Att jämföra tillverkning av elbil med utsläppen ifrån en redan tillverkad fossilbil blir ju helt tokigt och var inte så rapporten togs fram, rapporten skulle visa att det är energikrävande att producera batterier och att det gäller att använda rätt metoder vid tillverkningen.
Även om elbilen skulle kräva mer energi att tillverka så fortsätter ju fossilbilen att släppa ut under hela livscykeln.
 
O
Tillverkningen av en elbil eller en bensin bil lär vara ganska likvärdiga när det gäller utsläpp och påverkan av miljön. Därför känns det ganska vettigt att inte räkna med bilen i sig.
Det är ganska intressanta siffror när det gäller påverkan på miljön. Hur länge håller ett batteri till en elbil? När måste detta bytas ut? Jag tror dock att det är svårt för elbils kramarna att läsa de siffror som tagits fram. Eftersom man direkt börjar vilja ha andra uträkningar, varför inte acceptera att elbilar inte är så miljövänliga som man vill tro.
Men det är sant som skrivits tidigare... En bil släpper inte bara ut koldioxid även om man ibland kan tro det. Tänk om en bil bara släppte ut koldioxid? Det vore perfekt! Idag verkar man bara bry sig om koldioxidutsläppen inte de farliga utsläppen som koloxid... Men de kanske inte är farliga? :D
Sen undrar jag om elbilen verkligen är framtiden? Jag kan inte använda elbil så som jag jobbar.
 
O
E Earplugged skrev:
Att jämföra tillverkning av elbil med utsläppen ifrån en redan tillverkad fossilbil blir ju helt tokigt och var inte så rapporten togs fram, rapporten skulle visa att det är energikrävande att producera batterier och att det gäller att använda rätt metoder vid tillverkningen.
Även om elbilen skulle kräva mer energi att tillverka så fortsätter ju fossilbilen att släppa ut under hela livscykeln.
Jämförelsen är enbart produktionen av batteriet. Batteriet måste bytas ut under bilens livslängd. Visst fortsätter en vanlig bil att släppa ut avgaser, men det är ganska många mil man kan köra en vanlig bil innan man kommer upp i de utsläpp som uppstått under tillverkningen av batteriet. Om man nu ska göra en livcykel analys så är det viktigt att ta med i beräkningen vilket gör att en elbil inte är så miljövänlig som man vill hoppas på. Det är väl bara att acceptera att det inte var så perfekt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
O
En sak jag länge funderat på är vad är livslängden för att batteri till en elbil?
Alla har vi märkt att batteriet på mobilen brukar tappa en del efter ett år. Dock är jag övertygad om att det håller mer än ett år. kan det hålla 5år?
 
Om elbilen är framtiden eller inte återstår att se, det som är positivt är i alla fall att fokus börjar hamna mer och mer på alternativ till bensin/diesel och då lär forskning och utveckling ta fart på ett helt annat sätt. Fortfarande försöker bil och oljeindustri att hindra utvecklingen men det börjar som sagt vända mer och mer.
Räkna upp hur många delar en fossilbil behöver byta under en livstid så förstår man att tillverkarna vill fortsätta sälja och reparera dessa bilar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Jämförelsen är enbart produktionen av batteriet. Batteriet måste bytas ut under bilens livslängd. Visst fortsätter en vanlig bil att släppa ut avgaser, men det är ganska många mil man kan köra en vanlig bil innan man kommer upp i de utsläpp som uppstått under tillverkningen av batteriet. Om man nu ska göra en livcykel analys så är det viktigt att ta med i beräkningen vilket gör att en elbil inte är så miljövänlig som man vill hoppas på. Det är väl bara att acceptera att det inte var så perfekt.
Klart en elbil belastar miljön också men man kan fortfarande inte jämföra tillverkningen av ett batteri med körning av en fossilbil. Du måste jämföra tillverkningen av en hel elbil med hela tillverkningen av bensinbilen, efter det kan man jämföra utsläppen för själva körningen.

Hade du jämfört elbilens utsläpp med tillverkningen av fossilbilen så kan du köra oändligt många varv runt jorden om du tankar rätt el.
 
En sak som jag har funderat på är att min Opel Kadett som ju var en riktig miljöbil på sin tid drar kring 7 litet på 100 km i blandad körning. Med en motor som har gått över 300000 km och börjar bli nött.
En ny miljövänlig bensinbil drar 5,5-6 liter på 100 km.
Då infinner sig frågan hur många hundra kilometer gånger 1-1,5 liter bensin jag kan köra med min gamla kadett på samma miljöpåverkan som det blir när man skrotar en gammal bil och tillverkar en ny. Ganska många skulle jag tro.

En annan sak som jag har funderat på är om nu nya bilar skall vara sådär miljövänliga varför är det då så många av dem som hamnar på skroten med fel som inte går att reparera uttryckligen på grund av att konstruktionen inte är byggd för att vara reparerbar eller på grund av att tillverkaren inte vill tillverka och sälja reservdelar.
Skall man ha någon sorts trovärdighet i påståendet att en bil är energisnål och miljövänligare så är det ett absolut grundläggande krav att bilen skall gå att reparera och hålla rullande ända tills en ny bil är så mycket miljövänligare att den tjänar in sina tillverkningsföroreningar. Jag är hyfsat säker på att min kadett inte har nått den punkten ännu vid 33 års ålder....... så 40 år eller 400000 km är väl en god gissning?

En tredje sak som jag har funderat på är att eftersom det har visat sig mycket svårt och dyrt att tillverka en energisnål bil borde man rimligtvis kunna minska trafikbehovet så bilarna rullar mindre. Att transportera varor på tåg och på fartyg är mycket energisnålare än att transportera dem på lastbil. Om man dessutom flyttar produktionen närmare människorna minskar transportbehovet ytterligare. Byskolor minskar skolskjutsbehovet och en spridd befolkning som gör saker själva behöver mindre importvaror och förre tjänster än nutidens extremurbaniserade människor som är beroende av att köpa allt utifrån. Det gick ju bra på 60-70-talen.
 
O
E Earplugged skrev:
Klart en elbil belastar miljön också men man kan fortfarande inte jämföra tillverkningen av ett batteri med körning av en fossilbil. Du måste jämföra tillverkningen av en hel elbil med hela tillverkningen av bensinbilen, efter det kan man jämföra utsläppen för själva körningen.

Hade du jämfört elbilens utsläpp med tillverkningen av fossilbilen så kan du köra oändligt många varv runt jorden om du tankar rätt el.
Varför fungerar inte jämförelsen tillverkning av batteriet och körning av vanlig bil?
Vad är skillnaden i tillverkningen av en elbil och en vanlig bil?
Är det inte intressant att man kan köra så pass långt med en vanlig bil när man jämför tillverkningen av ett batteri till en elbil?
 
En mycket viktig fråga map elbilar är ju också hur elen man laddar med produceras... Tyskt kol, kärnkraft, sol eller vattenkraft?

Det är samma frågor som kring framförallt etanol men även gas (biogas eller naturgas?)

Tyvärr tror jag inte den genomsnittliga konsumenten kan sätta sig in, analysera och komma till en entydig slutsats kring detta, ens utan livscykelanalysen...

Men håller med om att det är bra att tekniken utvecklas, det måste till alternativ till fossila bränslen...
 
V
Vilken härlig respons. Jag själv tycker att man ska bygga ut med höghastighetståg
förbättra kollektivtrafiken mera än vad man gör i dag. Elbilar blir kanske bra på längre sikt....
Meningen med tråden var att se vad man tycker!
Ni som vill kan fortsätta att tycka. Jag kommer flöja detta Med Roland
 
O
Vi måste komma ifrån vårat beroende av fosilabränslen. Det är vi alla medvetna om
Jag tycker att politikerna ska tvinga biltillverkarna att satsa X antal kr på forskning kring alternativa bränslen.

Höghastighetståg? De gäller då bara att det är så många stopp... För då tjänar du inget på tåget
 
O
Kloge Kloge skrev:
Hur mycket energi går det åt för att producera bensin
[länk]

Tesla med 32000 mil på mätaren
[länk]
Kan det vara så att artiklarna från teslaclub som du länkar till kanske eventuellt pratar för egen sak?:)

Det roliga med den här debatten i tråden är att vissa verkar ha blivit riktigt trampsde på tårna? Och måste desperat försvara sina stackars elbilar med näbbar och klor? Det måste vara väldigt jobbigt när artikeln om batteriet visade sig vars en liten miljöbov.?
Eftersom vissa skriker om att man inte kan räkna som det görs. Man måste räkna på andra sätt... Men jag kan inte förstå på vilket sätt tillverkningen av en elbil skiljer sig så mycket från en vanlig bil? Dessutom så handlar det om att själva batteriet är en miljöbov
Lugna ner er lite! Ingen ska ta er elbil ifrån er.:p
 
galento
Förbättra kollektivtrafiken ? Ja det vore väl bra men för oss som bor på landsbygd och har arbeten med olika skiftgångar är det nog en utopi att detta skulle fungera .Och arbetsgivarna rättar sej nog inte efter kollektivtrafikens tider i den mån det skulle kunna fungera med lite ändrade arbetstider heller.

Det är ju positivt att man utvecklar el tekniken för att minska utsläpp i miljön,men man kanske skulle tänka mer övergripande.Det läggs mycket focus på våra bilar som många måste ha för att tjäna sitt levebröd och dra in pengar till statskassan via skatter.Det vore nog bra om vissa storstads politiker tog av sej skygglapparna och tittade på hur t.ex norrlänningar har med avstånd till arbetsplatser och total avsaknad av kollektivtrafik och alternativ.

Samtidigt hör man sällan nåt om charter trafikens utsläpp,det är tydligen ok att bidra med växthus effekten om man vill sola i annat land ?
För att inte tala om internationella idrottsevenemang typ OS med tusentals flygplan i omlopp,det är heller inte så mkt diskussioner om vad detta genererar i ökade utsläpp och miljöpåverkan.Har t,ex själv jobbat på golfbana,bara en av klipparna förbrukade 7000 l diesel på en säsong,hmm miljövänligt,tveksamt.

Det finns nog fler områden att titta på vad gäller miljöpåverkan än bilarna men det kanske blir för känsligt om det drabbar ens egna intressen mer.
 
  • Gilla
Gnor och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.