Upplever att det är sämre fart i bredbandet i ena änden av huset då routern sitter monterad i andra änden. Vad ska man köpa för att säkerställa stark signal i hela huset? Gärna tips på exakt prudukt då det är en riktig djungel :). Finns inte alternativ att dra kabel genom hela huset.
tack på förhand

//

M
 
Wifi repeaters funkar generellt kasst.

Det du behöver är endera en bättre accesspunkt som du använder istället för routerns inbyggda. Eller ytterligare en accesspunkt, men då måste du dra kabel till den, eventuellt med hjälp av homeplugs.

Ubiquity är överlägsna i konsumentprisklass tycker jag. Men kräver lite mer intresse för att sätta upp.
 
Google wifi eller dylik med mesh-funktion kanske kan vara nåt? Har kommit ett gäng olika förutom Googles, ex asus lyra mesh, tyvärr en ganska dyr lösning men verkar vara sjukt smidiga att koppla in. :)
 
V
Har köpt TP-links mesh som heter Deco. 6enheter för ca 5000:- tycker jag e prisvärt. Andra fabrikat kan lätt kosta 10000:- och över för lika många punkter.
 
Kör själv Ubiquitiprylar men de är ju inte för alla.
En lämplig produkt för TS skulle kanske vara en homplug-lösning med en inbyggd accesspunkt. Tex https://www.kjell.com/se/sortiment/...630-kit-tradlost-homeplug-paket-ac1200-p61446 Finns säkert billigare i annan butik.

Sen varierar prestandan på homeplug mycket beroende på elledningarna och vad mer som är inkopplat. Samma fas/grupp och jordat är bra, dimmers och lågenergilampor är dåligt. Man måste egentligen testa för att veta.
 
T trojlee skrev:
Upplever att det är sämre fart i bredbandet i ena änden av huset då routern sitter monterad i andra änden. Vad ska man köpa för att säkerställa stark signal i hela huset? Gärna tips på exakt prudukt då det är en riktig djungel :). Finns inte alternativ att dra kabel genom hela huset.
tack på förhand

//

M
Jag har testat denna med bra resultat: https://www.kjell.com/se/sortiment/...trar/tp-link-re210-wifi-repeater-ac750-p61242
 
V
Nu har jag bytt till fiber. Har som sagt TP link Deco 6st "puckar" i huset o garaget och jag är väldigt nöjd med hastighet och täckning. Som bäst får jag ca 120/14 i telefonen, på sämsta stället ute har jag 44/12.
Lite pyssel att hitta optimal placering för puckarna om man vill försöka optimera men det är samtidigt kul!
Hittar ingen information om hur det funkar med NAS och NVR till decon men det ger sig såsmåningom!
 
V VillaAnna skrev:
Nu har jag bytt till fiber. Har som sagt TP link Deco 6st "puckar" i huset o garaget och jag är väldigt nöjd med hastighet och täckning. Som bäst får jag ca 120/14 i telefonen, på sämsta stället ute har jag 44/12.
Lite pyssel att hitta optimal placering för puckarna om man vill försöka optimera men det är samtidigt kul!
Hittar ingen information om hur det funkar med NAS och NVR till decon men det ger sig såsmåningom!
Det är inte så att man kan takmontera dessa? Har trådbundet nätverk framdraget till ett par Ubiquiti och hade varit fint att kunna återanvända plats så man döljer befintliga hål i tak.
 
V
Jo det går, finns vägg/takfesten att köpa.
Kablarna ansluts på sidan så dom blir ju synliga, kan va bra att veta
 
  • Gilla
StyvBoard
  • Laddar…
Efter att ha upplevt precis samma bytte jag nyligen min gamla asus-router mot ett 3-pack asus lyra.

Superenkelt att sätta upp och bra förälderskontroll är väl de största plus'en förutom hastigheten.
Bifogar en bild från den sidan av huset där jag kanske kunde komma upp i 10Mbit/s med den gamla routern en bra dag (har fiber 100/10)
Skärmdump av Bredbandskollen-test visar 100,11 Mbit/s nedladdning och 10,87 Mbit/s uppladdning över wifi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V VillaAnna skrev:
Jo det går, finns vägg/takfesten att köpa.
Kablarna ansluts på sidan så dom blir ju synliga, kan va bra att veta
Var har du hittat de? Tycker jag har googlat högt o lågt o på sin höjd hittat 3 printer projekt...

Har ett par Ubiquiti nu men jäklar vad illa de funkat. Snygga prylar o snyggt användargränssnitt men vad hjälper det. Uppgraderar med jämna mellanrum och hoppas på bättre funktionalitet. Får svänga över till mitt Teliagateway wifi för att få lite fart
 
Det här kör brorsan med och är väldigt nöjd enligt rapport. Har själv inte varit där och provat sedan han skaffade det så har ingen egen input.
 
  • Orbi by NETGEAR förpackning för ett Whole Home WiFi System täckande upp till 200m², AC2200 Tri-band WiFi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.