Jag ska bygga altan och eftersom jag bor i Norrbotten och har lerjord så har jag bestämt mig att gjuta 2m plintar i formrör för att komma ner på frostfritt. Plintarna blir 150mm. Jag kommer hyra en kompaktlastare med 300mm jordborr så det jag undrar över är vad jag ska återfylla runt plintarna.

Är det bäst att använda jorden jag grävt upp? Eller är det bättre med grus, makadam, singel eller sand? Jag har försökt googla men har hittat många olika svar så därför blir jag osäker.

De vanligaste svaren verkar vara jord eller grus. Nackdelen med jord menar en del att det finns risk att när den fryser runt plinten så kan den trycka upp den. Nackdelen med grus menar en del att eftersom den släpper igenom vatten så lätt och omgivande lerjord inte gör det så kommer det samlas mycket vatten runt plinten som ställer till med problem.

Kan någon ge mig klarhet i hur jag ska göra?
 
F
Nej, inte direkt mer än att jag skulle återfylla med nåt krossmaterial med noll-fraktion som blir stabilt, tex 0-18 eller nåt liknande. Sen om tjälfritt är så viktigt så skulle jag köpt några frigolitskivor och grövt ner dom 10 cm runt plinten som ett lock mot frosten, typ 1x1m. Frogoliten kostar lite men inget i jämförelse med två meter plint.
 
Tack för det. Då får det bli krossgrus 0-18. Tror inte att det blir något problem nån "vattenficka". Marken runt om bör hinna ta hand om vattnet innan det fryser.

Jo var inne på att isolera men som jag förstår det måste jag isolera 1,2 meter utanför om jag kör med 70 cm plint då tjälen går in 45 grader under markisoleringen. Jag måste då gräva ett 2,5x2,5 hål för varje plint vilket kändes drygt, men prismässigt är det kanske billigare?
 
Redigerat:
Men det stora hålet behöver ju inte vara djupt! Skrapa av två decimeter innan du borrar hålet om du vill isolera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.