I mars flyttade vi in i vårt drömhus som är byggt 1988. Sen dess har vi upptäckt problem efter problem så vi blir inte längre förvånade när nått nytt meck dyker upp.. idag skulle vi sätta igång och tapetsera vårt sovrum, ett litet projekt som vi tänkte skulle gå snabbt och enkelt :crysmile: men tji fick vi (igen) för när vi tog bort golvlisten i ena hörnet av rummet så upptäckte vi att det var fullt av svartmögel där!

Vi har ingen erfarenhet alls av mögel i bostäder och vi vet inte hur vi ska gå vidare nu. Vad vi kan se så verkar väggen vara torr och möglet är mer som ett svart damm, typ aska, som faller av väggen när man petar på det. Vi vet att de tidigare ägarna hade en fuktskada i badrummet som ligger på andra sidan väggen så vi tror att det är en kvarleva sen dess, men borde de inte kollat denna väggen då och tagit bort möglet?

Jag har panik nu och tänker att vi måste lägga hiskeliga summor på mögelsanering och att hela familjen kommer att bli sjuk.. Min man tycker att jag oroar mig i onödan, att det räcker att tvätta bort det och att det troligtvis inte kommer att komma tillbaka eftersom fuktskadan är åtgärdad sedan länge. Vad tror ni? Måste vi byta hela gipsskivan som är angripen eller räcker det att tvätta bort möglet med mögelmedel? Kan vi göra det själva eller är det farligt så att vi borde ta in en fackman? Kan detta räknas som ett dolt fel eftersom vi var tvugna att ta bort listerna för att upptäcka det? Hur farligt är egentligen svartmögel? Vi har sovit i det där sovrummet med vår nyfödda bebis i tre månader..:sweat:

Svartmögel längs med väggens nederkant där golvlisten tagits bort i ett hörn av rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartmögel längs väggens nedre del där golvlist tagits bort i ett hus från 1988.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum med avlägsnad golvlist som visar svartmögel på väggen och skadad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
När var skadan ? vem gjorde jobbet , vilket försäkringsbolag betalde , ni måst börja där
troligtvis är det någon inte gjort sitt jobb riktigt , det normala är att riva ca 25 cm upp på angränsande vägg , detta måste ha visat sig vid demontering av väggen där skadan var
svart på spikregel vid golv
 
Skadan upptäcktes 2013.. har fått alla papper de sparat från renoveringen så får kolla igenom dem i morgon.. men räcker det att tvätta bort möglet eller kommer det bara komma tillbaka då?
 
Det är 99% torrt och går att tvätta bort, inte farligt för då hade det växt vidare.
 
L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är 99% torrt och går att tvätta bort, inte farligt för då hade det växt vidare.
Men en skada på väggen som ska åtgärdas
 
Staffans2000
Lyssna på din karl!
Tycker inte jag kan se någon skada alls. Tvätta lite lätt med Clorin och känn efter med en skruvmejsel genom gipsskarven, känns det bra, ja, då skulle iallafall jag spacklat igen ev. Ojämnheter och tapetserat. Man skall aldrig joxa till det i onödan!

Staffan
 
  • Gilla
CandyManX och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.