Hej,
Tänkte lägga laminatgolv i köket då den nuvarande är ganska ful med massa hack o repor osv.
Men som ni ser på bild, så har förra ägaren fuskat och använt fog runt stommarna, hur fixar jag det?
Han la fog mellan golv och golvsockel också, men det kan jag fixa genom att ta bort socklarna.

Tack på förhand
 
  • Slitet laminatgolv med fog kring köksstommar och golvsockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Bara att ta kniven och skära , tänk att du ska lägga ett golv ovanpå , då måste du kanske även lägga under diskmaskin , kyl ,frys annars blir det en grop , finns det plats för det , svårt att få ut dom , samt bör vara en plastskiva under för att se om det blir vatten bakom . skyddar även för vattenskada som inte syns
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är ugnen som syns på bild, har ingen diskmaskin.

Skära bort fogen och ta bort golvet är nog inget problem, men när jag ska lägga nytt golv så ska det ju vara lite mellanrum till kanter, är det så här man gör, fogar?

Plastskivan ska jag lägga under kyl/frys, finns ingen idag.

Tack på förhand
 
L
Ska du lägga nytt under skåpen så har det ingen betydelse , tror det är skruvade ben som är normalt , dom bakre behöver du inte röra , skruva upp främre ,in med golvet skruva tillbaka , så gör dom flesta , annars bara att ta bort skåpen ( överkurs ) det är ju en framkant som döljer
värre med kyl/frys där det bör ligga in till vägg , det ögat inte ser det gråter det inte för
 
Men kanterna man ser av stommarna går väl inte att ta bort?
Samma sak med det till vänster, en skiva som man brukar täcka igen men denna verkar sitta fast i stommen.
Som ett skåp som lagts och sen har ägaren innan lagt golv runt den.

Tack på förhand
 
L
Många småbitar att ta tag i , du kommer med mer info bra , men du får kolla vad som är vad där och hur det är monterat , ett skåp på golvet och golv inskuret mot är problem
 
BirgitS
När förra ägaren la in parkettgolvet i köket så slutar det med en liten glipa framför socklarna och sen är glipan täckt med en trekantslist i ek (som parketten) så det syns knappt. Inga ben under skåpen här utan de står på sockeln i framkanten.
 
Tack.
Blir nog smyglist/trekantslist för mig också.
 
H
antar att köket står på ben?
varför inte lossa benen och sockeln och lägga parketten in under skåpen.
 
Ska försöka igen med våld, om det går att få bort socklarna.
Men de 2 främre sidskivorna går inte att få bort, ugnens kanter så att säga.

Tack på förhand
 
H
E evoline skrev:
Ska försöka igen med våld, om det går att få bort socklarna.
Men de 2 främre sidskivorna går inte att få bort, ugnens kanter så att säga.

Tack på förhand
är du säker att täcksidorna inte bara sitter med några skruv i sidan?
kolla inuti skåpen på var sida
 
BirgitS
När man drar ut de nedersta lådorna i våra köksskåp så ser man ner till golvet och ser att det inte finns några ben. Har du några lådor att dra ut så att man ser konstruktionen under eller finns det en bottenplatta i alla köksskåp?

Tillägg:
La upp en bild på hur det ser i en annan tråd: https://www.byggahus.se/forum/threa...oeksskap-enkelt-loesbart.290611/#post-2652574
Borde väl vara trekantslist även runt täcksidan egentligen.
 
Redigerat:
S
E evoline skrev:
Hej,
Tänkte lägga laminatgolv i köket då den nuvarande är ganska ful med massa hack o repor osv.
Men som ni ser på bild, så har förra ägaren fuskat och använt fog runt stommarna, hur fixar jag det?
Han la fog mellan golv och golvsockel också, men det kan jag fixa genom att ta bort socklarna.

Tack på förhand
vet du om ungsskåps stomme har kommit dit i efterhand?
 
  • Gilla
Anders Björlin
  • Laddar…
Socklarna går nog att ta bort, måste skära bort all fog innan, ser på undersidan att de sitter fast på något sätt.

Ugnskåps stommen har lagts dit innan golvet, kan se att ägaren innan inte har fogat under stommen, han har bara fogat där man ser.

Tack för bilden, blir kanske likadant på något sätt, om jag inte får bort täckskivan.

Vilket projekt det blir igen :(
Kan säga att det blir laminatgolv från Ikea, som jag har i hela lägenheten nu, billigt och får duga, sämre än innan kan det inte bli.

Tack för alla svar igen
 
Om stommarna står på ben lär frontsockeln bara vara fastklämd med clips. Om det är en fast sockel borde skruvhål synas i stommarnas botten. På bilden ser det ut som ugnen har klipp och klistrats på plats flera år efter stommarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.