Har tänkt mig plåttak av takpanneprofil till mitt altantak. Men överallt står de min 14 grader lutning. Varför krävs de? Är de för de horisontella skarvarna? Kommer ju köpa långa längder o slippa skarv u så fall. Får svårt att få till så mycket mer lutning kanske går lite till men inte 14 grader då måste jag upp i takfoten.

Mvh Anders
 
Jag skulle tro att det är för skarvarna, att inte vatten spolas in i skarvarna vid kraftigt regn. Det som du riskera är att vatten trycks uppåt plåten (av vinden eller den stora mängden vatten) och rinner ned längs husväggen då. Om du lägger en plåt under profilen och viker upp mot väggen en bit över plåtprofilen så rinner överskottsvatten ned på altanen men inte längs väggen. Känns lite bättre.
 
Låt en plåtgubbe lägga dubbelfalsat plåttak :)
 
Vid så låg taklutning som 10 grader är det bara skiv- eller bandtäckning med plåt som fungerar. Alltså falsad plåt som läggs av plåtslagare. Väljer man rätt plåtkvalitet håller det i 100 år. Kostar från 1000 kr per kvm och uppåt. Dock mycket snyggare än takpanneimiterande plåt. Ett billigare alternativ är olika former av papptäckning.
 
J justusandersson skrev:
Vid så låg taklutning som 10 grader är det bara skiv- eller bandtäckning med plåt som fungerar.
Varför är det så?
 
Kan inte lägga en plåt så heller som thomas_blekinge sa för jag ska ha inner tak och blir väll isolering senare när halva ska byggas till inglasat uterum.
1000 per kvadrat?? De var ju en nolla mer än jag tänkt mig.... men om man lägger plåt vid 10 grader och har råspont med papp under så borde väll pappen skydda om de skulle komma in några droppar vid ett riktigt skyfall?
Tycker man ser många ganska platta tak med betong pannor och se blir väll ännu värre?
Är de ingen plåt förutom "uthus plåt" som klarar låg lutning?

Mvh Anders
 
Kan man inte använda papp som är anpassad för låglutande tak och bara ha plåten som ett ytskikt?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Kan man inte använda papp som är anpassad för låglutande tak och bara ha plåten som ett ytskikt?
Men när då fäster läkten så gör du ju en massa hål i pappen :-/
 
Att olika takmaterialtillverkare anger olika minsta taklutningar är ju ett sätt
för dessa att gardera sig mot reklamationer. En viktig gräns går vid 14 grader. Under denna gräns anses bara falsade plåttak och olika kombinationer av papptäckningar fungera. Skälet till det är att vattnet kan ta andra vägar vid så låga lutningar. Vid taklutningar över 14 grader läggs plåt normalt på läkt och kan vara av olika slag, t.ex. korrugerad plåt, pannplåt, takpanneimiterande plåt eller liknande varianter. Plåten fungerar som ett mekaniskt skydd mot UV-strålning, regn och snö mm. Under plåten läggs en underlagspapp som utgör det egentliga tätskiktet. Falsad plåt, som under 14 grader bör vara dubbelfalsad, läggs direkt mot pappen och fästs med hjälp av spikbleck som viks in i falsarna. En sådan plåttäckning kan hålla mycket länge om man väljer rätt plåtkvalitet (koppar, rheinzink mm). Ett alternativ är olika former av papptäckningar. Förr använde man oftast 2-lags täckning, dvs en vanlig underlagspapp ovanpå vilken helklistrades en ytpapp i 90 graders vinkel. Idag finns det flera andra intressanta pappalternativ. Papptäckningar brukar inte ha längre livslängd än ca 30 år. När man bedömer ekonomien för olika taktäckningsalternativ bör man titta på årskostnaden, dvs totala investeringen plus underhåll delat med förväntad livslängd. Har man inte tänkt sig att det skall hålla mer än 30 år kan man skippa plåtalternativet.
B bossespecial skrev:
Kan man inte använda papp som är anpassad för låglutande tak och bara ha plåten som ett ytskikt?
Plåt som måste ligga på strö- och bärläkt kan inte läggas på så låg lutning eftersom läkten inte klarar det.
 
..10 grader bara bara skiv eller bandtäckning som fungerar....

3 grader med glaciär 3 papptak! Finns på byggmax. Har precis lagt det på carport.
Inte så billigt men klarar under 14 grader.
 
Om man lägger sån åldersbeständig plast under plåten då. Då kan man ju spara in lite höjd o få lite mer lutning då man inte behöver råspont och ströläkt. Annars så kanske man får börja fundera på att gå in i takfoten och ansluta taket i husets takstolar...inget lätt jobb det heller. Vill ju helst ha plåt på altantaket då huset har plåttak åxå.

Mvh Anders
 
  • Gilla
Whiskypinnen
  • Laddar…
Lägg plåten som du har tänk. Det är ju bara en altan med oisolerat tak antar jag jag? Det är stor skillnad att göra det på huset där det finns isolering och andra saker som suger åt sig fukt och tar skada.
Det värsta som kan hända är väl att soffdynorna blir lite blöt vid nåt riktigt slagregn.
 
J justusandersson skrev:
Vid så låg taklutning som 10 grader är det bara skiv- eller bandtäckning med plåt som fungerar. Alltså falsad plåt som läggs av plåtslagare. Väljer man rätt plåtkvalitet håller det i 100 år. Kostar från 1000 kr per kvm och uppåt. Dock mycket snyggare än takpanneimiterande plåt. Ett billigare alternativ är olika former av papptäckning.

Det stämmer ju inte riktigt. Planja trend som är en imitation av bandtäckning till väsentligt lägre pris än 1000 kr / m2 är ju godkänd ner till 8 grader tex.

http://www.plannja.se/husagare-bygghandel/produkter/profiler-stal/plannja-trend-475/
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Under denna gräns anses bara falsade plåttak och olika kombinationer av papptäckningar fungera
Och vill fortfarande veta varför det är så.
 
För att vatten sugs upp kapillärt i skarvarna. Bl a.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.