V
1 . Batteriet kostar el vid framställning. Man kan inte garantera att elen är miljövänlig vid tillverkning
2. När batteriet är förbrukat kostar det el att omhänderta. Man kan inte garantera att elen är miljövänlig
3 tar man en Volkswagen Golf 1,2 som släpper ut 114 gram koldioxid per kilometer. I snitt kör bilägare 1 200 mil om året, eller 6 000 mil på fem år. Detta motsvarar 6,84 ton koldioxid. Men då bilen kostar 197 500 kronor inköp har den redan producerat drygt 11,8 ton koldioxid redan innan den rullat en meter. släpper bilen då ut hela 18,68 ton koldioxid de första fem åren.
Jämför man med en tio år gammal Golf 1,4 som släpper ut 149 gram per kilometer uppgår det totala utsläppet under fem år till 8,94 ton koldioxid. vi kompenserar med 10 gram per kilometer extra för att bilen troligen inte är lika ”ren” som när den var ny blir siffran ändå avsevärt mycket lägre än den för en ny bil, 9,54 ton
4 . 30 kWh-batteri kan alltså släppa ut sex ton koldioxid och en Tesla Model S med 100 kWh-batteri kan släppa ut uppemot 20 ton koldioxid
 
Ännu bättre är väl om alla cyklar. Vad är din poäng?
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
BirgitS
Volvo v70 skrev:
1 . Batteriet kostar el vid framställning. Man kan inte garantera att elen är miljövänlig vid tillverkning
2. När batteriet är förbrukat kostar det el att omhänderta. Man kan inte garantera att elen är miljövänlig
3 tar man en Volkswagen Golf 1,2 som släpper ut 114 gram koldioxid per kilometer. I snitt kör bilägare 1 200 mil om året, eller 6 000 mil på fem år. Detta motsvarar 6,84 ton koldioxid. Men då bilen kostar 197 500 kronor inköp har den redan producerat drygt 11,8 ton koldioxid redan innan den rullat en meter. släpper bilen då ut hela 18,68 ton koldioxid de första fem åren.
Jämför man med en tio år gammal Golf 1,4 som släpper ut 149 gram per kilometer uppgår det totala utsläppet under fem år till 8,94 ton koldioxid. vi kompenserar med 10 gram per kilometer extra för att bilen troligen inte är lika ”ren” som när den var ny blir siffran ändå avsevärt mycket lägre än den för en ny bil, 9,54 ton
4 . 30 kWh-batteri kan alltså släppa ut sex ton koldioxid och en Tesla Model S med 100 kWh-batteri kan släppa ut uppemot 20 ton koldioxid
Det är väl sällan man väljer mellan att antingen fortsätta köra sin 10 år gamla fullt fungerande bil i 5 år till eller skrota den och köpa en ny elbil. Har man en gammal bil som fungerar väl men av någon anledning vill ha en ny så säljer man väl den gamla och någon annan fortsätter använda den.

Det normala är väl att man bestämt att man av någon anledning inte vill fortsätta med sin gamla bil och då väljer mellan olika typer av bilar. Ska man göra någon sorts vettig jämförelse bör man då välja att räkna på bilens hela livslängd och inte bestämma att hela tillverkningen bara ska läggas ut i början av bilens liv.

Sedan blir det ju väldigt svårt att förstå dina punkter utan att ha läst bakgrunden till dem, vilket man kan göra t.ex. på sidan http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/ .
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
galento
Detta var väl på tv nyheterna för inte så längesen.Om jag inte minns fel så motsvarade tillverkningen av ett elbilsbatteri i miljöpåverkan 5 varv runt jorden i en "vanlig" bränslesnål bil och då hade elbilen inte rullat en meter.
 
Men i vårt slit och släng samhälle och med propagandan att allt nytt är bättre för miljön är det tänkvärt... Man kastar ett gammalt kylskåp och köper ett nytt som har 5% bättre elförbrukning, byter fönster för att få 50kr lägre uppvärmningskostnad per år osv. Gör man detta i tron att det är bra för miljön men missar livscykelanalysen och det istället är tvärtom, man skadar miljön är det värt att beakta. Kanske säljs något färre nya produkter pga detta...
 
  • Gilla
namor och 6 till
  • Laddar…
En ny teknik är ju inte nödvändigtvis sämre bara för att den inte löser alla problem direkt. För att komma i mål måste ju flera steg tas i samma riktning. Batterier kan tillverkas med förnybar energi, vilket också görs på t.ex. Teslas giga factory. Tänk så här istället: "Wow, elbilar är bara i sin linda och är redan mer energisnåla än hundra års utveckling av förbränningsmotorer!"
 
  • Gilla
Rappala och 5 till
  • Laddar…
F
G grubbleur skrev:
En ny teknik är ju inte nödvändigtvis sämre bara för att den inte löser alla problem direkt. För att komma i mål måste ju flera steg tas i samma riktning. Batterier kan tillverkas med förnybar energi, vilket också görs på t.ex. Teslas giga factory. Tänk så här istället: "Wow, elbilar är bara i sin linda och är redan mer energisnåla än hundra års utveckling av förbränningsmotorer!"
Eller tänk så här istället..... Wow, alla tror att effektivare batteri och längre räckvidd är elbilens enda baksida och bekymmer. Det är ganska likställt med större tank på en bensinbil.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
galento galento skrev:
Detta var väl på tv nyheterna för inte så längesen.Om jag inte minns fel så motsvarade tillverkningen av ett elbilsbatteri i miljöpåverkan 5 varv runt jorden i en "vanlig" bränslesnål bil och då hade elbilen inte rullat en meter.
Men det där är ju så bakvänt tänkt så att jag blir vimmelkantig!

Hur många varv runt jorden kan man köra med elbilen motsvarande den miljöpåverkan som går åt för att tillverka tändsystemet på en bensinbil?

Ska man jämföra någonting så är det ju en komplett livscykelanalys utslaget per mil. Eller år.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Enligt artikeln jag länkade till:
Om vi i stället räknar på ett mindre elbilsbatteri, exempelvis Volkswagen e-Golf som numera har 35,8 kilowattimmars kapacitet, blir jämförelsen som följer.
Tillverkningen av batteriet kräver koldioxidutsläpp på mellan 5,37 och 7,16 ton enligt beräkningsmetoden som nämnts tidigare i artikeln.
Det betyder att en Volkswagen Golf 1,0 TSI DSG (bensin) som släpper ut 107 gram koldioxid per kilometer (blandad körning) kan köras mellan 5 019 och 6 692 mil innan nämnda utsläppsnivåer (5,37-7,16 ton) nås.
Eftersom jordens omkrets är 4000 mil så är det alltså 1,5 varv kring jorden.
Det låter väldigt mycket med varv kring jorden men många kör ett varv kring jorden varje år. Men en elbil kanske inte är det bästa för den som bara kör 200 mil om året och behåller bilen i hela dess livslängd.

Batteriets koldioxidutsläpp är också en bra bit under vad det blir för resten av bilen, som enligt en beräkningsmetod ligger på ca 13 ton koldioxid för den Golf-modellen.
 
BirgitS
Ja, Teslas batterier är ju på 100 kWh vilket är mycket mer än e-Golfens på 35,9 kWh och då blir ju sträckan längre. Men för att komma upp till 25 000 mil (15-20 ton koldioxid) får man nog räkna på en väldigt bensinsnål bil. Det är alltså viktigt att inte välja en bil med större batteri än nödvändigt.

Sen ska man ju inte glömma bort att en bensinbil släpper ut en hel del hälsovådliga partiklar också, så där har man också en vinst med en elbil.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Batterierna är bara en del av bilen. Jämförelserna är meningslösa om man inte tittar på tillverkningen av en komplett elbil och jämför med tillverkningen av en komplett bil med förbränningsmotor.
 
BirgitS
Helt meningslöst blir det ju inte när man ser att tillverkningen av bara batteriet orsakar mer koloxidutsläpp än tillverkningen av en hel bensinbil. Sen ska man förstås inte hänga upp sig på några exakta värden.
 
Var hittar du siffrorna?

(Nej, man kan inte jämföra en Golf med en Tesla)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.