Hej. Funderar på att bygga ut mitt 60 tals tegelhus med en ny entre (hall) på ca 10-12kvm. Den nya entrén kommer gå i vinkel ut från huset på en av långsidorna. Med andra ord bygga in den i befintligt tak med ränndalar osv. Men hur gör man med befintliga ytterväggen som blir innervägg. Känns som teglet och luftspalten bakom teglet kommer orsaka köldbrygga om man behåller tegelväggen som innervägg. Har tänkt att klä utbyggnaden med liggande panel. Mvh Magnus
 
L
Det är väl snyggt med en tegel som fond , den kommer ju att vara inomhus blir ingen köldbrygga då
 
L Liteavvarje skrev:
Det är väl snyggt med en tegel som fond , den kommer ju att vara inomhus blir ingen köldbrygga då
Det som avses är väl att tegelväggen då kommer att gå obruten in från sidan, och att stenen leder in kylan?
 
L
Är nog ingen större risk för det , det är ingen storm bakom teglet , ni ska väl ansluta nya väggen mot teglet och då täta till där med isolering , lämna en liten spalt mot väggen så isolering kan petas in , annars blåser det nog in i fogarna
 
Jo precis så jag menar. Känns som att det inte är någon bra idé. Men sett många hus som är så. Har dom då kapat av tegelväggen lika mycket som tillbyggnadens väggtjocklek ock sedan isolerat i mellan? Och på så vis skapat en varm tegelvägg på insidan å en kall på utsidan. Eller hur gör man smidigast?
 
L
tror inte att dom gjort det , bara lämna en spalt mot teglet ca 3 cm , proppa full med iso ,
väggbeklädnad insida kloss mot tegel och liten list i hörnet , utsida detsamma , kommer inte att blåsa in ,
 
Håller med om att tegel blir snyggt som fond. Och om man inte gör något åt att teglet drar in kyla så ska man givetvis ha närmsta regeln en bit ifrån tegelvägg så man har plats att isolera där. Men är det ingen som gjort detta i praktiken som kan komma med lite tips. Tacksam för svaren jag fått än så länge=)
 
L
Har inte sett något annat för min del , att hugga upp teglet är nog lite överkurs och framför allt det tar tid och hur kommer det se ut med tegelrött damm överallt som inte går att få bort , men det är fler som läser här och kanske utfört det på annat sätt , så fritt fram för inlägg
 
L Liteavvarje skrev:
Har inte sett något annat för min del , att hugga upp teglet är nog lite överkurs och framför allt det tar tid och hur kommer det se ut med tegelrött damm överallt som inte går att få bort , men det är fler som läser här och kanske utfört det på annat sätt , så fritt fram för inlägg
Har heller inte sett något annat sätt. Tycker bara det verkar som en risk för kallras då man kostar på isolering i hela tillbyggnaden medans det bara blir stenisolering en bit mellan rummen. Men är kanske så man bygger. Snickrar gärna men är inte byggnadstekniker. Tacksam för dina svar
 
L
Jag vet inte vad jag mer kan tillägga i det här , men dörrar fönster har karmar , det är även köldbryggor som du inte tänker på , teglet svanar väl lite direkt i hörnet men är av sekundärt
slag , kommer inte kännas som kallt , teglet inomhus kommer även det att kännas svalt om du lägger handen på .
 
Det är självklart att teglet utgör en köldbrygga genom väggen. Tegel har en värmeledningsförmån som är ca en tredjedel av betongens, som ju anses som mycket hög. Massivt trä ligger i sin tur på ca en fjärdedel av tegels. I en entré kanske man kan stå ut med detta förhållande. Om inte kan du antingen göra väggen som ligger an mot teglet så lång som möjligt eller ta bort bruket från alla stötfogar eller ta bort en sten från varje skift.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Hej, du ska självklart ta fram en diamantklinga såga in för regeln där utbyggnaden ska börja och sluta så du bryter både köldbrygga och luftningen bakom teglet. Självklart ska du dra mjukfog i hörnet som blir under blivande fasad utvändigt. Köldbrygga av tegel kan inte jämföras med fönster....

Lycka till!
 
Redigerat:
J justusandersson skrev:
Det är självklart att teglet utgör en köldbrygga genom väggen. Tegel har en värmeledningsförmån som är ca en tredjedel av betongens, som ju anses som mycket hög. Massivt trä ligger i sin tur på ca en fjärdedel av tegels. I en entré kanske man kan stå ut med detta förhållande. Om inte kan du antingen göra väggen som ligger an mot teglet så lång som möjligt eller ta bort bruket från alla stötfogar eller ta bort en sten från varje skift.
Då är det som jag misstänker. Även om man gör väggen längre så borde väll någonstans kallt möta varmt å i värsta fall bilda kondens? Är främst det jag är rädd för å sekundärt att det blir ett kallhörn och dyrare uppvärmning. Känns som att kapa upp 2 spår längst fasaden blir lättsammare än att skrapa ur och plocka ur stenar. Så man får väl hyra en stenkap och ta på heltäckande kläder å mask å kapa återigen tack för kommentarer
 
Hej,

Fortsätter på den här tråden för jag är nyfiken:
@Manglarnn - hur gick det för dig till slut?

Jag har gjort en liknande tillbyggnad av entréhall + sovrum mot tegelvägg från 1959.
Nu har jag valt att prefabricera tillbyggnadens golv, väggar och tak av s k SIP-paneler (gjorda av plåt/300 mm EPS/plåt) så tillbyggnaden saknar organiskt material i stommen.

Men snickare + konstruktör rekommenderade att vi byggde en stödvägg som nu ligger dikt mot tegelväggen. Den tar upp lasterna från tillbyggnadens tak som annars skulle ”luta in” mot tegelfasaden. Och den är byggd av 45x70 mm träreglar.

@Manglarnn har du eller någon annan i forumet bra/dåliga erfarenheter av att tegelfasaden kyler ner väggen?

Det är -6 grader idag och vi har inga problem med komfort/värme. Men vetskapen om att varm luft möter kall bakom väggen oroar mig - om fukt faller ut kvarstår väl risk för mögel?

Tack för ett väldigt bra forum!!
 
G Georg Sievert skrev:
Hej,

Fortsätter på den här tråden för jag är nyfiken:
@Manglarnn - hur gick det för dig till slut?

Jag har gjort en liknande tillbyggnad av entréhall + sovrum mot tegelvägg från 1959.
Nu har jag valt att prefabricera tillbyggnadens golv, väggar och tak av s k SIP-paneler (gjorda av plåt/300 mm EPS/plåt) så tillbyggnaden saknar organiskt material i stommen.

Men snickare + konstruktör rekommenderade att vi byggde en stödvägg som nu ligger dikt mot tegelväggen. Den tar upp lasterna från tillbyggnadens tak som annars skulle ”luta in” mot tegelfasaden. Och den är byggd av 45x70 mm träreglar.

@Manglarnn har du eller någon annan i forumet bra/dåliga erfarenheter av att tegelfasaden kyler ner väggen?

Det är -6 grader idag och vi har inga problem med komfort/värme. Men vetskapen om att varm luft möter kall bakom väggen oroar mig - om fukt faller ut kvarstår väl risk för mögel?

Tack för ett väldigt bra forum!!
Jag valde att ta bort tegelvägg så jag skulle slippa eventuella framtida problem. Tog inte ens 1 dag med en stenkap som man kunde koppla på vatten. Så dammade mindre än väntat faktiskt. En bild när det börjar se mer färdigt ut. Hoppas du slipper besvär även med din lösning./ Manglarn
 
  • Nybyggd trätrappa framför husentré med borttagen tegelvägg, verktyg och byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Plåster och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.