Är ett hus här i krokarna som gick innan visning. Har sett nu sedan ca 2 veckor tillbaka att det står andra bilar utanför så det bör vara sålt.
Hittar inget slutpris på Hemnet, men där behövs ju det inte publiceras om någon av köparen eller säljaren inte vill det...
Booli finns det inte heller med, där är väl senaste lagfarterna med, men inte där heller. Ser nu bara för skojsskull att senaste 2 slutpriserna för min gamla lägenhet inte heller finns med, och dessa är inom loppet på ca 1 år.

Kan man få reda på vad en specifik "adress" gick för? Har ingen koll på vilken mäklare som hade hand om försäljningen heller tyvärr.

Mvh Jonas
 
Lagfarten tar ju några veckor efter tillträde. Sen är det säkert ytterligare en tid innan booli registrerar det.

Lägenheter har inga lagfarter så där har booli inget att visa om den inte har följt budgivning på nätet.

Om du inte vet hem mäklaren är blir det svårt. Plinga på och fråga? :)
 
Jo, har räknat lite med det men tycker ju att det bör ju komma ut snart. Vart kan man hitta det annars? Om det inte kommer ut på varken hemnet eller booli?

Nä, knäcka på gör jag inte haha

Mvh Jonas
 
BirgitS
Man ska söka lagfart inom 3 månader och sen kanske det dröjer ytterligare 1 månad innan Booli har informationen.

Det är väl trevligt att gå och hälsa de nya ägarna välkomna och de flesta har inget emot att berätta vad köpesumman var om man frågar på ett vänligt sätt när man har pratat om annat en stund.
 
Ok, så det kan ta ett tag till då alltså..

Jo visst kan man det, men känns lite dumt att börja bekantskapen med att vilja veta hur mycket de gett för kåken.

Mvh Jonas
 
BirgitS
Väldigt vanlig fråga, jag fick den många gånger både när jag flyttade in och ut samt frågade andra som flyttade in/ut. Man börjar förstås inte med den frågan och sen kan man prata om att priserna har ju gått upp så mycket att man har svårt att hänga med i hur mycket husen går upp i området osv.
 
Hemmakatten
Jag tycker det är alldeles för privat att ställa sådana frågor.


När vi köpte tomt och byggde hus var det flera som nyfiket ville veta hur mycket pengar vi la ner. För mig kändes det olustigt och jag undvek att svara. De som var tillräckligt nyfikna kunde kolla med Lantmäteriet hur mycket vi betalade för tomten. Förstår inte att folk ska vara så nyfikna, tom frågor om inkomst har jag fått.
 
  • Gilla
Klantskalle och 3 till
  • Laddar…
Jag håller med, det finns vettigare saker att diskutera med grannar än lön, köpeskillingar , dyra bilar, mm mm.
 
  • Gilla
Klantskalle
  • Laddar…
Jo jag kan hålla med jag oxå. Saken är att vi ska försöka använda det som lite hjälp att värdera upp vårat hus med garaget sen. Och detta är "liknande" vårt med större garage som ingen annan har i denna byn.

Mvh Jonas
 
MalZon MalZon skrev:
Jo jag kan hålla med jag oxå. Saken är att vi ska försöka använda det som lite hjälp att värdera upp vårat hus med garaget sen. Och detta är "liknande" vårt med större garage som ingen annan har i denna byn.

Mvh Jonas
Det brukar banken fixa utan att du behöver ta reda på det. Det har i alla fall vår bank gjort.
 
Ok förstår. Vissa banker köper in statistik och lägger in i sina egna modeller, SHB gjorde detta iaf. Dock lär prishistoriken släpa några månader beroende på hur snabbt folk får lagfart pch hur ofta bankerna uppdaterat registren.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Förstår inte att folk ska vara så nyfikna, tom frågor om inkomst har jag fått.
Och jag förstår inte att det skall vara så känsligt att tala om detta.
Är du rik över medel märks det säkert ändå på bilarna som står på uppfarten.
Och är du fattig så syns det på vilka kläder du har och hur du semestrar.

Varför skall det vara så tabubelagt att tala om sådant?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
MalZon MalZon skrev:
Är ett hus här i krokarna som gick innan visning. Har sett nu sedan ca 2 veckor tillbaka att det står andra bilar utanför så det bör vara sålt.
Hittar inget slutpris på Hemnet, men där behövs ju det inte publiceras om någon av köparen eller säljaren inte vill det...
Booli finns det inte heller med, där är väl senaste lagfarterna med, men inte där heller. Ser nu bara för skojsskull att senaste 2 slutpriserna för min gamla lägenhet inte heller finns med, och dessa är inom loppet på ca 1 år.

Kan man få reda på vad en specifik "adress" gick för? Har ingen koll på vilken mäklare som hade hand om försäljningen heller tyvärr.

Mvh Jonas
Maila den ansvariga mäklaren, säg att du har ett liknande hus som du vill sälja och vill veta vad slutpriset landade på för att bestämma om du ska sälja eller inte.
 
namor namor skrev:
Maila den ansvariga mäklaren, säg att du har ett liknande hus som du vill sälja och vill veta vad slutpriset landade på för att bestämma om du ska sälja eller inte.
Ja hade jag haft koll på vem det var som sålde det så hade jag redan mailat..

Mvh Jonas
 
MalZon MalZon skrev:
Ja hade jag haft koll på vem det var som sålde det så hade jag redan mailat..

Mvh Jonas
Testat att söka på adressen på Google? Du kan då få träff på mäklarens webbsida även om själva annonsen är borttagen när du väl försöker besöka sidan. På så sätt vet du vilken mäklarfirma du ska ringa.
 
  • Gilla
Kirderf85 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.