Täta städer med människor boende i flerbostadshus är det bästa vi kan göra för miljön om vi vill leva i ett modernt samhälle med hög standard. Samtidigt vill många människor bo i hus med egen trädgård. Att vi väljer något som inte är optimalt ur ett perspektiv är för att vi prioriterar flera saker och väger dem mot varandra.

Så också med bilar. Totalt energiutsläpp är inte det enda värdet – och alla värden med elbilar är inte ens miljöbaserade. För egen del ger det mig en omotiverat hög glädje att jag är med och minskar det långsiktiga petroliumbehovet för att det hindrar vidriga diktatorer som Saudiarabiens, Rysslands och Venezuelas att långsiktigt behålla så stora intäkter att de kan utöva ett extremt skadligt förtryck av sin egen befolkning (och annat djävulskap de håller på med).
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Det roliga med den här debatten i tråden är att vissa verkar ha blivit riktigt trampsde på tårna? Och måste desperat försvara sina stackars elbilar med näbbar och klor? Det måste vara väldigt jobbigt när artikeln om batteriet visade sig vars en liten miljöbov.?
Intressant att du nämner det, för det brukar vara precis när argumenten tar slut som personangreppen åker fram.

Det går att räkna hur som helst för att visa sin egen poäng, men det går inte att argumentera mot det faktum att batterier rent teoretisk kan både produceras och laddas utan utsläpp, medan man i en bensinbil inte kommer en meter utan utsläpp, inte ens i teorin. Vilken teknik har mest potential?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
O
G grubbleur skrev:
Intressant att du nämner det, för det brukar vara precis när argumenten tar slut som personangreppen åker fram.

Det går att räkna hur som helst för att visa sin egen poäng, men det går inte att argumentera mot det faktum att batterier rent teoretisk kan både produceras och laddas utan utsläpp, medan man i en bensinbil inte kommer en meter utan utsläpp, inte ens i teorin. Vilken teknik har mest potential?
Mina argument har aldrig tagit slut.... Jag har aldrig varit i närheten av personangrepp.
Men det jag menar är att den kalkylen som gjorts inte stämmer alls och så går inte att räkna man måste ha med det och det i kalkylen för att den ska vara korrekt. Sådant är tecken på att man har problem med uträkningar.

Tja jag antar att du försöker förvilla mig på olika sätt. Men om du läser undersökningen så kommer du förstå vad som presenterats. Det är oavsett att du kan ladda ditt batteri hur mycket som helst så är klimatpåverkan under produktionen av batteriet en rejäl miljöbov. JAg kan ladda min bil med massa bensin och köra en massa mil för att komma upp i totala miljöpåverkan.
Vilken teknik som har mest potential? Inte batteriet för att driva en bil. Det kommer med största sannolikhet inte uppnå den räckvidd som krävs. Det tar en bra stund att ladda batteriet.

Förresten, i stan är elbil helt värdelöst... Passar bäst om man har villatomt....
 
O
galento galento skrev:
Förbättra kollektivtrafiken ? Ja det vore väl bra men för oss som bor på landsbygd och har arbeten med olika skiftgångar är det nog en utopi att detta skulle fungera .Och arbetsgivarna rättar sej nog inte efter kollektivtrafikens tider i den mån det skulle kunna fungera med lite ändrade arbetstider heller.

Det är ju positivt att man utvecklar el tekniken för att minska utsläpp i miljön,men man kanske skulle tänka mer övergripande.Det läggs mycket focus på våra bilar som många måste ha för att tjäna sitt levebröd och dra in pengar till statskassan via skatter.Det vore nog bra om vissa storstads politiker tog av sej skygglapparna och tittade på hur t.ex norrlänningar har med avstånd till arbetsplatser och total avsaknad av kollektivtrafik och alternativ.

Samtidigt hör man sällan nåt om charter trafikens utsläpp,det är tydligen ok att bidra med växthus effekten om man vill sola i annat land ?
För att inte tala om internationella idrottsevenemang typ OS med tusentals flygplan i omlopp,det är heller inte så mkt diskussioner om vad detta genererar i ökade utsläpp och miljöpåverkan.Har t,ex själv jobbat på golfbana,bara en av klipparna förbrukade 7000 l diesel på en säsong,hmm miljövänligt,tveksamt.

Det finns nog fler områden att titta på vad gäller miljöpåverkan än bilarna men det kanske blir för känsligt om det drabbar ens egna intressen mer.
Du får inte förstöra min golfrunda så där... och sedan våga klanka ner på mina golfresor jag gör:p :D
 
galento
Nää,får ursäkta det :D;);).Men även idrotten bidrar med miljöpåverkan och det känns
viktigt i sammanhanget.Sen är det ju bra med ny teknik.Personligen tycker jag det känns viktigt att se över miljöpåverkan på ett mer övergripande sätt även om det naturligvis är positivt att
hitta nya energisnålare lösningar.

Citat från nedanstående länk :
"Nästan 90 procent av svenskarnas flygande är utrikesresor. En resa till Thailand för en enda person ger lika mycket utsläpp som en genomsnittlig personbil ger under ett helt år (cirka två ton). Det är också lika mycket som en persons hela hållbara utsläppsutrymme för ett år"

https://www.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2013-5/fem-fragor-om-flygresor
 
Galento, tycker du har en bra poäng. Det flygande vi har idag är inte hållbart. Man borde tänka på att minimera det resande man har i flyg både privat och i arbetet - detta är ju både något som politiskt borde jobbas på men varje individ är ändå ansvarig för detta. Att åka på 2 stora utlandsresor per år ger ett stort avtryck i CO2. Och livscykelanalysen kan faktiskt ta med att om man kör väldigt lite bil så är det bättre att ha kvar sin (var det i exemplet i tråden) 10 år gamla golf och reparera den lite mera mot att köpa en elbil. Taxibilar eller andra fordon som i verksamhet eller privat bruk går relativt långa sträckor på kort tid borde vara vettigt att ha eldrift (då batteriet troligen klarar många mil under kort tid, men kanske inte klarar lika många mil spritt på säg 10 år).

Jag skulle inte tycka det var fel med någon slags kvot eller gräns som gör att de som kör väldigt lite med bilen (tex 500-1000 mil/år) får en låg skatt oavsett drivmedel, men har man höga miltal så borde fordonsskatten påverkas. Jag kör själv ca 3000 mil / år (pga resor till / från jobb) och borde därigenom "tvingas" välja en miljösmart bil, eller att alternativet kollektivtrafik var mer gynnsamt (relativt sett). Idag är det för mig kostnadsneutralt att köra en ny dieselbil (sett till rörlig milkostnad) eller åka SL+SJ, men tidsmässigt vinner jag mycket på bilen.
 
O Odjuret skrev:
Mina argument har aldrig tagit slut.... Jag har aldrig varit i närheten av personangrepp.
Men det jag menar är att den kalkylen som gjorts inte stämmer alls och så går inte att räkna man måste ha med det och det i kalkylen för att den ska vara korrekt. Sådant är tecken på att man har problem med uträkningar.

Tja jag antar att du försöker förvilla mig på olika sätt. Men om du läser undersökningen så kommer du förstå vad som presenterats. Det är oavsett att du kan ladda ditt batteri hur mycket som helst så är klimatpåverkan under produktionen av batteriet en rejäl miljöbov. JAg kan ladda min bil med massa bensin och köra en massa mil för att komma upp i totala miljöpåverkan.
Vilken teknik som har mest potential? Inte batteriet för att driva en bil. Det kommer med största sannolikhet inte uppnå den räckvidd som krävs. Det tar en bra stund att ladda batteriet.

Förresten, i stan är elbil helt värdelöst... Passar bäst om man har villatomt....
Vilken räckvidd skulle krävas enligt dig? De allra flesta klarar sig mycket bra redan nu med att ladda batteriet varje natt och varje morgon ha ett fulladdat batteri som ger mellan 20-35 mils körning. Sedan stannar de allra flesta ändå minst var 3-4:e timme och då kan man passa på att snabbladda batteriet också.

Största hindren just nu är priset på elbilar med lång räckvidd och att laddningsnätet inte är tillräckligt utbyggt ännu.

/Krille
 
O
K Krille4 skrev:
Vilken räckvidd skulle krävas enligt dig? De allra flesta klarar sig mycket bra redan nu med att ladda batteriet varje natt och varje morgon ha ett fulladdat batteri som ger mellan 20-35 mils körning. Sedan stannar de allra flesta ändå minst var 3-4:e timme och då kan man passa på att snabbladda batteriet också.

Största hindren just nu är priset på elbilar med lång räckvidd och att laddningsnätet inte är tillräckligt utbyggt ännu.

/Krille
Ditt argument bygger på att man bor i villa och har ett arbete där jag kan ladda bilen.
Men om mitt arbete är bilen, då skulle det aldrig fungera med elbil. Elbil är bra men det är inte svaret på bönerna. Jag skulle inte kunna åka till landet om jag hade en elbil, det är ca 40 mil dit. För den räckvidd som tillverkaren anger är som alltid glädje siffror...
Det är med all förbrukning avstängd ingen packning inga passagerare. (Ingen komfort alls)
En bil vill jag kunna åka med var jag vill hur jag vill. Det är egentligen ganska omodernt att behöva ladda bilen ett par timmar för att kunna komma ett par mil. En vanlig bil tankar man upp på 10 min å sen kan jag köra uppåt 40-50 mil.
Med tanke på att vi nu vet att tillverkningen av batteriet släpper ut så mycket koldioxid så att jag kan köra mellan 6000-8000 mil gör valet ännu enklare. Att byta ut min bil för en elbil? Det vore en dålig affär för miljön (och för mig)
 
O
O Odjuret skrev:
Ditt argument bygger på att man bor i villa och har ett arbete där jag kan ladda bilen.
Men om mitt arbete är bilen, då skulle det aldrig fungera med elbil. Elbil är bra men det är inte svaret på bönerna. Jag skulle inte kunna åka till landet om jag hade en elbil, det är ca 40 mil dit. För den räckvidd som tillverkaren anger är som alltid glädje siffror...
Det är med all förbrukning avstängd ingen packning inga passagerare. (Ingen komfort alls)
En bil vill jag kunna åka med var jag vill hur jag vill. Det är egentligen ganska omodernt att behöva ladda bilen ett par timmar för att kunna komma ett par mil. En vanlig bil tankar man upp på 10 min å sen kan jag köra uppåt 40-50 mil. Ledningsnätet? Det kommer nog aldrig bli så pass utbyggt, dessutom så tar det för lång tid att ladda. Förresten, klagar man inte på att ledningsnätet inte är så pass bra utbyggt när det gäller gasbilar?
Med tanke på att vi nu vet att tillverkningen av batteriet släpper ut så mycket koldioxid så att jag kan köra mellan 6000-8000 mil gör valet ännu enklare. Att byta ut min bil för en elbil? Det vore en dålig affär för miljön (och för mig)
Nä jag önskar att man satte igång och forskade fram miljövänliga alternativ till det bränsle vi har idag. För som jag skrev tidigare, batterier är inte framtiden. Vad sägs om väte? Tänk på kunna tanka bilen med vanligt vatten...
 
Vad sägs om batteripooler då? Du stannar vid en "mack" och får byta ditt tomma batteri mot ett annat, laddat.

Man får ju försöka tänka längre än näsan räcker.

Och för guds skull, kan ingen plocka fram siffror på hur mycket koldioxid man släpper ut när man tillverkar en bensinbil och motsvarande siffra för en, jämnstor, elbil inklusive batteri?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad sägs om batteripooler då? Du stannar vid en "mack" och får byta ditt tomma batteri mot ett annat, laddat.

Man får ju försöka tänka längre än näsan räcker.

Och för guds skull, kan ingen plocka fram siffror på hur mycket koldioxid man släpper ut när man tillverkar en bensinbil och motsvarande siffra för en, jämnstor, elbil inklusive batteri?
Som frysklampar på campingen:)
Men rätta mig om jag har fel. Talar vi inte om en 2-300kg tung frysklamp?
 
Det hela handlar ju inte bara om vad som är bäst för miljön i nuläget, för ur co2 synpunkt är el och fossilbil ungefär likvärdiga i dagsläget.

Däremot måste omställningen till el eller annat som kan vara förnybart påbörjas då den tar tid.

Med rätt politiska styrmedel så kan elproduktionen inom en 10-30 årsperiod vara omställd till en mycket stor andel förnybar el till både battriproduktion och framdrift och då kommer elbilen vara överlägsen fossilbil vad avser utsläpp.

Till elbilen fördel hör också att den minskar smog/ partiklar i storstäder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gnor och 1 till
  • Laddar…
J JKrister skrev:
Som frysklampar på campingen:)
Men rätta mig om jag har fel. Talar vi inte om en 2-300kg tung frysklamp?
Tillverka dem i 5 delar då så är det 5x50 kg. Eller använd motsvarande en pallyft för att få ur och i batterierna?

Eller så sitter man med armarna i kors och gnäller och väntar på att oljan tar slut.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
O
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad sägs om batteripooler då? Du stannar vid en "mack" och får byta ditt tomma batteri mot ett annat, laddat.

Man får ju försöka tänka längre än näsan räcker.

Och för guds skull, kan ingen plocka fram siffror på hur mycket koldioxid man släpper ut när man tillverkar en bensinbil och motsvarande siffra för en, jämnstor, elbil inklusive batteri?
Tja... jag kan inte se att det skulle vara någon större skillnad i utsläpp huruvida man tillverkar en elbil eller en bensin bil om man skippar batteriet. Båda bilarna är väldigt lika det är bara motorn som skiljer. Så det är ganska enkelt... de påverkar lika mycket.

(om inte så vill jag gärna veta skillnaden, förutsatt att den är synlig)

Men varför göra det så omständigt? Man byter bil helt enkelt... :)
 
O
O Odjuret skrev:
Tja... jag kan inte se att det skulle vara någon större skillnad i utsläpp huruvida man tillverkar en elbil eller en bensin bil om man skippar batteriet. Båda bilarna är väldigt lika det är bara motorn som skiljer. Så det är ganska enkelt... de påverkar lika mycket.

(om inte så vill jag gärna veta skillnaden, förutsatt att den är synlig)
larsbj larsbj skrev:
Det hela handlar ju inte bara om vad som är bäst för miljön i nuläget, för ur co2 synpunkt är el och fossilbil ungefär likvärdiga i dagsläget.

Däremot måste omställningen till el eller annat som kan vara förnybart påbörjas då den tar tid.

Med rätt politiska styrmedel så kan elproduktionen inom en 10-30 årsperiod vara omställd till en mycket stor andel förnybar el till både battriproduktion och framdrift och då kommer elbilen vara överlägsen fossilbil vad avser utsläpp.

Till elbilen fördel hör också att den minskar smog/ partiklar i storstäder.
Problemet är att de som bor i stan inte kan ha elbil.
Den mesta energin är idag redan miljövänlig. Bygg ut kärnkraften och vattenkraften det behövs
om vi ska kunna hålla ett sverige rullande med elbilar Där vi får börja höja våra huvudsäkringar från 16A till 25A för att kunna ladda bilen ordentligt. Dessutom får vi hoppas att elleverantören bygger ut sitt nät... Eller ska villa området slockna vid 6 snåret när alla sätter sina bilar på laddning?
Är det nån som funderat på dessa problem med elbilar?
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.