Vart hittar man mexisten någonstans? Kollat lite utan vidare resultat...
 
Sök efter mexitegel på www.blocket.se Välj kategorin "För Hus & Trädgård".
 
sveno skrev:
Sök efter mexitegel på  www.blocket.se  Välj kategorin "För Hus & Trädgård".
Listige, det har jag inte testat! :D ÄR mexisten och mexitegel samma sak? ???
 
Mja, jag vet vad mexitegel är, men mexisten vete katten. Mexitegel är, vad jag har förstått, en slags fasadtegel som är vitt och var väldigt populärt under en period. (Kan det ha varit under 70-talet?) Min gissning är att det är två ord för samma sak.

Apropå mexitegel så var det väl rätt populärt att sätta på tunnare fasadbeklädnad som liknade mexitegel på "vanliga" hus för att få en underhållsfri fasad och ett modernare mexi-utseende?
 
sveno skrev:
Mja, jag vet vad mexitegel är, men mexisten vete katten. Mexitegel är, vad jag har förstått, en slags fasadtegel som är vitt och var väldigt populärt under en period. (Kan det ha varit under 70-talet?) Min gissning är att det är två ord för samma sak.

Apropå mexitegel så var det väl rätt populärt att sätta på tunnare fasadbeklädnad som liknade mexitegel på "vanliga" hus för att få en underhållsfri fasad och ett modernare mexi-utseende?
Hmmmm, så kanske det är. Vi står ju i begrepp att lköpa ett hus som har fasag i "mexisten" alltså. I min lilla värld så har jag en bild av att mexitegel är liksom tegel som är lite halvputsat... Vad konstigt det lät, nån som förstod hur jag menar? ;D Alltså att det är en teglad pasad som är belagd med ett tnnt lager av någon lite tjockare "smet" av nåt slag. Tekiskt värre! ;D

Detta hus har i alla fall en fasad av "mexisten" och det är alltså vanliga tegelstenar med synligt bruk.

Jidder jidder, jag ska försöka leta rätt på lite tegel/sten om vi köper huset (när... ::)) för jag vill ha en liten mur runt altanen. Nu är det snygga pelare runt om, skulle ju vara snyggt att komplettera med en liten låg mur tänkte jag! :D

Kanske ska köpa huset först... 8)
 
Jag har för mig att det stod i den lokala tidningen förra året att den svenska tillverkningen i Yxhult upphörde och att framtidens importerade "sten" inte skulle vara lika kritvit......
Någon annan kanske vet säkert ?

Här är lite fakta i.a.f !
http://www.ytong.se/mexi.html
 
Hmm, det är väl snart antikvärde på mexitegel. Finns det fortfarande att köpa sånt.... ??? Vårt hus är bara nedre huslivet murad med mexi resten träfasad.....Tänkte ifall eventuellt kanske om man vill skapa en helt underhållsfri fasad med enbart mexi........nån gång.... in the future....
 
Stod om Yxhult idag i tidningen, allt utom Absol tillverkningen är nedlagd, maskinerna från Mexitegel tillverkningen är sålda till Asien.
 
Denna sten tillverkas i Danmark har jag för mig. Tyvärr har jag ingen adress!

/Jörgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.