Hej!
Vi köpte fritidshus förra året och här finns en ca fem år gammal förbränningstoalett från Cinderella. "Funkar fint! Bara att tömma skålen ibland!" var beskedet vi fick från säljarna. Men helt bekymmersfri är den ju inte. I våras lade den av helt så då fick jag köra in den på service där de bytte katalysator mm för drygt 5000. Den funkade bra några veckor men nu krånglar luckan där påsen ska trilla ned. Vissa gånger öppnas den inte alls och vissa gånger bara till hälften vilket skapar problem med påsar fastnar halvvägs.

Vi ska ringa på nån lokal servicekille i morgon och se om vi kan få hjälp med luckan men mina fråga är - är det vanligt att de här toaletterna krånglar? Området planeras få kommunalt VA om ca fem år så vi måste ha en fungerande lösning fram tills dess. Jag funderar på om vi borde köpa en ny förbränningstoalett men då vill vi ju ha en som funkar mer än två gånger av tre som det är nu. Eller ska man bara bita ihop och stå ut med stöket?
 
Vi hade vår i fem år (innan vi nu har kommunalt avlopp) och under den tiden var det bara krångel en enda gång då kretskortet "brände" och vi fick lämna in den för byte av det.... annars som en klocka...
 
  • Gilla
Erik Roos
  • Laddar…
På Fritidstoas hemsida finns bruksanvisning och andra dokument som kan vara till hjälp. Bland annat står det hur man ska bära sig åt för att få luckan att stanna i öppet läge. Det är nämligen troligt att dina problem beror på att luckans kanter behöver rengöras så att dom inte "klibbar ihop" så att säga. Det finns även ett dokument för årlig rengöring av katalysatorn.

Det finns även en kille på toateknik.com som är duktig på Cinderella. Med rätt skötsel ska en Cinderella hålla i många år men man måste pyssla om dom lite grann.
 
  • Gilla
Erik Roos
  • Laddar…
Köpte ett fritidshus förra året där en Cinderella ingick. Den är snart 10 år och fungerar fortfarande fint. Vet ju förstås inte vilket underhåll den krävt under sin livstid men för oss har inget krånglat trots att vi varit i huset mycket.

Har i preventivt syfte tagit loss bakstycket och rengjort alla rörliga delar samt kört den rekommenderade katalysatorrengöringen vid några tillfällen.
 
  • Gilla
Erik Roos och 1 till
  • Laddar…
Hej och tack för svar.
Nu vill luckan överhuvudtaget inte öppnas så jag har pratat med fritidstoa och fått tips om att ta bort bakluckan och kika. Risken finns att motorn måste bytas.

Dålig start på semestern men det låter hoppfullt att ni andra har positiva erfarenheter. Då har vi kanske bara haft otur.
 
Låter det som att den försöker öppna? Om ja, då kan det vara så enkelt som att den "klibbat ihop" som jag skrev tidigare. Om den är helt tyst när du trycker på knappen så kan det mycket väl vara själva knappen som är paj. Hände min granne för någon vecka sedan.

Ett knep om man vill felsöka lucköppningen är att placera en magnet på det ställe på brinkan som motsvarar magneten i locket. Det är den magneten som drar en strömbrytare så att det bara går att spola när luckan är stängd. När du gjort det kan du prova att hjälpa luckan att öppnas genom att knacka på det med en träpinne eller liknande. Inte bryta upp den men hjälpa den på traven.

Ring killen på Toateknik om du inte får till den. Han är hjälpsam och duktig!
 
Nu är den inlämnad på Fritidstoa. Semestern får en omstart på torsdag och då ska den förhoppningsvis funka utan problem. Håller tummarna...
 
E Erik Roos skrev:
Hur gick det, funkade den bra sen?
Ja, de bytte motorn som öppnar och stänger luckan. Det hade fastat en massa sot mm i den i och med att toan inte blivit rätt underhållen och rengjord. Sedan dess har den funkat bra! :)
 
  • Gilla
orsh och 1 till
  • Laddar…
L Limajo skrev:
Ja, de bytte motorn som öppnar och stänger luckan. Det hade fastat en massa sot mm i den i och med att toan inte blivit rätt underhållen och rengjord. Sedan dess har den funkat bra! :)
Vad kostade det att byta ut motorn?
 
Swesheila Swesheila skrev:
Vad kostade det att byta ut motorn?
Knappt 2000 kr.
 
L Limajo skrev:
Hej!
Vi köpte fritidshus förra året och här finns en ca fem år gammal förbränningstoalett från Cinderella. "Funkar fint! Bara att tömma skålen ibland!" var beskedet vi fick från säljarna. Men helt bekymmersfri är den ju inte. I våras lade den av helt så då fick jag köra in den på service där de bytte katalysator mm för drygt 5000. Den funkade bra några veckor men nu krånglar luckan där påsen ska trilla ned. Vissa gånger öppnas den inte alls och vissa gånger bara till hälften vilket skapar problem med påsar fastnar halvvägs.

Vi ska ringa på nån lokal servicekille i morgon och se om vi kan få hjälp med luckan men mina fråga är - är det vanligt att de här toaletterna krånglar? Området planeras få kommunalt VA om ca fem år så vi måste ha en fungerande lösning fram tills dess. Jag funderar på om vi borde köpa en ny förbränningstoalett men då vill vi ju ha en som funkar mer än två gånger av tre som det är nu. Eller ska man bara bita ihop och stå ut med stöket?
5år gammal cinderella classic bytt 2 förbrännings element samt 1 kretskort trots att jag bara använder cinderellatoan 3 månader om året. Jag har gjort rent allt efter cinderellas instruktioner. Skräp. Köp ej skiten!
 
Vi köpte Cinderella Comfort för två veckor sedan. Vi installerade den för en vecka sedan. Det första som hände var att den klagade på att det var fel på fläkten. Ett besök och toaletten pajar.
Det gick inte att få igång trots alla försök med omstarter. Det var en lång helg utan toalett och många "skogspromenader" för familjemedlemmarna.
Jag var tvungen att lämna in den, men jag är jättenöjd med kontakten med servicen och alla på Fritidstoa som jag fick kontakt med. De hörde av sig direkt efter att jag förtvivlad hade skrivit på Fritidstoas-hemsidan, trots att det var på en söndag. Jag har nu fått en ny toalett (jag förväntade mig inget annat). Jag har dock inte fått någon kompensation för alla besvär.
Den nya toaletten är igång sedan igår och den verkar fungera så som den ska.

Jag har två problem med den. Fläkten låter, för mig, ganska mycket och den blåser kall luft direkt in i rumpan på en. Ska det vara så?
Jag som har blivit äldre och har problem med en känslig prostata är kall luft absolut inte det bästa. Jag vet inte vad jag ska göra.
 
Någon som löst problem med askålen ej i position på Cinderella Comfort
 
  • Gilla
NKLund
  • Laddar…
A A-L Tillberg skrev:
Någon som löst problem med askålen ej i position på Cinderella Comfort
Lagom avvägt våld med tryck inåt och åt sidan brukar funka.
 
Har du kollat om magneten som ska dra microbrytaren sitter kvar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.