Håller på och tar ner putsen, tilläggsisolera och montera träfasad på mitt stenhus.

Isoleringen har jag valt rockwools västkustskivan.

Träpanel blir mellanstruken mälarpanel från bergslagspanel.

Färg blir Cuprinol täckfärg(alkylat).

Fönster från Skånska.

Jag kommer fylla på lite vartefter, slänger in detta i en klump nu så länge, är långt ifrån klar! ;)
Ett stenhus under renovering med ställningar, delvis borttagen puts och synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör under renovering, skyddad soffa, avtäckt radiator, öppen vägg och synlig byggställning utanför fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenhus under renovering med pågående isoleringsarbete och montering av träfasad, ställningar runt byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete inomhus med blottlagd puts och synliga träbjälkar framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående isoleringsarbete på stenhus med Rockwool isoleringsskivor och plastskyddat fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenhus med pågående fasadarbete, visar isolering och ställningar, omgivet av två parkerade bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenhus under renovering med påbörjad isolering och träfasad, byggställningar runt huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som installerar Rockwool isolering i vägg med ny träpanel och redskap synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenhus under renovering med fasadställningar och synlig isolering, omgiven av grönska och parkerade bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenhus under renovering med ställningar och halvt avlägsnad röd puts på solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Nu håller farsan på och fodrar runt fönstrena. Jag har hackat bort den lösa putsen på sidan av huset, på vissa ställen har dom smetat betong, denna hackas lättast bort med hjälp av en yxa har jag märkt.

Väldigt smidigt sätt att isolera hus, stor fördel är att man minskar köldbryggor och det går fort att isolera och läkta.
 
  • Renoveringsarbete med fönsterfodring och borttagen puts på husvägg med byggnadsställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under renovering med ställningar, någon arbetar vid ett öppet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite västkustskivor! :)

Husfasad med isoleringsmaterial och stillasittande, byggmaterial och verktyg på byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det fint ut! Men varför knackar du ner all puts känns ett jäkla jobb att få ner det
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
För den mesta av putsen är lös, ca ett ton per sida som kan få för sig att börja röra sig neråt och då får jag med tiden en spalt mellan isoleringen och väggen vilket inte blir alls bra, samt att det har redan släppt i stora partier så jag skulle få palla mellan och det är svårt att gå läkten rak. Det lilla som är "jobbigt" är så lite så det kan jag ta. Den där sidan tog 30 minuter att hyvla bort, det som tog längst tid var ett parti på 3 kvm som jag då högg bort med yxa.

Det är alltså jätteenkelt att ta bort putsen! :)
 
Kör du med vindpapp eller behövs inte det med den isoleringen?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Nej västkustskivan har nån fiberarmering på ytan så det ska inte behövas

Ytan känns lite som en scotchbrite svamp ungefär.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Lysande, verkar lika enkelt som det ser ut. Jag har ett tegelhus med panel på kortsidorna och är lite sugen på att panela allt i framtiden. Bra jobbat förresten , glöm inte att ligga på soffan och fisa ibland oxå :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Det är precis lika enkelt som det ser ut kan jag lova!! Jag får ju använda en shitloads med lättbetongsskruv, har köpt skruv för 7000kr hehe, har man trä bakom så kan man fästa skivorna med spik.

Ligger faktiskt och vilar efter maten framför teven en stund! :)
 
Mmm, anade att det inte är en billig lösning men bra om man gör det mesta själv vilket alla Byggahusare bör klara :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Fast inte så dyrt ändå, isoleringen till hela huset har jag gett 12000kr för! Man spar extremt mycket tid med ett sånt här system, grannen fick regla sina väggar kors och tvärs och använde hilti spikplugg, måste ha varit ett jäkla jobb!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Oj, trodde skivorna var dyrare. Förstår att det är skruv och brickor mm som dom har bäst mariginaler på.
 
Jag förstår inte. Vad sitter spikläkten i sen?
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Se bild
 
  • Illustration visar montering av distanshylsa och spikläkt på isolerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Skruven köper man inte av rockwool, det är essve som skruven kommer från. Först monterar man skivorna med plastbricka och sen läkten sätter man en distanshylsa för att inte trycka ihop isoleringen. Lätt monterat som tusan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.