Jag har ärvt en lösning från tidigare ägare som jag tycker är lite halvbra, så nu börjar det bli dags att fixa. Jag har en nergrävd kabel till ett hål där det sommartid sitter en pump. Kabeln är EKKJ eller någon liknande variant, den känns bra och är nog inte så gammal. Vid pumpen är uttaget ett vanligt sladduttag men det är fixerat så det känns ok. I matande ända hanteras kabeln som en skarvsladd med kontakt, vilket är mindre bra.

Om jag kan undvika det vill jag inte göra en fast anslutning utan ha kvar en kontakt. På så vis kan jag använda denna kabel till julbelysningen och när jag kör pumpen välja om den ska styras från en timer, fjärrstyrning med fjärrkontroll etc.

Så, finns det någon godkänd eller acceptabel lösning som ger mig stickpropp i matande ända? Väggintag? Dosa med dragavlastning och en kort bit anslutningssladd med kontakt?
 
Låter som en undermålig installation. Varför inte göra det ordentligt och montera ett bra uttag på en stolpe el dylikt, samt ansluta matande ände fast i lämplig kopplingsdosa.
 
Absolut är det undermåligt, därför ska det fixas. Jag kan byta uttaget, det är lätt gjort egentligen. Jag är inte riktigt säker på vilka uttag som får monteras i det läget men det går väl att ta reda på. Låt oss fokusera på hur man löser den matande änden så får vi se vart det leder.
 
Lägga den fast över ett fast ur med en brytare för förbikoppling, för att spara på kontakten i uret vid motordrift.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vill du inte lägga det fast är lösningen med propp, kort sladd och in i dosa med korrekt dragavlastning inte fel. Allt är väldigt tydligt och du kan använda olika delar satt i uttaget för styrningarna. Formellt kan man tugga kring att det si och så inte är helt ok men i praktiken skulle jag själv inte tveka om det görs med rätt material och sladden är kort med betoning på kort.

Steget med intag tillför inte något förutom att det ev lindrar formfelen men det tillför ytterligare skarv/kontaktpunkter i onödan. Ev kan man tänka sig att du i stället för dosa gör kopplingen i en brytare det är inte fel att kunna slå av innan man kopplar med stickproppen.
 
  • Gilla
Ljus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.