Nja, en trefaslsddare brukar nog vara en riktig trefas.
 
År 2015 börjande Nissan leverera Nissan Leaf med 6,6 kW omriktare, fortfarande 1-fas. Den kan ta emot max 32 A. Jag har läst att de helt enkelt byggt in ytterligare en omriktare 16 A, och de 2 omriktarna jobbar parallellt. Nissan Leafs kontakt i nosen är 5 polig, varav 2 poler är CP(pilotkontakt) och PP(närhetskontakt). Återstår jord och nolla samt fas.

Visst, det finns en Chademo också i nosen på vår Nissan Leaf, men någon Chademo-laddare med 50 kW likström 400 Volt laddeffekt har nog inte många villaägare hemma på garaget.
 
Redigerat:
Vad levererar dina tänkta trefasladdare då? Är det inte DC?
Och uttaget du nämner tidigare 32 A då är det bara för enfas och högre ström?
 
M -MH- skrev:
Efter att ha sett hur stor Nissans laddare är, så förstår jag att de inte har två till. Det kostar, och nyttan är nog begränsad, då det finns DC-kontakt. En trefasladdare är som jag förstått det egentligen 3st enfasladdare.

Renault kör bara 3-fas laddnig, och har istället snålat in genom att ta bort snabbladdningen med DC
Konstigt att dom har så olika filosofi när det är i stort sett samma företag i botten.
 
Många kommentatorer tycks inte vara så bevandrade inom elbilladdning. Ja, det är en djungel för den oinvigde med olika laddare, olika kontakttyper olika etc. Därför tror jag förståelsen kan bli bättre med dessa bilder och text. Varsågoda! Denna tråd och inlägg gäller laddstation för ett enfamiljshus, kostar ca 5000 till 10000 kr. Inte en Chademo-laddstation, som bara den som har mycket stor plånbok vill ha på sitt enfamiljshus, kanske 150000 kr och enormt dyrt elabonnemang.

Laddstationen för hemmamontage är simpel. Den saknar omriktare från växelström till likström. Omriktaren sitter nämligen inbyggd i bilen. Laddstationen är egentligen endast en låda(som ska se snygg ut) med en specialdosa, i detta fall en Typ2 dosa. Sedan har den litet elektronik för att kunna tala med bilens inbyggda omriktare, och kunna bryta laddströmmen innan laddkontakt dras ut, för att förhindra gnistor och ljusbågar. Alltså skona kontakterna. och känna av om någon laddkabel är ansluten till laddstationen.

En elkunnig kan nog tro att det bara är att koppla en kabel med fas, nolla och jord till Nissans dosa i nosen och tro att det då går att ladda. Av säkerhetsskäl går det inte. Det finns stiften CP och PP som används föra att bilen ska veta att den är ansluten till en laddstation och för att bil och laddstation ska kunna snacka med varandra.

Laddkabeln har ett inlödt motstånd för att laddstationen ska veta dess ampère-tålighet och inte köra mer ström än vad laddkabeln är klassad för. Finns olika motståndsvärde, jag tror 16A: 680 Ohm, 32A: 220 Ohm.
 
  • Elbilsladdstation och tillbehör inklusive väggmonterad Typ2-laddstation, öppet doslock, montering på stolpe och Typ2 till Typ1 laddkabel.
Redigerat:
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Nått som även bör påpekas är att dom allra flesta villorna i Sverige kan säkras med max 25 A ( = ca 17 kW). Vill man ha mer ström, tex 32 A, så får man byta mätarskåp och matande service vilket naturligtvis kostar en slant.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nått som även bör påpekas är att dom allra flesta villorna i Sverige kan säkras med max 25 A ( = ca 17 kW). Vill man ha mer ström, tex 32 A, så får man byta mätarskåp och matande service vilket naturligtvis kostar en slant.
Och detta är i teorin med sammanlagringsfaktorer, skulle folk börja förbruka 25A som standard skulle elnätet behövas byggas om på många ställen.
Tror förr att priserna skulle höjas för att matcha efterfrågan.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Slugge det är nog inte i teorin, som du tror.
De allra flesta enfamiljshus i Sverige har i verkligheten, som elmont påpekar, mätaskåp avsedda för max 25 A. Passdelen för mätarsäkringarna får alltså vara högst 25 A, så man kan inte ha högre smältsäkring än max 25A. Man får inte skruva i 32 A smältsäkring där inte. Detta eftersom servisledningen endast är dimensionerad för max 25A(troligen med 10 mm2 fas- och nolledare/jord).

Ska man ha 32 A i enfamiljshuset får man vackert byta ut servisledning, mätarskåp, huvudcentral och undercentralen i garaget och huvudeledningar till snäppet större. Det kostar säkert stora pengar, kanske 50000 kr eller mer.
 
Då har du ju ingen laddare för trefas Arnodt, bara en anslutning med mycket högt pris och utan aktiva komponenter. De bilar som på ett vettigt sätt använder bryggan i sin drivomformare och kan anslutas trefas är ju få de andra har din enfasiga anslutning till internladdaren eller direkt DC via utrustning som inte hör till hemmabruk.

Eller är det något annat du frågar eller försöker visa här? Kommer man från enfasanslutningar som passar dåligt i SE är ju inte längre normala abonnemang något stort problem effektmässigt vid normala laddtider. Då kommer det mer an på lastfördelning över områden i givna snitt av nätet där andra faktorer begränsar.
 
Fast vad jag kan hitta så finns det 10kW laddare för trefas för chademo+ccs som är avsedda för hemmabruk. Lite dyra, men inte otroligt dyra jämfört med en bil.
 
Vi överväger, som tidigare angivits, att installera en laddstation på garageväggen för att kunna ladda vår elbil litet snabbare(med 16A 1-fas växelström) än med den medföljande laddkabeln med Nissan Leaf med vidhängade "tegelsten"=laddströmregulator och kommunikation med omriktaren i bilen, som bara ger ca 8 A 1-fas växelström som laddström till omriktaren i bilen. Vi har emellertid inte skaffat någon laddstation ännu. Vi tänker oss lägga ut ca 5000 till 10000 kr på den, inte mer.
 
Redigerat:
P petersv skrev:
Fast vad jag kan hitta så finns det 10kW laddare för trefas för chademo+ccs som är avsedda för hemmabruk. Lite dyra, men inte otroligt dyra jämfört med en bil.
40.000:- och kvaliteten har rapporterats vara sådär. Lite förvånad över att det skall vara så dyrt att göra en 10kW AC/DC med lite lull-lull.
 
Det kommer nog billigare varianter när marknaden blivit lite större. Uppkoppling och effektvakt är ju extrafunktioner som skulle vara trevligt.
 
P petersv skrev:
Fast vad jag kan hitta så finns det 10kW laddare för trefas för chademo+ccs som är avsedda för hemmabruk. Lite dyra, men inte otroligt dyra jämfört med en bil.
Vad ligger de på i pris då? Det är ju en mycket enkel produkt synd att det överprisas så för att det ligger i början på en lite nyare marknad.
 
GK100 GK100 skrev:
Vad ligger de på i pris då? Det är ju en mycket enkel produkt synd att det överprisas så för att det ligger i början på en lite nyare marknad.

"40.000:- och kvaliteten har rapporterats vara sådär. Lite förvånad över att det skall vara så dyrt att göra en 10kW AC/DC med lite lull-lull."

Se #27!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.