Tiden är inne att planera och anlägga trädgård...

Vårt hus kom i veckan och vi kan nu se att det finns en del yta för trädgården. Problemet är att vi är väldigt okunniga inom området. ???

Hur gör man?
Vad ska vi tänka på?
Vem kan man be om hjälp utan att ruinera sig?
Andra tips när det gäller trädgården?

All info mottages med stooor tacksamhet!!!

 
Köp en trädgårdsbok så att du har lite referenslitteratur och så att du får något att utgå ifrån. Jag såg flera böcker på bokrean, t.ex... Välj en som är svensk och inte översatt från utrikiska, så att den garanterat är skriven för svenska förhållanden. Eller låna en bok på biblioteket, det är också en bra start!

Samla även på dig länkar till nyttiga webbplatser och forum. http://www.odla.nu är en ganska bra webbplats med artiklar om trädgårdsodling. Det är dock inte en ersättning för en bra bok.

Mitt tips är att om ni är "okunniga" kan ni börja med en "lätt" trädgård utan några krävande växter. Plantera heller inte fullt med buskar och träd, för då är det svårare att ändra sig senare. Om ni inte vet vad ni vill ha kan ni alltid börja med ett lager matjord och en säck gräsfrö. Sedan kan ni ta bort gräs och anlägga rabatter och trädgårdsland vartefter ni får tid och lust.
 
Tack för bra tips!

Jag ska genast förkovra mig.
 
Mitt tips, efter att nu vara inne på anläggning av min tredje trädgård, eller iaf. andra från scratch (den första var anlagd trettio år tidigare av ett par som gillade hundratals buskar men ingen av dem fick "sitta ihop" med den andra eller ens harmoniera med "grannen" vad gäller storlek eller färg ::))

Ta hjälp av en trädgårdarkitekt (låter både dyrare och mer avancerat än det behöver vara)
Se till att det är någon som du kan kommunicera med och som vinnlägger sig att förstå dina grundönskemål med trädgården.
Be att denne ger förslag redan vid första träffen på hur han/hon uppfattat det du beskrivit att du vill uppnå, bara i lösa ordalag förstås, mest för att kolla om ni sas. pratar samma språk.
Förbered dig i tankarna och gärna med bilder på hur du vill att "stämmningen" ska vara i hela din trädgård, exakta växtförslag är oväsentligt för dig att ta reda på om du inte är särskilt kunnig, det är den kunniges sak att föreslå sånt som överensstämmer med klimatzon, intresse för skötsel, mark/väderstrecksförhållanden osv.

Den absolut största fördelen med att ta fram ett sådant förslag är att du kan börja i liten skala utifrån din ritning och göra en sak per år eller vartannat år om du vill ;) och ändå vara säker på att när du så småningom hunnit en bit på väg så blir helheten bra och inget av det du gör år 5, krockar med det du gjorde år 1 ;)
Se också till att den sakkunnige du tar till hjälp (och naturligtvis även du själv ;)) är på det klara med hur mycket engagemang du är beredd att lägga på trädgården både vad gäller uppbyggnad men även skötsel, denne kan då med fördel föreslå vad/var det är smartast att börja med.

MVH//Christina.
 
Mitt tips, fast jag precis är på väg att börja anlägga vår första trädgård från scratch, är att ta det lugnt. Alltså - KÄNN IN var du vill ha buskar, träd, uteplats, köksland. Se hur solen står vid olika årstider, hur fuktig marken är på olika ställen (om det är en kuperad tomt) och andra praktiska saker.
Det är iallafall som jag hoppas att vi kommer att avancera - långsamt. Vi ska börja med att fixa gräsmatta (det måste man ju nästan ha - fast det skulle vara fräckt med en äng!) plus plantera några fruktträd. Alltså saker som vi redan nu känner oss säkra på. Och sen tar vi det som det faller sig på. Det blir inte den Perfekta Trädgården första (eller andra eller tredje) året men det blir förhoppningsvis mer avslappnat och lustfyllt (och en mer utspridd kostnad)

Godd Lack
 
Hej!

Jag har själv ganska nyligen blivit med nybygge och tomt. Ett tips som jag fick och som har varit suveränt var att anmäla sig till en trädgårdplaneringskurs. Den jag har gått på är i Medborgarskolans regi. Tre kvällar var mer teori om hur man kan tänka trädgården som ett hus, golv, väggar, tak, olika slags växter, osv. De sista två kvällarna fick vi ta med våra tomtkartor och börja rita hur vi vill ha trädgården. Vår kursledare, som är utbildad trädgårdsarkitekt, hjälpte oss med allt vi behövde. Detta var starten för mitt numera gigantiska trädgårdsintresse.
Nybliven trädgårdsfantast!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.