Vill bygga ut altanen 70cm över en amerikansk hagtorn häck som vi klippt ned så gott vi kunnat. Behöver jag plintar eller räcker det enbart med reglar när jag ska bygga ut den 70cm (finns redan plintar vid kant nu).
 
Bilder underlättar :)
 
Beror såklart på höjden men allmänt så är 70cn överhäng mycket och det blir svajigt. Stötta av mot trädgårdsplattor lr plinta
 
H
holmberg87 holmberg87 skrev:
Beror såklart på höjden men allmänt så är 70cn överhäng mycket och det blir svajigt. Stötta av mot trädgårdsplattor lr plinta
Vad spelar höjden för roll menar du?

70 cm överhäng funkar utmärkt med normal dimension på regelverk
 
Om din altan är 1 meter hög eller i marknivå spelar det stor roll om du ska ha en plint eller bara löst på plattor.

Har du överhäng på 70cm får du gå upp rejält för att få det stummt men det är mycket troligt att du får gung i altanen, det trots att reglerna klarar bärigheten.

50cm överhäng är lämpligt som max enligt mig
 
H
Va pratar du om?
De var ju inte de som var frågan alls.

Plintar eller plattor var ju inte frågan. De va plintar eller inte.
Och du svara att höjden spelar roll vilket sen självklart inte gör.

För övrigt så klarar man 70 cm lätt utan svaj med normal dimensioner.
Byggt flertalet sådana och inte en besiktningpunkt på se och väldigt stabilt
 
Ok tack för alla svar. Är inte skrivet i sten att det behöver vara 70 cm heller. Kan korta av det om det behövs. Sen ska det upp ribbstaket också så inte direkt att man går på kanten liksom.
 
Blir som mest 45 cm från altan ned till häcken.
 
Redigerat:
Video
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
H hul skrev:
Va pratar du om?
De var ju inte de som var frågan alls.

Plintar eller plattor var ju inte frågan. De va plintar eller inte.
Och du svara att höjden spelar roll vilket sen självklart inte gör.

För övrigt så klarar man 70 cm lätt utan svaj med normal dimensioner.
Byggt flertalet sådana och inte en besiktningpunkt på se och väldigt stabilt
Jag föreslog ju plintar, vilket också var frågan i tråden. Om nu altanen är i marknivå skulle jag istället använda en trädgårdsplatta för det lilla överhänget.

Men hur mycket överhäng man kan ha och inte, det får var och en bestämma. Jag menar iaf att 70cm blir svajigt och därför behövs någon stötta
 
R RobinK skrev:
Video
Det där ser ju bra ut. Jag skulle lägga plattor och förlänga samt stötta av med reglar ner mot plattorna eller bara palla upp
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Det där ser ju bra ut. Jag skulle lägga plattor och förlänga samt stötta av med reglar ner mot plattorna eller bara palla upp
Fast vart lägga plattorna? Inte på häcken för den är väldigt ojämn och sleepers är helt ruttna och där tar min tomtgräns slut.
 
R RobinK skrev:
Fast vart lägga plattorna? Inte på häcken för den är väldigt ojämn och sleepers är helt ruttna och där tar min tomtgräns slut.
Gräv bort jorden där häcken varit och jämna till marken med lite grus.
Sen lägger du plattor där häcken varit och ställer reglar som du skriver din nya bärlina i
 
H
holmberg87 holmberg87 skrev:
Här har du en bild som visar det på ett bra sätt.[länk]
Som på länken ska du inte göra om du väljer plattor. Krafterna hamnar helt fel.

Finns flera bra sätt att göra på:

Ta en stolpe och jacka ur för bärlinorna så reglarna får ett upplag inte bara hänger i spikarna.

Slå ihop två reglar så att de blir som en urjackad stolpe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.