Är det någon som har det?

Vi håller på och bygger garage och det kommer vara portar med "normal" höjd men innertakhöjden kommer bli runt 2,80 så känns ju tråkigt att sätta en skena över bilen på typ 2m höjd, vilket många lösningar ser ut att kräva.
 
Det finns skjutportar med beslag som går högre upp. I princip så är det en skena för dörr som är högre. Se ex bilverkstäder.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det finns skjutportar med beslag som går högre upp. I princip så är det en skena för dörr som är högre. Se ex bilverkstäder.
Det låter ju intressant, även om de inte är lika vackra som slagportar. Men det låter också som att det kanske är dyrt :) Ska se vad jag hittar.
 
Glömde svara på din första fråga. Somfy har till slagportar.

Det finns snygga skjutportar också. Något som gjorde att jag valde bort slagportar är att det är svårt att få sådana bredare än 2,5m pga vikten och det blir trångt att köra in då. Skall slagporten komma till sin största fördel blir det också en tröskel.
 
Jo jag har sett att Somfy har, men tycker det är svårt att få se exempel på lösningar och förstå om det är najs eller inte.

Men ska ta en extra titt på skjutport, helst får de se ut som halvmörkt trä, huset är från 30-talet men garaget kommer inte se ut som en separat byggnad då det kommer se ut som att man kör in i en stödmur under en uteplats.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Sådana där öppnare ser ju vettiga ut, men är det någon som faktiskt har erfarenheter av dem? :D

Jag har givetvis googlat. Hittar massa produkter men inga som verkar ha dem installerade. Får googla hårdare.

Till saken hör också att det är ett dubbelgarage men bakom ena porten ska det vara snickarverkstad så där vore det smidigt med en port med dörr i eller en där det går öppna halva (behöver ingen motor på den porten dock).
 
Sådana öppnare är rätt vanliga på garaginfarter och grindar.

Jag skulle gå på en skjutport med infälld dörr på den andra.

Enda som kan vara lite knepigt är hur man löser låsningen av dörrarna och manuell öppning. Man tappar halva finessen med slagportar om bara kan öppna och stänga dem med motorn. På en takskjutport är det rätt naturligt att man inte öppnar den med annat än motor och ex Hörmanns motorer låser porten när den är stängd.
 
Om det går få med infälld dörr (alltså, hörmanns sajt är verkligen sämst) så räcker det ju med "vanligt" lås på den. Går också välja woodgrain eller decograin för att få något som antagligen ser helt ok ut.

Aha, nu tittade jag i deras PDF. Varför lägger de inte ut info om sina grejer direkt på webben?...
Schematisk bild av en infälld dörr med måtten 830x2500mm och aluminumram i NF-/WF-utförande från en PDF-katalog.

eller
Illustration av dörrmodell "Motiv S0" med flera små rektangulära fönster.
Kan nog bli trevligt. Ska se om det går få prisuppgifter någonstans...

Men med dessa går det väl inte montera skenan uppe i taket i mitt fall? Eller?
 
Du kan få porten gå hur du vill, men du måste beställa det, fjädrar, vajertummor mm måste anpassas.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Aha. De kommunicerar verkligen inte så bra vad de faktiskt erbjuder ;)
 
Som "garageport" kanske man bara erbjuder standardutförande.
Men takskjutportar går att göra i minst 5 utföranden.
Låglyft om man har lågt i tak.
Normallyft.
Höglyft som i ditt fall när porten ska gå upp en extra bit innan den svänger av.
Takföljande. Tex om man har snedtak.
Vertikallyft.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Jag har handlat Hörmann med framgång från Scheurich24 i Tyskland. Senast köpte jag 2st motorer. Bara motorerna blev ca 5000kr billigare än i Sverige!
 
Kan tilläggas att fäller man in gångdörr brukar man sätta en säkerhetsbrytare på den så att porten inte går att köra upp om gångdörren är öppen.
 
Kanontips, ska kolla upp Scheurich24! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.