Tack för input allesammans.

Ja, postning känns som ett stort steg bakåt. Även om 20min inte är hela världen kommer jag störa mig på det varenda gång eftersom jag vet det finns bättre system.

...vevandet är lite samma sak. Störande när Moreten bevisligen fixar det utan att fälla upp borden.

Jaja. Jag funderar lite.

@Daniel_N tack för erbudande. Va det 160kg du tog i marklyft?Isåfall fixar vi det på två man:)
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Kanske kan det vara läge att kolla på minimax också? Har jag inte heller provat, men de är nog i ungefär samma prisklass.
Surfade fram en minimax, den här verkar vara motsvarighet i storlek https://www.globaltools.se/maskiner/planhyvel-och-rikthyvel/planhyvel-FS30-classic-minimax

Borden fälls upp separat och det tilltalar inte rikigt, tycker betydligt bättre om hammers "fälla upp hela bordet i ett stycke", mycket mindre risk att tappa bordsinställningarna.
 
Ola C Ola C skrev:
Borden fälls upp separat och det tilltalar inte rikigt, tycker betydligt bättre om hammers "fälla upp hela bordet i ett stycke", mycket mindre risk att tappa bordsinställningarna.
Hammerborden sitter inte ihop i ett stycke när man fäller upp dem. De är löst förbundna på så sätt att båda borden följer med upp, men de är inte fixerade vid varandra och inställningen skulle inte påverkas åt ena eller andra hållet om man klippte förbindelsen.
 
Del av en maskinstruktur med fokus på en metallkonsol och bultförband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här
 
Har haft min H410 i 15 år, jag är väldigt nöjd med den, borden håller sig åtminstone på min. Hade jag köpt en ny idag hade jag ev funderat på H410 Multi om jag köpt idag men det är främst eftersom jag använder den mycket till bygge... Att kunna köra listen i 2 körningar är ju inte dumt om man nu vill göra list. Har även en MF30 fräs som iof är lite jobbig at ställa in men o andra sidan kan man ställa den nästan hur som helst.
Jag skulle säga att jag postar hyveln på 10 minuter... inte 20 men då har det blivit några gånger... Jag har 4 par som jag kör runt på, hade nog räckt med 3 par. Har bara sett en Hammer och kan inte jämföra tyvärr.
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
leby leby skrev:
Har haft min H410 i 15 år, jag är väldigt nöjd med den, borden håller sig åtminstone på min. Hade jag köpt en ny idag hade jag ev funderat på H410 Multi om jag köpt idag men det är främst eftersom jag använder den mycket till bygge... Att kunna köra listen i 2 körningar är ju inte dumt om man nu vill göra list. Har även en MF30 fräs som iof är lite jobbig at ställa in men o andra sidan kan man ställa den nästan hur som helst.
Jag skulle säga att jag postar hyveln på 10 minuter... inte 20 men då har det blivit några gånger... Jag har 4 par som jag kör runt på, hade nog räckt med 3 par. Har bara sett en Hammer och kan inte jämföra tyvärr.
Alltså, från det att du tänker att du ska byta stål, tills du har hämtat rätt stål, rengjort från harts för att komma åt skruvar (antar jag att du också behöver?), skruvat loss, postat in (hur noga gör du det?) och kastat/förpackat de gamla stålen så tar det 10 minuter? Typ 2,5 minuter/stål. På den tiden hinner jag inte byta mina tersastål. Då har jag förvisso 4 stål i kuttern och inte centrifugalfäste utan 7 st skruvar/stål men jag är inte otroligt långsam.

Eller är det bara själva postningen som tar 10 minuter? Hur lång tid tar då ett komplett byte, inräknat allt? Skulle alla vara så snabba så har jag svårt att se att Tersa någonsin skulle kunna gå att sälja. Även på de med centrifugalkraftsfäste tar det ett litet tag att göra rent och byta stål.
 
Märkligt, i previewen står det nåt om över 200 men det inlägget syns inte när man öppnar tråden...?

@fiskbuggaren, intressant info, tack.

Är det någon runt malmötrakten som har moretenhyvelen (ja det heter hyvelen i Malmö)? Vill minnas att theofils hade en stående men inte nu längre.
 
Haha, över 200 var så länge sedan att det försvann tom ur tråden:) men hjälper dig gärna lyfta ändå!
 
Haha! Preskribtionsfiltret slog till, over rule på moderatorns inlägg.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Alltså, från det att du tänker att du ska byta stål, tills du har hämtat rätt stål, rengjort från harts för att komma åt skruvar (antar jag att du också behöver?), skruvat loss, postat in (hur noga gör du det?) och kastat/förpackat de gamla stålen så tar det 10 minuter? Typ 2,5 minuter/stål. På den tiden hinner jag inte byta mina tersastål. Då har jag förvisso 4 stål i kuttern och inte centrifugalfäste utan 7 st skruvar/stål men jag är inte otroligt långsam.

Eller är det bara själva postningen som tar 10 minuter? Hur lång tid tar då ett komplett byte, inräknat allt? Skulle alla vara så snabba så har jag svårt att se att Tersa någonsin skulle kunna gå att sälja. Även på de med centrifugalkraftsfäste tar det ett litet tag att göra rent och byta stål.
Nej jag tänker nog att jag har allt framme vid hyveln. Nu har jag bara 2 stål i kuttern, inte 4. Efter att jag bytt så tar det tid att plocka bort och göra ren de som ska slipas om. Tar man hela processen tar det säkert 20 minuter.

Sen gör jag det säkert inte lika noggrant som du. Jag bygger mes så väldigt lite möbler. Min poäng var nog främst att jag aldrig upplevt tiden att posta som ett problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Är i precis samma funderingar ang hyvel. Finns ju fördelar och nackdelar hos båda maskinerna. Ett tredje men betydligt dyrare alternativ är att köra separata Hammer maskiner med deras silent cutter . Dom heter A3 41-D och A3 41 A. Någon som har en aning vad dom ligger i pris? Har inte lyckats hitta nått om de.
 
Du kan logga in på swedendro och se priserna. När jag kollade var det billigare att köpa två kombimaskiner än en rikt- och en planhyvel. Kanske lite lättare om man vill sälja prylarna också.
 
De lät ju spännande att de är billigare med två kombi maskiner :surprised:
 
Hur har det gått här @Ola C? Kommit närmare ett beslut? Själv behöver jag ordna ett större snickeri innan det blir köp.
 
Njäe. Jag mailade till Moreten för ett tag sedan o frågade om stålen behövde postas vid varje byte eller om det fanns nåt minnessystem. Fick nedan svar

"Vändskären är postningsfria men man måste lossa fastsättningskruvar."

Så, en moreten med vändskärskutter verkar i princip postningsfri.

Innan detta svar lutade det åt Hammer men jag har inte engagerat mig i det på ett tag, varit upptagen med att snickra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.