Äger en fastighet där det går en väg alldeles utanför trappan. Tidigare har denna fortsatt genom byn men nu finns inte den vägen kvar. Det är flera fastigheter längre bort efter vägen och samtliga fastigheter har vägar upp på den nya vägen. Men tyvärr kör de förbi hos oss istället för att åka på sina egna vägar. Har talat med Lantmäteriet som säger att det det ser ut som en samfälld väg, men osäkert. De bad mig ringa kommunen, som inte visste något och tydligen finns ingen servitut. Vill inte ha denna genomfart utan vill stänga av vid tomtgränsen. Är detta möjligt och hur ska jag göra? Vem ska jag kontakta? Har talat med flera av dem som åker och bett dem att sakta ner farten samt att de ska använda sina egna vägar. Bemötandet har inte alltid varit vänligt!
 
Farthinder är en bra idé om man vill få ner farten. Jag tycker det är tråkigt att allt fler småvägar spärras av.
 
Juridiskt har du inte mycket möjligheter. Eftersom vägen fanns där redan innan och har nyttjats under lång tid INNAN du köpte fastigheten så har dom andra med stor sannolikhet en nyttjanderätt.

Men prata lite snällt med dina grannar och gör det lite mindre bekvämt att att använda vägen så kanske det löser sig. Börja med att göra farthinder.
 
Innebär nyttjande rätten att dom får nyttja vägen gratis eller ska dom bidra till underhållet ?
 
Jag tycker det här låter som upptakten till en lång och bitter grannfejd.

Eftersom vägen alltid har funnits där och alltid har använts blir det garanterat bråk om du kräver att de skall sluta använda den. Terror möts med terror och till slut blir det polisanmälningar och rättegångar och allmänt elände.

Mitt förslag är att du talar med de andra fastighetsägarna och med andra bybor som inte berörs en i gången och säger att om folk skall använda vägen över din gårdsplan måste de köra försiktigt så du och din eventuella familj eller dina eventuella djur inte riskerar livhanken och så att din egendom inte skadas.
Med ett sådant skäligt krav har du lätt för att få andra bybor på din sida. Folk har lätt för att sympatisera med den vars krav ligger på en saklig miniminivå.

Sedan ser du till att hålla fast vid dina krav konsekvent och bestämt i år efter år och påtala alla överträdelser samtidigt som du hälsar vänligt på alla som kör försiktigt.
Med stor sannolikhet leder det här till att bilmarodörer som vill köra fort börjar använda sina nya utfarter för att undvika gräl där de är ensamma mot dig och alla dina sympatisörer. Ett mindre antal försiktigt förbirullande bilar fortsätter trafikera men de stör ju inte särskilt mycket.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Men om varken kommun eller lantmäteri har någon dokumentation på vägsträckan, och ingen har ett egentligt behov av att använda denna borde man väl helt enkelt kunna avveckla densamma?
 
P Patrik Lidstedt skrev:
borde man väl helt enkelt kunna avveckla densamma?
Ja, vad skulle hända om Casa Pola helt enkelt stängde av vägen?
Gräv upp en bit, skyll på avlopps- eller elarbeten, och se vad som händer.

Och Välkommen till Bygga Hus-forumet Casa Pola!
 
S smurfen72 skrev:
Innebär nyttjande rätten att dom får nyttja vägen gratis eller ska dom bidra till underhållet ?
Nyttjanderätt innebär normalt rättigheter men mycket lite skyldigheter. Så om grannarna aldrig tidigare behövt betala för det så är det ingen större chans att de skulle behöva börja med det.

Nyttjanderätter och servitut är mycket svåra att förändra om inte alla vill. Kolla noga före köp!
 
A Autodidak1 skrev:
Nyttjanderätt innebär normalt rättigheter men mycket lite skyldigheter. Så om grannarna aldrig tidigare behövt betala för det så är det ingen större chans att de skulle behöva börja med det.

Nyttjanderätter och servitut är mycket svåra att förändra om inte alla vill. Kolla noga före köp!
Nu är det väl ingen ny fastighet för TS, låter snarare som att de andra fastighetsägarna fått nya vägar nyligen.

Jag hade som Knock förelsog satt upp en skylt om att vägen kommer stängas av för "arbeten".

Sedan hade jag grävt en ränna rätt över vägen och låtit arbetet bli försenat till 2025!
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, vad skulle hända om Casa Pola helt enkelt stängde av vägen?
Gräv upp en bit, skyll på avlopps- eller elarbeten, och se vad som händer.

Och Välkommen till Bygga Hus-forumet Casa Pola!
P Patrik Lidstedt skrev:
Nu är det väl ingen ny fastighet för TS, låter snarare som att de andra fastighetsägarna fått nya vägar nyligen.

Jag hade som Knock förelsog satt upp en skylt om att vägen kommer stängas av för "arbeten".

Sedan hade jag grävt en ränna rätt över vägen och låtit arbetet bli försenat till 2025!
Nyttjanderätten försvinner inte trots ny väg...

Kallas egenmäktigt förfarande ( + lite annat) och är ett lagbrott att hindra vägen att användas enligt nyttjanderätten....

Det brukar få grannsämjan att bli god?
 
A Autodidak1 skrev:
Nyttjanderätten försvinner inte trots ny väg...

Kallas egenmäktigt förfarande ( + lite annat) och är ett lagbrott att hindra vägen att användas enligt nyttjanderätten....

Det brukar få grannsämjan att bli god?
Men är nyttjanderätten verkligen gjuten i det här fallet då? En nyttjanderätt ska väl egentligen vara reglerad om man citerar tex lantmäteriet

Nyttjanderätt är en rätt för en person att på visst sätt använda någon annans fastighet.

Rätten kan gälla en hel fastighet eller en del av en fastighet och är begränsad i tiden. En nyttjanderätt skapas genom avtal med fastighetens ägare. Hur avtal ingås och vilka särskilda villkor som gäller för avtalet är inskrivet i lagen (Jordabalkens sjunde till femtonde kapitel.
Jag säger inte att det är varken lagligt eller moraliskt korrekt, men om man gör enligt ovan så får väl grannarna ta kontakten med kommun/lantmäteriet och testa sin rätt.

Har man tur kanske de lägger sig platt?
 
Att uppmana någon att stänga en väg man inte känner till omständigheterna kring är direkt olämpligt. Det troligaste är väl att det är en samfälld väg om det tidigare varit den enda vägen för andra. Att självsvåldigt då stänga vägen ger de andra delägarna rätt att på TS bekostnad återställa vägen. Samma sak om de bara har nyttjanderätt till vägen (lite beroende på hur servitutet är skrivet).

@Casa Pola, kolla upp omständigheterna kring vägen. Mycket talar för att den inte bara är din. Uppsidan i det är att den inte bara är din att underhålla heller, utan det är i så fall en kostnad som ska delas. Jag tror givet vad du beskriver att ni har en vägsamfällighet, men det är bara en kvalificerad gissning.
 
P Patrik Lidstedt skrev:
Men är nyttjanderätten verkligen gjuten i det här fallet då? En nyttjanderätt ska väl egentligen vara reglerad om man citerar tex lantmäteriet



Jag säger inte att det är varken lagligt eller moraliskt korrekt, men om man gör enligt ovan så får väl grannarna ta kontakten med kommun/lantmäteriet och testa sin rätt.

Har man tur kanske de lägger sig platt?
Nyttjanderätt och servitut behöver inte vara skriftliga.

Om man vill få en förbättring och fortfarande kunna prata med grannar så får man gå varligt fram.

Juridiskt är det svårt, dyrt och troligen dumt. Prata med grannarna, gör farthinder och förklara varför. Gör dom rejäl, men inte så dom skadar fordon. Då blir det mindre bekvämt att använda "genvägen".
 
C Casa Pola skrev:
. Det är flera fastigheter längre bort efter vägen och samtliga fastigheter har vägar upp på den nya vägen
Blir det en omväg för dom att åka på deras nya vägar? Hur lång i så fall? Om "din" väg är kortare kan man ju förstå att dom väljer den.

C Casa Pola skrev:
Vill inte ha denna genomfart utan vill stänga av vid tomtgränsen. Är detta möjligt och hur ska jag göra?
Vem underhåller vägen? Vem sköter snöröjning? kolla med denne så kanske du kan få reda på om det finns någon samfällighet av något slag?

Om det är du som underhåller vägen själv så kan du ju antingen slut med att underhålla den så den blir svårare att ta sig fram på med tiden, eller så kan du lägga på lite grovt grus typ 0-90 "för att få bättre bärighet" och få den positiva effekten att det blir obekvämt att köra på vägen... Självklart bara på den delen bortanför ditt hus där du inte kör själv...

Ett annat alternativ men dyrare är väl att dra om vägen så den går runt dina hus istället för rätt genom gårdsplan...

C Casa Pola skrev:
Har talat med flera av dem som åker och bett dem att sakta ner farten samt att de ska använda sina egna vägar. Bemötandet har inte alltid varit vänligt!
Hur har ditt eget bemötande varit? Har du gått på attack med en gång? Eller framfört dina önskemål lite försiktigt??
 
L
Det finns något som heter gammald hävd , som en del fått erfara när dom försökt stänga av
hur det är med den här fastigheten är obekant , men att åberopa detta så måste det vara lååång tid , sen har det varit någon form av muntligt avtal i begynnelsen av byggnation
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.