Hej!
Min "sockel" eller vad det kallas runt huset är putsad och lagad för cirka 10 år sedan med ett ganska ojämnt resultat och tänkte därför fråga om någon vet om man kan lägga på någon tunnputs av något slag direkt på bara för att jämna ut det, detta är "värsta" stället som ja visar på bild. Den är målad en gång med silikatfärg, under den finns ingen färg då den slipades ren innan målning.
mvh
 
  • Ojämn och lagad putsad sockel vid husvägg, målad med silikatfärg, intill ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det verkar som att sockeln ligger utanför huslivet , det blir lite svårare att åtgärda det då
stämmer det
 
hej, hur menar du med huslivet? att det är tjockare puts där på bilden gissar jag. Ja men det är inte många millimeter mer än resterande och gör ju inget om det "sticker ut" lite på något ställe, vill mest ha allt mer homogent, alltså samma struktur
 
L
Det jag menar , om du tar en bräda mot väggen , drar den nedåt träffar den sockeln då
 
nej, mellan teglet och sockeln sitter en tegelsten som sticker ut cirka 15 mm som går runt hela huset.
 
L
Tror att det blir vattenpåslag på väggen som rinner på sockeln och knäcker den
kan du ta ett foto längs med så det syns bättre hur anslutning vägg sockel ser ut
Går att utföra kanske på 2 sätt , men en bild skadar inte , är åter i morgon EM
 
jag återkommer med bild, tack sålänge
 
Där har du, men jag vill inte bygga för mycket.
 
  • Väggmöte med takfot på hus, minimal konstruktion synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis syn av en gul tegelvägg över en vitmålad sockel med röd list, med skador där teglet möter sockeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Angående jobbet , är lite pyssligt oavsett vilken metod
Om nu den stenen sitter som en fris där och är lika runt om , har du bara 2 sätt att göra det på .
1 Knacka ner det som är löst och dåligt , putsa i laga , då blir det skarvar som syns ,
knacka ned allt och helputsa , blir jämt och fint , går att måla på .
2 MIn grund hade puts på lättbetong , sprucken och släppt puts , köpte steniskivor måtten var
1200X3000 och sågades med klinga och hårdmetallskär ;från baksidan , dammade rätt häftigt , som består av glasfiberarmerat plastmateriel med kross på , finns i olika färger på krossen ca 75 m2 då huset är suteräng , reglade , lätt dom gå ner ca 5 cm under mark och satte upp det för 15 år sen , har inte haft problem och kommer inte att få det så länge jag bor här . I ditt fall om sockeln är någotsånär jämn kan du skruva upp dom med rostfritt , direkt på sockeln , men sätt gärna en liten plåtvinkel högst upp under tegelfrisen , ungefär som ett fönsterbleck invikt ca 10 mm överfall , mot skivan för att avleda vatten uppifrån ,
Om du gör enligt 2 så kommer du aldrig att ha några problem med putsen i din livstid
Detta är vad jag kan föreslå för en bra sockelsyn , valet är ditt
 
Tack för utförligt svar! Jag vill nog ha det putsat, får nog anlita en firma till detta. Återkommer med vad som händer!
 
L
Ta in någon offert för det , inklusive och exklusiva nedknackning av putsen , det tar lite tid att knacka ner den om du ska helputsa , eget arbete guld värt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.