Nyfniken Nyfniken skrev:
Pannan hade fel A vid tillträde. När man lagade (eller försökte laga) fel A så uppstod fel B. Att en gammal kompressor går sönder när man bryter och slår på strömmen igen är vad jag förstått rätt vanligt och efter 10 år med en värmepump så får man hålla tummarna för att den håller längre.

Fel A är fortfarande något som säljaren ska åtgärda. Dock så är fel B, som är köparens problem, av sådan art att man gör klokt i att byta ut hela pumpen. Då går fel A upp i rök.
Hänger inte med där vad är fel A och vad är fel B ? Kompressorn går inte sönder av att man bryter och slår på strömmen däremot kan den ta skada av att gå med för lite gas och att stå tom en längre tid så det kommer in fukt i den.
 
Snailman
I mina öron så låter det ganska konstigt om en on / off kompressor inte tål att man stänger av strömmen till den, det är väl det som sker varje gång den slår över i off läget? Det är ju för att strömmen slås av och på som den heter så.
 
Jag har i alla fall läst om flera som efter tillträde slagit på kyl/frys etc och att kompressorn då klappar ihop efter att ha stått still en längre tid.
 
Finns nog en anledning att sånt händer efter tillträdet före funkade säkert allt perfekt uppger säljarn. Hur som helst en vanlig on/off kompressor startar och stoppar många gånger per dygn i normal drift något som är helt normalt men att köra den med för lite gas är inte bra och det kan den ta skada av om man har otur.
 
Snailman Snailman skrev:
I mina öron så låter det ganska konstigt om en on / off kompressor inte tål att man stänger av strömmen till den, det är väl det som sker varje gång den slår över i off läget? Det är ju för att strömmen slås av och på som den heter så.
Ja självklart startar/stoppar kompressorn i en on/off VP, men om stoppet varar "för länge" så är risken stor att lager, kolvar, mm klibbat fast så hårt att motorn (kompressorn) inte orkar gå igång utan går sönder istället.

När går oftast en glödlampa sönder? Jo just vid tändning/uppstart.

När går oftast en hårddisk sönder? Jo just vid uppstart.
 
Och vart fick du klibb teorin ifrån ? Och hur lång tid anser du att en kompressor kan stå still utan risk att klibb teorin infaller ?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja självklart startar/stoppar kompressorn i en on/off VP, men om stoppet varar "för länge" så är risken stor att lager, kolvar, mm klibbat fast så hårt att motorn (kompressorn) inte orkar gå igång utan går sönder istället.
Det kan väl ändå inte stämma med klibbteorin ? En värmepump som stått stilla 5 månader mellan fabrik och montage kan då haverera ? Har aldrig hört talas om detta tidigare.

Har själv haft min IVT bergvärmepump avslagen i c 11 veckor under en sommar, inga problem att starta den när vi kom hem. (3 år sedan)
 
Jag vet inte hur länge kompressorn måste stå stilla, när den är ny behöver den stå mycket längre än när den har gått mycket. Det lär även hänga på om den har fått gått onödigt varmt eller inte.
 
Hur det än är med klibb teorin så handlar det ju inte om nån vp som stått stilla väldigt länge. De flesta och troligen även denna vp har motorskydd som löser ut om kompressorn går för tugnt tex om 1 fas saknas och den enbart går på 2 faser.
 
Snailman
Man vet ju inte hur länge som kompressorn inte varit igång, nu var det ju nåt läckage nånstans också som säljaren inte hade åtgärdat på tillträdesdagen, säjaren kanske åtgärdade sådana läckage skyndsamt när han bodde i huset, nu var det ju inte fixat, nån skrev ju att det kunde hända saker om fukt kom in vid läckage, och det kan ju ha hunnit tränga in denna gång till skillnad från tidigare gånger.

Det känns ju lite som om säljaren struntat i att åtgärda felet denna gång.
 
O
Det blir dags att försöka förhandla med säljaren? ersättning för en ny bvp är inte skäligt. Det som är skäligt är kostnaden för en kompressor. Frågan är dock om det egentligen finns något att förhandla om....
Jag misstänker att kompressorn inte fungerade vid köpet av huset.
Jag anser att det bara är att le och e glad ut å hosta upp pengar för en ny bvp utan att blanda in säljaren. Det skulle jag gjort.

Se det positivt ni får fått ett hus med väldigt stor humor som älskar att hitta på hyss!
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.