Hej alla glada! :)

Jag och flickvännen har precis tagit steget att införskaffa oss en stor jäkla köksö. Vårat förstahandsval av bänkskiva var laminat som matchade resten av köket, men då vi båda är unga och det är första gången vi har breddat våra vingar (nyinflyttade, hehe!) så hade vi inte flera tusen att lägga ut på en måttanpassad laminatskiva... Allt säljs ju bara i standardstorlekar för de humana priserna!

Hur som helst! :) Det blev en skiva i massiv ek, trä då alltså. Knuxet kommer till när vi ska olja in den nu... Köpte Herdins köksbänksolja (kanske den vanligaste köksbänksoljan i Sverige?) http://www.herdins.se/lackoljor/herdins-koksbanksolja__58
Och av ren slump så fick jag syn på innehållsförteckningen innan vi skulle börja stryka på... PETROLEUM? Varför vill man ha det i bullarna? Samma ämne som man använder till lysfotogen, hm? Hehe. Planen med denna olja är kanske inte för att ha i direkt kontakt med livsmedel, men hittar inget som avråder det varken på burken eller på hemsidan. Det enda jag kan hitta är att denna köksbänksolja INTE rekommenderas till skärbrädor (absolut kontakt med livsmedel) , utan då rekommenderar de sin paraffinolja istället (också gjort på petroleum...)

Linolja (från linfrön) rekommenderas då den är helt giftfri, MEN inte i kontakt med mat och speciellt inte vid bakning av deg osv som verkligen brer ut sig över bänken, då den ska avge en hel del smak...

Man blir ju tokig?!
Och sen så är ju farsan på om att man inte ska vara så nojjig, ''slaffsa på och var glad'' haha ;)

Hur ska man ställa sig egentligen...? Bensin i bullarna, eller bullar som bara smakar lin?

Mvh Andreas och Nathalie
 
Osmo hårdvaxolja skulle jag kört på. Den är livsmedelsgodkänd och godkänd även för leksaker. Den bildar dessutom en hård och tålig yta vilket gör att man inte måste olja bänkskivan stup i kvarten.
Har använt den tidigare både på bänkskivor, bord och allt möjligt och kommer ha hårdvaxolja på en köksö i det kök vi håller på att bygga just nu.
 
  • Gilla
StorBagaren
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Osmo hårdvaxolja skulle jag kört på. Den är livsmedelsgodkänd och godkänd även för leksaker. Den bildar dessutom en hård och tålig yta vilket gör att man inte måste olja bänkskivan stup i kvarten.
Har använt den tidigare både på bänkskivor, bord och allt möjligt och kommer ha hårdvaxolja på en köksö i det kök vi håller på att bygga just nu.
Tack för svaret! :) Och du känner dig säker att ha deg direkt på en sån skiva behandlad med det? Bullar, bröd, mm!
 
  • Gilla
jomo02
  • Laddar…
BirgitS
Det finns ju enormt många olika petroleumprodukter så man ska ju inte blanda ihop dem och dra alla över en kam. Paraffin kan också tillverkas syntetiskt och det används t.ex. till höljet på hårdost och till läppbalsam så om det skulle vara farligt hade nog det varit förbjudet för länge sen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Paraffinolja
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
StorBagaren
  • Laddar…
Förr köpte man inga dyra specialoljor för bänkskivor, utan använde helt enkelt matolja, den borde vara skapligt livsmedelsvänlig.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
MultiMan
Jag använder IKEAs olja till skärbrädor och bänkar: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00046786/

Fungerar perfekt och ingen bismak.

Om ni inte vågar använda petroleumbaserade produkter så måste ni direkt sluta med med väldigt många produkter, inklusive hudkräm och smink.

Man kan dricka paraffinolja utan problem, så länge den är renad ordentligt såklart (vilket denna är).
 
S StorBagaren skrev:
Tack för svaret! :) Och du känner dig säker att ha deg direkt på en sån skiva behandlad med det? Bullar, bröd, mm!
Ja.
 
Claes Sörmland
Det finns nog två vägar att gå:

1. Blandningar av vaxer, oljor och hartser i lösningsmedel som torkar. Lösningsmedlet avdunstar och blandningen bildar snart en hård yta. Eftersom man blandar i torkande (av luftens syre oxiderande) oljor som t ex kinesisk träolja och kokt linolja så blir även dessa komponenter så småningom (dagar/veckor) till ett hårt vax.

Kokt linolja eller kinesisk träolja är ett alternativ som kan appliceras med eller utan lösningsmedel som ju också bildar ett vax. Använder man inte lösningsmedel så är det lätt hänt att man lägger på för mycket så att en tråkig hinna bildas. Värme gör att oljan tar sig in i träet lättare.

2. Olja som inte torkar. Vanligen väljer man då paraffinolja som är färg- och smaklös och inte torkar. (Det är i princip samma sak som t ex produkten barnolja). Den fyller upp porerna och överskott torkas av. Eftersom den inte torkar så rör den sig sakta i träet och man får olja om då och då.

Matolja torkar med tiden (finns omättade fettsyror i den) men långsamt (månader).
 
  • Gilla
Björnen007
  • Laddar…
K
Har använt linolja till min bänkskiva och det varken smakar eller luktar från livsmedel som varit i kontakt med den.
 
Matoljan härsknar väl?
 
Claes Sörmland
Härskning i det här fallet är väl samma sak som härdning/torkning, d v s oxidation.
 
BirgitS
Fast härsken matolja smakar illa så kanske den inte heller luktar så gott?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Härskning i det här fallet är väl samma sak som härdning/torkning, d v s oxidation.
Inte en aning, var inte så intresserad av kemi i skolan förutom den lektionen då vi fick destillera alkohol :D
 
Hemmakatten
BirgitS BirgitS skrev:
Fast härsken matolja smakar illa så kanske den inte heller luktar så gott?
Använder rapsolja för att olja in mina skärbrädor i bambu. Aldrig märkt minsta lukt eller smak.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.