Upptäckte när jag panelat typ hela husgaveln med stående panel att det inte blir snyggt nedtill pga slarv och grunden lutar så jag skulle behöva täcka över nederdelen med en liggande bräda. Jag tycker inte det blir fult då det är ett gammalt hus så passar rätt bra men frågan är om man vågar ha det så utan plåt? Kanske om man sågar brädan lite snett längst upp så vatten rinner av och tätar med fog? Det skyddar ju iallafall ändträet på panelen. Eller nån annan som har ett smart förslag, Kankse sätta en plåt istället längst ned? Skickar bild på när jag testar med en tryckimpregnerad bräda.
 
  • Stående panel på husgavel med tillsatt liggande tryckimpregnerad bräda längst ned och lutande grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att såga ovansidan snett låter bra.
Se till att den stående panelen slutar en bit innan sulan.
Den liggande brädan kan du se som offerbräda(nedansidan kommer ta stryk) om du inte kan tänka dig att höja upp den.
 
Googla "Vattbräda" så hittar du nog mycket matnyttigt!
 
Offerbräda brukar det kallas i mina hemtrakter.
Dvs den byts ut när den har ruttnat.

13649247_281893418840989_1628030752_n.jpg
 
H
Vattbräda brukar vi kalla de och ersätts mer och mer av plåtar nu
 
I min värld sitter vattbrädan på taket, men ingenting är nog fel här.

Fel är det däremot om Demodogs fotbräda sitter spikad utanpå den stående panelen som jag tycker det verkar med ledning av bilden. Då kommer vatten att rinna in mellan bräddarna och göra så att även de stående panelbrädorna ruttnar ganska snart. Jag blir glad om jag har fel.

Jag har gjort en liten illustration till hur man kan göra. Om man kan hitta en såg i närheten kan man fråga dem om de inte har lagt undan några bitar kärnfur. I så fall har arrangemanget förutsättningar att hålla betydligt längre. sblixtens påpekande om distans mellan panel och fotbräda är viktig.

Sist men inte minst, fotbrädan är inte i första hand en teknisk lösning utan ett sätt att ge fasaden en vacker avslutning. Den fina bild som KnockOnWood bifogat illustrerar detta tydligt tycker jag.
Illustration av korrekt installation av en fotbräda vid husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jösses vad liten bilden blev!
 
  • Gilla
kissedin och 1 till
  • Laddar…
Nähä, när jag tryckte på "Skicka" blev den som jag tänkt.
 
Offerbräda heter det väl. Både fotbräda och vattbräda sitter väl på taket. Men det roliga med termer inom snickeri att det är väldigt dialektalt.
 
S
offerbräda vilket man kallar brädan under vattbräda. blir snyggast i trä.
nu för tiden brukar man inte sätta någon vattbräda.
kan bli plåt men sker då vid möte med olika fasadblock.
dock ej vanligt att använda vid en vanlig träfasad
kan ske när man mixar matrial

vatt bräda= droppbräda vatten från fasaden droppar från den.
offerbräda= längst ner mötet mot grundsten ibland även markyta.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Ja jag misstänkte att det är dumt sätta brädan ovanpå panelen men vet inte om jag vågar såga upp så mycket för att sätta i en bräda. Orsaken att jag ville ha brädan ovanpå var för att få det rakt och snyggt då panelen nu är sned och om jag sågar i lod ser man gamla panelen bakom i ena änden.
Altetnativt kanske man kan sätta en väldigt tunn plåt längst ned, längs med panelen som är böjd inåt mot grunden och som då också skyddar ändträ.
Kanske inte så snyggt men har så mot altanen på framsidan och sen målat över. Sen låter man ribborna gå över plåten.
 
S
D Demodog skrev:
Ja jag misstänkte att det är dumt sätta brädan ovanpå panelen men vet inte om jag vågar såga upp så mycket för att sätta i en bräda. Orsaken att jag ville ha brädan ovanpå var för att få det rakt och snyggt då panelen nu är sned och om jag sågar i lod ser man gamla panelen bakom i ena änden.
Altetnativt kanske man kan sätta en väldigt tunn plåt längst ned, längs med panelen som är böjd inåt mot grunden och som då också skyddar ändträ.
Kanske inte så snyggt men har så mot altanen på framsidan och sen målat över. Sen låter man ribborna gå över plåten.
det fixar du. du har ju inte monterat översta panelbiten.
tar du för mycket. så funkar det att skicka upp en ¨bakom panel( eventuella montera bort den första)
 
Redigerat av moderator:
Offerbräda är väl det man kallar det för i dagligt tal, fast de dialektala skillnaderna är nog betydande. Som flera har påpekat har de husbyggnadsmässiga motiven för sådana trästycken i stort sett försvunnit. Jag kallar det för fotbräda för att understryka att det är av estetiska skäl som man kan använda en sådan. Med funkisens ankomst på 30-talet försvann förmågan att rita snygga träfasader, tyvärr. Jag tycker Demodogs ambition är utmärkt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
SBH skrev:
offerbräda vilket man kallar brädan under vattbräda. blir snyggast i trä.
nu för tiden brukar man inte sätta någon vattbräda.
kan bli plåt men sker då vid möte med olika fasadblock.
dock ej vanligt att använda vid en vanlig träfasad
kan ske när man mixar matrial

vatt bräda= droppbräda vatten från fasaden droppar från den.
offerbräda= längst ner mötet mot grundsten ibland även markyta.
Röd träfasad på hus med takdetaljer som vindskiva, vattbräda och fotbräda.
 
Observera det är inte något påhopp på er som säger annat än mig. Tycker bara det är kul med benämningarna på olika "brädor" Här hos mig säger man tex Herrgårdspanel medans Stockholmarna säger skärgårdspanel och det är dubbelfas bor i skärgården. ;)
 
Det som kallas för fotbräda på bilden brukar jag kalla takfotsbräda. Annars är jag helt enig om beteckningarna. Jag vill inte driva den här diskussionen för långt, jag kan acceptera det mesta. I professionella sammanhang får man vara lite mer stringent. Kanske borde jag kalla "min" bräda för Väggfotsbräda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.