Värt att slanta upp ytterligare besiktning?

  • Njae, ett så nytt hus har antagligen ingenting väsentligt att anmäla på.

    0 Röster 0,0%
  • JA! Sluta snåla, en besiktning till är småpengar i sammanhanget.

    19 Röster 100,0%
  • Antal röster
    19
Hej!

Min fru och jag leder just nu budgivningen på ett 1,5-plans Älvsbyhus från -99. En säljarbesiktning är gjord via Anticimex/Varudeklarerat och ingenting väsentligt har upptäcks. Alla småsaker som de fick anmärkningar på är åtgärdade redan, och den enda fördjupade undersökningen som rekommenderats är att ta upp en inspektionslucka i taket eftersom ingen sådan finns. Fuktvärden på kattvinden på båda sidor är helt utan anmärkningar. Protokollet som upprättats är "Anticimex Överlåtelsebesiktning av Småhus - nivå 2". Skulle ni rekommendera att ändå göra en egen besiktning?

Ytterligare information som kan vara intressant är att badrum/bastu gjorts delvis av säljarna men med de kritiska momenten; flytspackling, golvmatta, kakel, klinker osv. gjorts av hantverkare.

Vi har försökt läsa på om säljarbesiktningar och de flesta negativa upplevelser vi har kunnat hitta har rört objekt som varit klart äldre och därmed antagligen haft större problem.

Tacksam för input!
 
Alltid eget ansvar att besiktiga. Alltså själv fysiskt kolla att allt är sjysst. Jag hade gjort egen besiktning alla gånger, dels själv kolla runt men även ta dit egen besiktningsman som jobbar för dig och inte för säljaren, gärna ett annat bolag än det som säljaren anlitat.
 
Nytt? Huset är 18 år gammalt..... Självklart ska ni ta en egen besiktningsman.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
Framför allt , som inte görs , bara en okulär besiktning och s.k. friskrivning från besiktare bara okulärt inget ingående , var frågvis mot mäklare och säljare när ni ser något eller omtalas , som är omgjort , spelar ingen roll vad , EL RÖR BYGG VÄRME inkl, Värmepump om det finns , ta tag i säljaren och kolla alla funktioner som är möjliga och finns och testa dom , det med besiktningsman kan i vissa fall inte vara värt papperet det är skrivet på , det är för säljaren , och framförs av mäklare som besiktat eller varudeklarerat BLÄÄ NI har som köpare undersökningsplikt som är rätt graverande enligt jordabalken
 
Håller med systernett, 18 år, mycket kan ha hänt eller varit fel från början. Mycket måste underhållas på 18 år, mycket har troligen renoverats eller gjorts om. Mycket har redan passerat halva sin tekniska livslängd.

Själv tror jag mer på gamla hus som kräver underhåll, än nyare hus med underhållsfria lösningar, risken finns ju att man kommer till en punkt där mycket måste bytas samtidigt, men ett 18 år gammalt hus borde ha en bit kvar innan ett större jobb behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.