Hej
Har sökt mycket på internet och frågat en del förståsigpåare men har inte fått tydliga svar.

Vi har en balkong med öppen farstukvist under. Balkongen har bärande tegelpelare i hörnen på farstukvistens gjutna betonggolv. Rakt under denna finns ett litet källarutrymme med samma dimensioner med källarevägg av murad betonghålsten som sålunda sticker ut från resten av källaren under huset. Yttermåttet är ca 1,6x2,2 m med det långa måttet längs med husväggen. Eftersom huset från 1921och har hallen mitt i huset och dessutom inte är så stort vill vi bygga in farstukvisten så att den blir den nya hallen för skor och ytterkläder. Det ska bli en varm hall för att kunna ta bort den gamla ytterdörren som annars skulle ta upp halva den nya hallen. Hela källaren inkl utrymmet under farstukvisten är omdränerat med Pordrän. Ej uppvärmt utrymme i källaren men blir inte kallare än ca 5 grader plus pga värme från resten av källaren som är delvis uppvärmd. Utanför nästan nyanlagd gårdsplan med ca 20 cm makadam och grus närmast huset på markduk.

Problemet är detta: eftersom det blivande hallutrymmet måste isoleras behöver den nya väggen byggas utanför tegelstolparna för att inte få köldbryggor. Utrymmet är för litet för att isolera innanför. Det betyder också att vi behöver bygga ut farstukvistens betongplatta ca 30 cm på tre sidor för att ställa väggarna på. Eftersom balkongen har bärande pelare är det bara väggarnas egenvikt med fönster som ska bäras upp. Jag hade tänkt att använda L-formade sockelelement i frigolit och gjuta en armerad kantbalk 20 cm tjock, 30 bred där denna därmed utgör nödvändig utökning av plattan/golvet. Under dessa element tänkte jag ha ytterligare 10 eller 20 cm markisolering så att det blir 20-30 cm markisolering sammanlagt. Ska jag förankra denna kantbalk i den befintliga källarväggen för källarutrymmet? För större tillbyggnader vet jag att man avråder och att man ska ha rörelsefog men denna är nu bara 30 cm? Räcker det att gräva ur det som krävs för att få plats med 20 cm makadam och isoleringen eller måste jag ner under nåt visst djup? Farstukvistens golv är ca 20 cm över grusplanens nivå. Eller finns det något helt annat smartare och enklare sätt att bredda betonggolvet med bibehållen värmeeffektivitet? Tänkte dessutom isolera källartaket under.

Mvh Mattias Balkong med bärande tegelpelare och betongplatta som diskussionsämne för isolering och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter noggrant övervägande med hänsyn tagen till ork och semester har vi bestämt oss för att inte bygga ut sockeln utan använda befintlig platta och isolera inåt istället. Hallen blir visserligen betydligt mindre men arbetstiden blir kanske en tredjedel.
Vi hade tänkt 170+45 isolering men kan man nöja sig med 170 kring tegelstolparna utan att få köldbryggor i tron att 25 cm tegel isolerar lite grann?

Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.