GK100 GK100 skrev:
Ja det är den siffran som anger fullastström (I1/1) vid spänningen 380-415 som gäller i detta fallet.
Är inte mitt motorskydd underdimensionerat i så fall? Nu har det ju funkar bra i några år iofs så det kanske inte är ett problem i praktiken?
 
Bör jag lossa detta lock och fylla på med vatten innan pumpen startas? Om det inte är vatten i systemet funkar väl inte ejektorn?
 
  • Pump med öppet lock för vattenpåfyllning, tecken på kalkavlagringar och korrosion synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I praktiken är det inget problem särskilt inte för en pump som inte går kontinuerligt och inte heller vid full belastning. Nu såg jag på din filmsnutt och det ser/låter inte bra ut vid motorskyddet precis som nisse123 skrev, kanske huvudtipset ligger där då.

Vattensidan behöver du inte röra förrän du har motorn ok i drift. Och det bör inte vara något problem där om man inte tömt slangarna och bottenventilen är ok. Men det är bra om du kan stänga utloppet från pumpen när du startar och öppna lite försiktigt när den går det är viktigaste knepet även när man får fylla vatten och starta helt från noll.
 
Börja med att kika i motorskyddet, det där fyrverkeriet signalerar att något är galet.
 
Det funkar bra.
 
Har du fastställt att motorskyddet är trasigt?

Edit:
Har du öppnat kapslingen och fått klart för dig vad det är som blixtrar? Det är rimligen steg ett.
 
Bytte motorskydd men felet kvarstod. Det visade sig vara tryckvakten och kabeln (gammal/sprucken) mellan tryckvakt och pump som glappade.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.