Hej

Jag sitter och tittar på fasadlampor (stora strålkastare)
Men jag kan inte bestämma mig för hur många och hur starka man behöver, och hoppas någon kan peka mig i rätt riktning.

Det som ska belysas är gräsplan på ca 550m2 samt en grusplan/uppfart på 300m2
min tanke är att sätta 2 vid uppfarten samt 1 eller två vid gräsplanen, gräsplanen är på kortsidan av huset och uppfarten på långsidan.

Men hur stark lampa ska man välja? min tanke är att köpa någon av dessa: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/LED/LED-stralkastare-Design-2000038123/

//Mvh
 
Redigerat:
1200 + 700 kvadratmeter är ju rätt rejält !?
Om jag tänker på de små fotbollsplanerna vi spelade boll på när jag var liten så var dom kanske 20x60 m (1200 kvm) och där satt det 4 st höga stolpar (ca 20 m) med ett batteri på 6 st stora lampor i kw-klassen, då var belysningen en mörk vinterkväll godtagbar, om än knappt, och då på en vit spolad isbana...en gräsmatta hade blivit för mörk

Så iaf 6-10 st av de starkaste tror jag du behöver - lite beroend på om du bara vill ha ledljus eller om du vill ha rejäl belysning för ngn aktivitet iofs...för ledljus, krävs nog färre LED-ljus (;D)

/K
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
1200 + 700 kvadratmeter är ju rätt rejält !?
Om jag tänker på de små fotbollsplanerna vi spelade boll på när jag var liten så var dom kanske 20x60 m (1200 kvm) och där satt det 4 st höga stolpar (ca 20 m) med ett batteri på 6 st stora lampor i kw-klassen, då var belysningen en mörk vinterkväll godtagbar, om än knappt, och då på en vit spolad isbana...en gräsmatta hade blivit för mörk

Så iaf 6-10 st av de starkaste tror jag du behöver - lite beroend på om du bara vill ha ledljus eller om du vill ha rejäl belysning för ngn aktivitet iofs...för ledljus, krävs nog färre LED-ljus (;D)

/K
Jag gick ut och mätte upp det och har korrigerat måttet, Jag var helt fel ute, (tomten är på ca 2000m2 tot men jag har tydligen mycket mer biyta på den än vad jag räknade på)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.