Hej,

Skulle det vara en bra ide att byta ut hela block som är trasiga, mot nya betonghålstenar?

Vad bör jag använda för bruk och armering om jag vill putsa detta när allt är färdigt?
 
Om du med block menar sten så är svaret ja, även om det kanske är lite pilligt.

Det behövs ingen armering när du skall putsa. När det gäller val av puts så säger min gamla handbok att man först bör slamma med ett cementrikt bruk och sedan putsa färdigt med ett kalkcementbruk.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Tack,

Jag har hittat en spricka som går genom hela grunden, uppifrån och ner, alltså 2,5 meter hög och cirka 3mm till 10mm tjock, den är genomgående så man ser genom den. Vad bör jag använda för att laga detta? Det måste ju vara någonting som går att få in i sprickan, frågan är hur.
 
Det låter som en sättningsskada, dvs att en del av muren har för dålig grundläggning. Detta bör du åtgärda först. Att laga sprickan hjälper inte.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Ja det är en sättningsskada, ett hörn av huset som jag behöver fixa. För många år sedan grävde dom in nytt vatten och avlopp och då knackade dom bort sulan under 1 meter av hörnet och bara lämnade det så. Så jag skulle behöva stabilisera och gjuta någonting där. Funderar på att bygga en gjutform med armering som sträcker sig runt hela hörnet, kanske 2 meter åt vardera håll. Sedan försöka gjuta etappvis underifrån. Får vara försiktig så inte vikten av den nya sulan belastar snett på något sätt.
 
Utan att ha hela bilden klar (alltså hur huset i stort är byggt) är det svårt att ge annat än generella råd. I de flesta fall är det nog bäst att först förstärka grunden och sedan bedöma om någon del kan behöva lyftas. Mindre sättningar som har stabiliserats kan man stå ut med, men när höjdskillnaderna kan räknas i decimetrar krävs åtgärder.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Hej, tacksam för dina svar!

Höjdskillnaden i detta hörn är cirka 15mm, och det har varit så i många år. Så det har satt sig, och stabiliserat sig. Så jag är inte så orolig, men för att vara på den säkra sidan så har jag som ett projekt att fixa detta hörn.
 
Gjuter nu vid det dåliga hörnet. Gamla sulanpå utsidan muren på 10cm breddas till totalt 30cm, och 18cm djup. Gjuter även in en bit under gamla sulan där det rasat. Tillför nu åxå armering, på bägge sidor om hörnet, samt långa bockade järn som går 150cm runt hörnet mot bägge sidor, 4st.

Gjuter med grovbetong, kör betongvibrator och ser hur betongen far in under gamla sulan.

Ser ut att bli bra :)

Detta är första steget, kommer nog etappvis undergjuta sulan en bit ned. Sedan ska jag försöka göra samma sak från insidan, och sammankoppla armeringen så den på vissa ställen är intakt inifrån och ut osv..

Kommer vara syselsatt ett tag :sweat:
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.