Hej alla kunniga människor!

Jag håller på att byta ytterpanel och tilläggsisolera mitt trähus från 1946. Väggarna består av ~tvåtums stående plankor med wellpappisolering med ungefär samma tjocklek utanför. Vi har börjat riva ytterpanelen som går hela vägen upp mot råsponten. Takstolarna är av ramverkstyp. Översta delen av väggen, den mellan överliggarna, är hjälpligt igensatt med någon form av porös skiva. Bakom denna är samma wellpappisolering som i väggarna lagt i takstolsfacken mellan överliggarna. Se gärna bild då min beskrivning säkert haltar lite.

Så till min fråga. Hur ska jag göra när jag isolerar och bygger upp ytterpanelen igen? Jag tänkte mig att regla upp hela vägen och sätta väggisolering nästan upp till råsponten men lämna ett par cm för ventilering och för att kunna bygga upp en luftspalt. Takisoleringen tänkte jag lämna orörd tills det att jag ger mig på den inifrån. Om jag gör så, behöver jag mellan panel och råspont lämna något utrymme eller räcker det med att takfoten står i förbindelse med den luftspalt som finns under panelen?

Tidigare trådar:
Ångspärr och tilläggsisolering: https://www.byggahus.se/forum/threads/tillaeggsisolera-utvaendigt-i-hus-utan-angspaerr.299206/
Sätta igen badrumsfönster: https://www.byggahus.se/forum/threads/saetta-igen-badrumsfoenster-i-samband-med-fasadbyte.299207/
 
  • Delvis rivet väggparti av äldre trähus med synlig gammal isolering och träkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla wellpappisoleringen och trädetaljer på ett hus från 1946 under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Joakim Lindeblom
  • Laddar…
L
Hur stort utrymme finns i dag i takfoten upp på vinden
 
L Liteavvarje skrev:
Hur stort utrymme finns i dag i takfoten upp på vinden
Överbenet på takfoten är ca 160 mm högt. Det är det utrymmet som isolerats. Eventuellt finns det lite mer ovanför hanbjälklaget. Det kommer jag dock inte åt utan större ingrepp.
 
L
Jag bara tänkte för mig själv . isolerade och panelade om huset , öppning vid takfot ca 120mm
satte ett par läkt 25 mm på takstolarna ut förbi blivande yttervägg och en skiva emellan ,blir luftspalt mot yttertak , vek in isoleringen runt hörnet vägg vind , därefter vindduken ca 1m in ovanpå isoleringen , hörnet blir isolerat och vindtätt , takfoten har jag inte satt för än , men ska bräda in den och lämna en springa på ca 5 cm , gärna i ytterkant , med insektsnät för luftning upp på vind , luftspalten från väggen ska sluta upptill utan att tätas , ska vara öppen så det kan dra lite
 
Tack för svar!

Jag kommer antagligen att köra delvis enligt din beskrivning. Jag tänkte inte klä in takstolsöverbenet utan istället lämna en liten öppning mellan överkant av panelen och råspontens undersida. Hålet sätter jag för med insektsnät.

Efter en vända på vinden bedömer jag att takfoten är så pass lättåtkomlig att det är enklare att bygga upp vindspalten inifrån.
 
L
Crewna Crewna skrev:
Tack för svar!

Jag kommer antagligen att köra delvis enligt din beskrivning. Jag tänkte inte klä in takstolsöverbenet utan istället lämna en liten öppning mellan överkant av panelen och råspontens undersida. Hålet sätter jag för med insektsnät.

Efter en vända på vinden bedömer jag att takfoten är så pass lättåtkomlig att det är enklare att bygga upp vindspalten inifrån.
Bara en tankgång
Eftersom den läkt jag talade om för luftspalt mot taket ska gå lite utanför panelens utkant
så kan det vara bra att fästa upp den med en spik där och senare fortsätta på vinden ,
om du ser att det är svårt att få dit den sedan efter panelen
 
Alltid bra att tänka några steg framåt. Jag tror dock att det kommer att gå att få till rätt bra inifrån.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.