Undrar lite om någon här har byggt ut huset på längden ?

Alltså flytta ut ena gaveln på huset några meter för att öka storlek på kök och vardagsrum. Antar att gaveln är bärande i regel ?

Och det handlar bara om att utöka vardagsrum och kök inga konstigheter. Vad kan en sådan historia gå på mellan tummen och pekfinger?

Är det värt att göra ett sådant ingrepp värdemässigt?

Tacksam för svaren
 
Inga konstigheter som sagt. Finns plats på tomten? Är det platta på mark idag och ni bygger samma i tillbyggnaden, ja mellan 20-25 tusen som totalentreprenad.
 
Missade den viktiga biten. Priset är självklart per kvm...
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Mellan tummen och pekfingret fick jag ett pris på 7kkr/kvm av en stor byggfirma här hemma, då är det utan fönster och allt jobb "invändigt" kvarstår som regla innerväggar, flytta vatten, avlopp vvs osv. Då är det en utbyggnad på 65kvm boyta på 2 plan och 30kvm källare. Värdemässigt lönar det sig sällan skulle ja tro, allt handlar om hur attraktivt ni bor, hur övriga huset ser ut. Stort kök är värdefullt men vardagsrum värdesätter man nog inte så högt. Lejer du bort allt eller gör du en del själv?
 
Åh okej. Eftersom köket och vardagsrummet har samma yttervägg blir det båda två och tänker väl att jag leker bort det helt med väggen och så köket kanske man kan göra en del själv med dock. Ska planera och ta in en offert så man får lite kött på benen. Hur som lär det bli en liten värdeökning på huset i alla fall
 
Hej som ni kan se på bilden vill jag förlänga huset med några meter. Undrar om det ens är möjligt med tanke på källaren ? Det inringade är en nedgång till källaren som ska igen. Fönstret är till ett inrett rum och även der enda ljusinsläpp.

Vad kan man göra eller ska jag släppa tanken om att förlänga?
 
  • Ett hus med markerad nedgång till källare och närliggande fönster som användare vill förlänga huset vid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använder ni uterummet mycket? Annars enklare att bygga ut åt det hållet.
 
Att förlänga befintliga tum är nog bra mycket bökigare än att bygga till ett nytt rum i förlängningen. Att ta bort en bärande gavel ställer till lite problem.
 
Ts. Vi blev klara i mars med våran utbyggnad. 42 m2 + 42 m2 källare. Och våra förutsättningar var så gått som en exakt kopia på era. Dock är inte våran altan inglasad och ingen ingång till källaren på den gaveln innan.
Vi gjorde alltid själva förutom att gräva gropen för nya källaren samt elen.
Var en hel del jobb. Hade blivit dyrt som fan med snickare inblandat. Dock så salade vi på nya takstolar på hela befintliga huset och självklart bytte hela taket. Så det var lite extra jobb.
Är ni säkra på att gaveln är bärande?
På vårat hus var inte gaveln bärande. Vi byggde den nya gaveln även icke bärande.
Samt garaget jag byggde för några år sedan byggde jag också utan bärande gavel.
 
E
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ts. Vi blev klara i mars med våran utbyggnad. 42 m2 + 42 m2 källare. Och våra förutsättningar var så gått som en exakt kopia på era. Dock är inte våran altan inglasad och ingen ingång till källaren på den gaveln innan.
Vi gjorde alltid själva förutom att gräva gropen för nya källaren samt elen.
Var en hel del jobb. Hade blivit dyrt som fan med snickare inblandat. Dock så salade vi på nya takstolar på hela befintliga huset och självklart bytte hela taket. Så det var lite extra jobb.
Är ni säkra på att gaveln är bärande?
På vårat hus var inte gaveln bärande. Vi byggde den nya gaveln även icke bärande.
Samt garaget jag byggde för några år sedan byggde jag också utan bärande gavel.

Har du någon hum om m2 priset för denna utbyggnad? Står inför liknande projekt här hemma med förutsättningarna att det är 1,5 planshus som vi bygger ut och därmed får 3 st riktiga sovrum. Platta på mark och två sovrum som skall byggas. Detta tror jag kan göra gott på värdet på huset med tanke på att vi idag endast har ett riktigt sovrum samt ett sovrum i källaren.
 
Nä inte säker ska ta reda på det framöver. Funderar dock på att ta in en kostnadsfri offert ändå. Känns i alla fall inte att det inte går att förlänga utan att få med källaren hur mycket kostade det för er att göra så ? Altanen är nog inget större problem i alla fall

Maxwells demon TotalControl skrev:
Ts. Vi blev klara i mars med våran utbyggnad. 42 m2 + 42 m2 källare. Och våra förutsättningar var så gått som en exakt kopia på era. Dock är inte våran altan inglasad och ingen ingång till källaren på den gaveln innan.
Vi gjorde alltid själva förutom att gräva gropen för nya källaren samt elen.
Var en hel del jobb. Hade blivit dyrt som fan med snickare inblandat. Dock så salade vi på nya takstolar på hela befintliga huset och självklart bytte hela taket. Så det var lite extra jobb.
Är ni säkra på att gaveln är bärande?
På vårat hus var inte gaveln bärande. Vi byggde den nya gaveln även icke bärande.
Samt garaget jag byggde för några år sedan byggde jag också utan bärande gavel.
 
Svårt att säga just för utbyggnaden. För vi har kört total renovering på gamla delen också på samma budget. Allt nytt från avlopp till tak. Egentligen bara gamla stommen kvar och ett badrum. Fönster var nya redan.
Runt 800k.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
L
Med takstolen liggande på gavelväggen så bär den upp taket , och är nog kraftigt förankrad på väggen den är nog i samma dim som övriga takstolar , går att ta bort hela väggen takstolen är kvar och håller taket
 
Att förlänga hus rakt av är sällan en helt lyckad idé. Det är bättre att förskjuta förlängningen i sidled en aning. Vad som är bäst i detta fall är svårt att avgöra utan planritning och tomtkarta.
 
A Alex0l skrev:
Nä inte säker ska ta reda på det framöver. Funderar dock på att ta in en kostnadsfri offert ändå. Känns i alla fall inte att det inte går att förlänga utan att få med källaren hur mycket kostade det för er att göra så ? Altanen är nog inget större problem i alla fall
Kostnad, har inte helt koll men källaren kostade kanske 30-50k extra då inkluderat mellanbjälklag av trä, isolering, spån, gips gles på det.
Gjuter du platta så slipper du träbjälklaget.
Om det står mellan krypgrund eller källare så skulle jag välja källare utan att blinka.
Något annat än fortsätta med källare var aldrig aktuellt för mig. Härliga extra m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.