K Kallebo skrev:
Kul att ni lägger upp bilder annars! Man tar sig lite för pannan att någon har satt ean-etiketter på varje bräda och samtidigt släppt igenom de du visar!

Fast kanske ska kommentera att jag whinade lite för några professionella "snickare" som skulle ha 85 m2 trall samtidigt som jag försökte hitta fyra brädor och de tyckte jag var dum i huvudet som inte bara vände den bästa sidan upp..

Sen erkände de efter en stund att det var mycket skit och krävde fram ett nytt paket.
Haha, påminner om när vi byggde altan för ett par år sedan och jag var på lokala byggvaruhuset för att byta några kassa brädor. Stod och rev i en virkeshög tillsammans med några snickare och vi hittade inte mycket vettigt. Till slut sa den ene: -Fan, det här går inte. Jag handlar här för flera miljoner varje år och så tar dom fram sån här skit. Vänta här!

5 minuter senare kom en truck i ilfart med prima trall :).
 
  • Gilla
MINI J och 1 till
  • Laddar…
Sagan fortsätter. Jag skickade tillbaka trallen som var kass. Nu har jag slut på den bra trallen och gav mig ut på jakt efter ny. Plockade lite 4,2 längder på bauhaus för de såg bäst ut. De ar från mars och jag märkte att de var torra och lätta. Tänkte att det spelar nog inte så stor roll. Väl hemma märker jag att de är ca 2mm smalare än de jag redan lagt. Har de torkat och blivit lite smalare? Ska jag lägga dessa med lite större springa? Jag har en mall så jag lägger var fjärde bräda med ett fast mått. Fortsätter jag köra med samma mall så får jag lite större springor och när alla brädor är lika torra så borde springorna bli samma?
 
P permagnuso skrev:
Sagan fortsätter. Jag skickade tillbaka trallen som var kass. Nu har jag slut på den bra trallen och gav mig ut på jakt efter ny. Plockade lite 4,2 längder på bauhaus för de såg bäst ut. De ar från mars och jag märkte att de var torra och lätta. Tänkte att det spelar nog inte så stor roll. Väl hemma märker jag att de är ca 2mm smalare än de jag redan lagt. Har de torkat och blivit lite smalare? Ska jag lägga dessa med lite större springa? Jag har en mall så jag lägger var fjärde bräda med ett fast mått. Fortsätter jag köra med samma mall så får jag lite större springor och när alla brädor är lika torra så borde springorna bli samma?
Så är det förmodligen.
Dessvärre är det så dålig kvalitet på trall att det kan skilja mellan olika paket, men förmodligen får de samma bredd med tiden.
 
  • Gilla
MINI J
  • Laddar…
F
P permagnuso skrev:
Sagan fortsätter. Jag skickade tillbaka trallen som var kass. Nu har jag slut på den bra trallen och gav mig ut på jakt efter ny. Plockade lite 4,2 längder på bauhaus för de såg bäst ut. De ar från mars och jag märkte att de var torra och lätta. Tänkte att det spelar nog inte så stor roll. Väl hemma märker jag att de är ca 2mm smalare än de jag redan lagt. Har de torkat och blivit lite smalare? Ska jag lägga dessa med lite större springa? Jag har en mall så jag lägger var fjärde bräda med ett fast mått. Fortsätter jag köra med samma mall så får jag lite större springor och när alla brädor är lika torra så borde springorna bli samma?
Antagligen blir det samma i slutändan. Nån liten mm skillnad kommer aldrig att synas heller när allt är klart och men ser helheten, det är bara nu när du granskar varje enskild springa som du der det.

Då tycker jag det är värre med varierande bredd på samma bräda då dom torkar i ändarna först då dom ligger lavade och att ändrtät spricker lättare vid skruvning när det är torrt.
 
Jag har förborrat alla skruvar och än så länge har det inte spruckit någonstans. Men sprickorna kommer kanske med tiden.
 
P permagnuso skrev:
Jag har förborrat alla skruvar och än så länge har det inte spruckit någonstans. Men sprickorna kommer kanske med tiden.
Sprickorna kommer med tiden.
Har du förborrat och trallen var halvtorr har du störst chans att slippa sprickor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.