en 190mm betongpelare där jag ska gjuta in 4 st M16 gängstänger för att fästa en toppskiva av 10mm stålplåt som ska kunna justeras med M16-muttrar.

Min fråga är nu helt enkelt hur nära kanten jag vågar placera de 4 gängstängerna? Räcker det med ca 10mm betong utanför dem eller finns det risk för att det går sönder då?

Se bildexempel här - vågar man sätta dem såhär nära kanten eller till och med närmare?
Index%202.JPG

Utrustningen som ska sitta på väger max 15 kg, så det är inga jätteprylar. Däremot behöver det vara resonansfritt och vridstyvt.
 
L
Bocka pinnarna lite i den del som ska sitta i betongen med vridning mot centrum så går bra ,
då kan dom aldrig vrida sig , sitter stenhårt ,
Gräv en grop på ca 50 cm , borra genom formen och sätt två 50 cm järn igenom i kryss och ned i gropen med betong så järnen blir omslutna kanske 10 cm över , samt lika i botten på formen , sätt ett par järn ner i botten som går upp ( stadga på höjden ska inte gå av ) ) rikta upp i lod låt det brinna , ( vrider sig inte ) fyll upp på utsidan , trampa ned , nu kan du ordna med resten , kan inte röra sig , montera pinnarna på fästet , fyll på med betong nästan upp till fullt , tryck ner pinnarna i betongen ruska lite fyll på till topp väg in den med att lägga ett par brädor under så det blir ett mellanrum , betong och fäste , låt det brinna ca 2 dygn , nu är det klart
Fungerar perfekt
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Tack för bra tips! Har du någon känsla för hur nära kanten men vågar låta gängstängerna sitta? Räcker det med ca 1 cm betong utanför?
 
L
BiFuel BiFuel skrev:
Tack för bra tips! Har du någon känsla för hur nära kanten men vågar låta gängstängerna sitta? Räcker det med ca 1 cm betong utanför?
Duger bra , men se till att du får en hyfsad sväng på pinnarna nere i betongen
Sen en undran , behöver du så kraftigt som 16 för detta , dom 4 ihop håller en stridsvagn
räcker gott med 12:er ta rostfria helgängade stänger , säljes i 2 m bitar , kapa , räcker till
4 st 0,5 m , men innan kap sätt på ett par muttrar , efter kap gänga av muttrarna , annars problem att få på dom , ( rensa gängorna ) nere i botten kan du ta vad som helst , armeringsjärn , stålpinnar eller vad som helst .
PS vill du vara riktig säker kan du göra gropen lite vidare , foten blir större för pinnen att stå på
inget fel i det , bara stadigare
 
Minimum 30mm eller dubbla armeringsdiametern brukar gälla.

Så i ditt fall minst 32mm från kanten.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
L
Det är bara 15 kg som gäller med 4 pinnar och insväng betongen , det är ingen bärande konstruktion av hus , som ska armeras efter de regler som gäller i hållfastighetens namn
 
L
BiFuel BiFuel skrev:
Tack för bra tips! Har du någon känsla för hur nära kanten men vågar låta gängstängerna sitta? Räcker det med ca 1 cm betong utanför?
Hur hög blir den , höjden delat med 3 i gropdjup minimum , då står det stadigt
 
M16 är oerhört grovt för det där. Gå ner till M10 eller måste det vara 16mm av någon anledning?
 
L Liteavvarje skrev:
Hur hög blir den , höjden delat med 3 i gropdjup minimum , då står det stadigt
Piren blir ca 70-80 cm hög från marknivå, tänkte göra gropen 1 m djup och fundamentet ca 50 cm högt, så pirens höjd från överkant fundament blir 120-130 cm.

Angående dimensioner så vet jag att många kör M18 eller M20, M12 anses vara för klent och kan ge problem. Sen om detta är sant eller inte har jag ingen aning om. Har en kompis som har M16 gängstång hemma och kapar till 4 bitar åt mig.
 
De färdiga adapters man kan köpa för ingjutning ser ut såhär, med M16 i.
 
  • Adapter för ingjutning med M16-gänga och fixeringsbultar på träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
holmberg87 holmberg87 skrev:
M16 är oerhört grovt för det där. Gå ner till M10 eller måste det vara 16mm av någon anledning?
Se mitt svar ovan. Jag litar på de färdiga produkter som säljs och andras erfarenheter när det gäller just detta. Vi pratar om extrem precision när det gäller vridstyvheten. Minsta fel här blir många pixlar fel i stjärnföljningen för teleskopet när jag ska fota :)
 
Ja, kanske går upp till 250 mm.
 
BiFuel BiFuel skrev:
Se mitt svar ovan. Jag litar på de färdiga produkter som säljs och andras erfarenheter när det gäller just detta. Vi pratar om extrem precision när det gäller vridstyvheten. Minsta fel här blir många pixlar fel i stjärnföljningen för teleskopet när jag ska fota :)
Aha! Ja används M16 normalt så kör på det, det blir rejält stumt och starkt vilket verkar vara ändanålet
 
L
BiFuel BiFuel skrev:
Ja, kanske går upp till 250 mm.
Min grabb är stjärnkikargubbe i skåne och har en häftig grej .
Så om du är orolig för vridmomentet ta till lite extra vidd i gropen , och kanske sätta ner lite järn i ytterkant på betongen , rakt ned i backen , ju större fot i backen desto stadigare blir det
du fixar nog det där :)
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.