Hej!

Nyligen blivit husägare och därmed var ju steget till att bli medlem här ganska litet Huset är byggt 1964, 1-plans med inredd källare. Klinkers på golvet och putsade eller kaklade väggar i källaren förutom i gillestugan och i ett sovrum där det är trägolv och uppreglade väggar både på ytter- och innervägg. Omdränerat 2015.

Nu till problemet. Det är uppmätt 24% fuktkvot i en golvregel i gillestugan så vi kommer slita ut allt i båda rummen, de ligger jämte varandra. Min tanke är Platon-matta (icke mekanisk) på golv, sedan relativt billigt klickgolv och ventilerade socklar. Väggarna funderar jag att regla upp igen fast med stålreglar satta med 5-10mm luftspalt från källarvägg och sedan sätta fibergips. Spackla och måla. Tänker även sätta fibergipset så det blir en luftspalt på 10mm både uppe och nere.

Känns det som ett bra tillvägagångssätt? Har läst endel på forumet men inte hittat så mycket som behandlar fibergips.

Kan tillägga att gillestugan kommer att bli tv-rum/hemmabio och sovrummet kommer bli gästrum.

Tack på förhand

Rickard
 
Jag har gjort så, fast i tvättstugan i källaren. Tror det funkar bra, jag körde med byggmax våtrumsgips. En varning är att väggarna blir lite "bongo-trumma"...
 
simpa81 simpa81 skrev:
Jag har gjort så, fast i tvättstugan i källaren. Tror det funkar bra, jag körde med byggmax våtrumsgips. En varning är att väggarna blir lite "bongo-trumma"...
Okej! Ja, kanske skulle kolla på våtrumsgips.

Jo jag är lite orolig ang bongoeffekten, men då det inte är ett värsting-hemmabio-system som ska in så tänker jag att det borde funka ändå. Tänker inte lägga någon isolering bakom skivorna.
 
Kanske dubbla lager gips råder bot på det :) dock är skivorna rätt dyra...

Jag kanske skrämmer dig i onödan, man står ju inte så ofta och bankar i väggarna... det ekar ju inte så mycket heller nu när jag fått in lite inredning.
 
simpa81 simpa81 skrev:
Kanske dubbla lager gips råder bot på det :) dock är skivorna rätt dyra...

Jag kanske skrämmer dig i onödan, man står ju inte så ofta och bankar i väggarna... det ekar ju inte så mycket heller nu när jag fått in lite inredning.
Haha dubbla skivor skippar jag, känns som att det är dyrt som det är :)

Nej man bankar ju inte i väggen, men är lite orolig för subbasen.

Du har inga bilder på hur du gjorde?
 
Har inte så många bilder, inga detaljbilder direkt.

Men fäste skena i golv och tak, sen i med plåtreglarna. Jag körde 45mm reglar en bit från väggarna, passade på att räta upp dem på en gång då de var rätt sneda. Då jag körde 45mm blev det rätt svajigt, så jag fick fästa plåtvinklar mitt på regeln mot väggen, gjorde susen!
 
  • Montering av plåtreglar med skenor i golv och tak samt stabiliserande plåtvinklar i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.