Dags för liten uppdatering. Elektrikern har varit här och kopplat och jag har programmerat mitt KNX-system och även lagt en del aktiviteter i min EibPort (såsom astrour med tändning av takfotsbelysningen 10 minuter före solens nedgång och liknande).

Kul att se, och lite svårt att vänja sig vid att det finns belysning i hela stallet nu. Tar fortfarande med mig en ficklampa ut när jag skall göra något och det är mörkt...

Sedan har jag börjat "klä på" min vita lättbetongvägg som avdelar vardagsrummet i två delar med braskamin i.

Elektriskt skåp med KNX-system installerat på vägg och kablar, samt arbetsbelysning i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör bild av en passage i ett hem med väggar i texturerad lättbetong och inbyggd belysning på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inomhusbyggarbetsplats med träbalkar, murverk och byggutrustning under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inomhusbyggarbetsplats med belyst träpanelstak och delvis påbörjat murverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat vardagsrum med vit träbeklädnad på tak, en spiraltrappa och installerad belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis murad tegelvägg mot en vit lättbetongvägg i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu är det dags att gå ut och mura igen (och måla kanten till den invändiga "balkongen").

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Johan Olsson och 6 till
  • Laddar…
ÄNTLIGEN!!
Mitt betalande jobb har tagit mycket tid och energi ett tag och det har gjort att det har gått väldigt långsamt i bygget (kanske tillsammans med att jag är en usel murare) men nu har jag gjort färdigt två sidor av "braskaminsväggen" och nu är det bestämt att även den tredje sidan skall muras med samma tegel... Suck.

Men nu finns det något att visa i alla fall. Förutom det så har jag satt upp min väderstation och kopplat till KNX-systemet. Det ger mig något att peta med på kvällarna...

En delvis färdigbyggd braskaminvägg med gult och rött tegel i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med halvfärdig tegelvägg runt en braskamin och arbetsverktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väderstation monterad på taknocken av en röd lada under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Hej Alla.
Först har jag en fråga, Kan man använda "puts-, och murbruk" som fog till mina fönsterbrädor med "skivat" tegel?
Det funkar ju på väggen och vi kommer inte att ha något i fönstren (eftersom de släpper in så lite dagsljus som de är) och dessutom skall de oljas, som väggen. Om inte, varför då?

Och sedan en liten uppdatering, nu har jag även oljat in delar av väggen (en lång-, och kortsidan).
Skall ta den andra långsidan snart men det hände ett litet missöde när jag gjorde det.

Jag var på ett byggvaruhus och skulle köpa olja men fick något annat istället, någon "Stone Treatment" som skulle försegla ytan. Provade på några stenar nere i ett hörn och tyckte det såg ok ut så jag penslade hela långväggen. När jag var klar och tog ett steg tillbaka så var väggen vitflammig och det blev bara värre vartefter det torkade. Provade att tvätta med vatten och trasa, vatten och svamp och även vatten och skurborste men det blev inte bra. :( :mad: Så nu har jag reklamerat till byggvaruhuset och får se vad de kommer tillbaka med för lösning. Återkommer med resultat.

Så länge så kan ni få se den oljade ytan (Klinker och keramikolja).

Ett rum under renovering med tegelvägg innehållande ett fönster och en öppen spis, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och den "förstörda" ytan.

Inomhusbyggplats med tegelvägg och oljad yta, delvis vitflammig på grund av felaktig ytbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa gång.
/Mikael S
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Liten uppdatering...
Har fortfarande inte fått svar från byggvaruhuset om hur jag skall "fixa till" väggen som har fläckar.

Men nu har jag fogat våra fönsterbänkar (med puts & murbruk) och oljat in de en gång. Men som de suger olja så får det bli en andra gång till helgen.
Nyfogad fönsterbänk av tegel med ojämn yta och synlig puts och murbruk intill ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag börjat med räckena till mina två invändiga "balkonger" och ett trapphål. Det blir stål som jag kapar, svetsar, slipar rengör och sprutar matt klarlack på (så de inte rostar). Har gjort några pinnar som sedan skall sättas vajer, vajerlås och vantskruvar på.
Metallprofiler och komponenter för trappstaket på arbetsbänk, redo för svetsning och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svetsade stålstolpar med basplattor på betonggolv och arbetsvantar hängande överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag den översta plattformen till spiraltrappan som också skall få samma räcke. Där var jag tvungen att göra en specialplatta för hörnet.
Sned bild på specialplatta för räcke, vattenpass ovanpå och verkstadsmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också skickat in begäran om slutbevis till kommunen. Det är några punkter som inte är klara/uppfyllda i kontrollplanen så vi får se vad de säger...

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Och nu har jag börjat med räckena uppe på "balkongerna".

Jag är nöjd med hur det blir. Egentligen så skall det vara 10 cm mellan vajrarna så inte små barn kan komma mellan men (nu har vi inga små barn så) jag har gjort hålen och förberett för det men just nu bara satt dit varannan vajer, d.v.s. med 20 cm mellanrum.

Räcken med varannan vajer på balkong, handgjorda av svart metall och trä, vit takbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdigt metallräcke på en inomhusbalkong med vertikala vajrar placerade med 20 cm mellanrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det är mer "petande och pillande" än man tror. Alla bitar skall kapas, slipas och passas ihop. Sedan skall det svetsas, slipas igen, måttas in, borras hål, gänga hålen och sedan sättas ihop. När man sedan är ganska nybörjare på att svetsa så får man slipa ännu mer ;-)

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Jowl och 1 till
  • Laddar…
ÄNTLIGEN!!
Nu har jag färdigställt det första rummet. Även med golvlister.
Så nu, när jag är inne på det sjunde året av byggande, så börjar jag verkligen (och äntligen) ana lite "ljus i tunneln".

Sedan har byggvaruhuset återkommit med förslag på lösning, Oxalsyra är förslaget att jag skall prova med, så det får bli att be en bön, knäppa händerna, hålla tummarna och pensla på oxalsyra på mina tegelstenar och hoppas på att fläckarna försvinner.

Renoverat rum med trägolv, vit träpanel på väggar och tak samt svart räcke med glaspaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverat rum med vita takbrädor, en svart metalltrappa och en balkong med glasräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigställt vitt rum med snedtak, golvlister, stora fönster och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det blir bra med den fläckiga väggen så skall den oljas och sedan kan vi börja lägga golv. :)

Till nästa gång.
/Mikael S
 
Mycket snyggt! Och bra jobbat!
 
  • Gilla
Mikael.S
  • Laddar…
Det blir ganska mycket mer gjort när man har semester :)
Tegelväggen blev bra (till slut). Oxalsyra räckte inte men jag hade 30% saltsyra hemma som jag spädde ner till 15% och penslade på 2 ggr. och då blev det bra, bifogar en bild på en nyoljad vägg.
Nyoljad tegelvägg med inbyggd braskamin i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har också gjort alla andra räcken klara, till det andra loftet och runt det trapphålet så när golvet är lagt så skall det bultas fast.
Nyoljade svarta metallräcken placerade på träpallar redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var svärfar nere en sväng och hjälpte till att byta ut den gamla dörren vi hade kvar så länge vi skulle bära ut och in tegel, och bruk o.d. Men nu är den tiden över så nu var det dags för ett fönster istället. Ganska mycket jobb, både på utsidan och på insidan med att få det snyggt men nu är det "bara" målning på insidan kvar.
Renoveringsarbete vid en byggnadsöppning, med synlig rå tegelvägg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen installerat fönster i en grovt putsad vägg täckt med skyddsplast och oputsade områden runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt installerat fönster i tegelvägg med putsade kanter och synlig grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat fönster i en vägg med oputsad yta och synlig elledning, utsikt mot gården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag också putsat runt braskaminen och i hålet vi skall ha för ved. Det finns en del saker man kan skryta med men putsning lär aldrig bli en av dem...
Nyoljad tegelvägg med putsat hål för ved intill ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu skall jag först måla en massa, fönstersmygen, runt braskamin, i "ved-hålet" och någon bättring i någon av de små fönstersmygarna innan det är dags att fixa alla småjobb i varje rum, fogning mellan vägg och tak (vill inte ha taklister), lister runt trapphål, lister mellan olika mtrl (som gips/puts, trä/puts) o.s.v. och sedan skall vi städa ur så vi kan börja lägga golven.

Har inte heller hört något kring mitt slutbevis som jag skickade in till kommun för 1,5 månader sedan.

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M Mikael.S skrev:
Har inte heller hört något kring mitt slutbevis som jag skickade in till kommun för 1,5 månader sedan.
Det är inte något som har speciellt bråttom att fixa...

Skickade in mina papper för slutbesked på uterummet i början på 2014 och har inte fått något besked, kommer heller inte att få något när jag frågade kommunen när det skulle komma .......:thumbdown:
 
Jag hoppas verkligen att jag får något inom ett par månader. Vågar ju inte flytta ut möbler och sånt innan jag fått det (vilket är vad den bättre hälften väntar på). Det är väl förknippat med en del höga viten att göra så (tror jag).

/Mikael S
 
Och nu när jag kikat runt lite på detta så kom jag på, jag sökte ju bygglov hösten 2010 (som jag senare förlängde med två år, från avslut 2015 till 2017). Betyder det att mitt bygge är enligt gamla PBL?

För då är det ju inte samma regelverk som gäller....eller?

/Mikael S
 
Det märks att man har semester. Det händer rätt mycket...
Just nu är det golv som gäller. Efter att jag har fixat till det sista runt det nya fönstret, d.v.s. putsat och målat plus att ha målat runt braskaminen så är det fokus på golv.

Ett nyinstallerat fönster i en oslipad och omålad vägg, med synliga putslager och ett otillfredsställt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av braskamin med tegelvägg, nytt fönster, och byggarbetsplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har börjat med parketten, vilket kommer att ta ett tag eftersom det är mer än 90 kvm som skall läggas. vi har också beställt tegelgolvet som skall läggas i mellanbyggnaden mellan det gamla och det nya huset och framför dörren i gamla drängakammaren.

Nyinstallerat parkettgolv bredvid skyddad yta med murad braskamin och träbjälkar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad parkettgolv nära en braskamin med en spiraltrappa och renoveringsmaterial i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagd parkettgolv med rulle av skyddsplast, braskamin och träbjälkar i renoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu har jag börjat fundera på golvlister.... egentligen vill jag inte ha några men måste ju givetvis. Både för att dölja springan parkettgolvet behöver och för att skona den putsade väggen för dammsugaren. Skall kolla hur det blir med kvartsstav i ek. Tyvärr (både för utseendet och plånboken) så får det i så fall bli 21 mm kvartsstav. När jag lade golvet "runt" braskaminsväggen så var det 10 mm på ena sidan och sedan 15 mm på andra sidan för att få ihop det. Och sedan svänger väggen lite eftersom den är putsad så mellan 10 och 18 mm har jag mätt än så länge.

Och hur skall jag få fast kvartsstav i ek på en putsad vägg som inte är spikrak? Några förslag?

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Och nu är bottenvåningen, utom den lilla drängakammaren klar med parkett. Även den invändiga "balkongen" har fått parkett på sig och då passade jag på att sätta upp räckena också. Skall sätta vajern i helgen.

Det har också kommit 20 m2 golvtegel som skall planeras, placeras och fixas och fogas. Börjar nog med mellanbyggnaden och väntar lite med hallen så min ackumulatortank kan få köras in med så mycket plats som möjligt i alla dimensioner. Det är också därför jag väntat med dörr och karm till "teknikrummet" och min FTX-fläkt som skall hänga innanför dörren.

Nylagd parkettgolv i bottenvåningen med balkong, tegelvägg, trapplöp och städutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat rum med nylagt parkettgolv och vit spiraltrappa, murad pelare till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagd parkettgolv och trätrappa med ofärdigt metallräcke i en renoverad vindsvåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inomhusvy av ett renoverat rum med parkettgolv och en nyinstallerad invändig balkong med räcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Pust!
Då var det klart med parkett. Över 90 m2 parkett lagd, nu är det golvtegel kvar och det är cirka 18 m2 som skall läggas.

Men jag började, sedan sist, med att fixa till mina vajrar uppe på balkongen.
Nyinstallerat parkettgolv i ett vindsutrymme med synliga balkar och trappa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdig inomhustrappa med stålstomme och trästeg, omgiven av kabelräcken mot en vit vägg, ovanpå ett nytt parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade vajrar på en balkong med synliga träbjälkar och takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan lade jag all parkett färdigt.
Nylagd parkettgolv i vardagsrum med träbalkar i taket och en öppen spis i tegelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagt parkettgolv i ett modernt hem med synlig bjälke och tegeldekorerad pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och innan jag nu fortsätter med golvtegel och sätter upp golvlisterna (det blir kvartsstav i ek 21x21 mm, beställda men inte levererad) så passade jag på att sätta fast mina steg på den raka svetsade trappstommen och satte dit handledaren i 36 mm naturhampa, ja rep alltså.
Trappa med svetsad stomme och trästeg, handledare av naturhampa rep längs väggen och nylagd parkett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det börjar närma sig någon form av slut.
Dessutom har jag fått återkoppling från kommunen angående slutbevis. De ville ha lite mer ritningar och lite intyg och OVK-protokoll plus ett sotarintyg.

Så jag satt lördag fm och och producerade ventilations-, avlopps-, och uppvärmningsritningar. Som tur var så hade jag redan börjat på dem så det behövde bara kompletteras och rättas efter faktiskt resultat. OVK-protkoll kan inte göras nu eftersom min FTX-fläkt inte kommer upp förrän ack.tanken kommer på plats och sotarintyget har jag börjat jaga efter (besiktning och intyg).

Så vi får se vad fortsättningen blir...

Till nästa gång.
/Mikael S
 
  • Gilla
Needas och 3 till
  • Laddar…
Dina räcken är väldigt snygga men är det verkligen godkänt med sånt stort mellanrum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.