Hej!
Vi har mätarsäkring 16 A på enfamiljshuset. Nu har vi elbil Nissan Leaf. Den matas med 1 fas och kan max ta emot 16 A. Kontakten i nosen på bilen är Typ1. Nu laddar vi med den medföljande laddkabeln med tegelsten och den laddar då med max 8 A, och strömmen kan inte ändras.

Vi överväger nu att montera en laddbox på garageväggen utomhus. Då kan nämligen den inbyggda omriktaren i bilen utnyttjas till fullo och bilen kan matas med 1 fas 16 A. Nu finns det en mängd olika laddstationer att välja på.

Men för att slippa behöva byta laddstationen i framtiden tänkte vi installera en kraftig 3-fas 32 A, 400V med Typ2 dosa för anlsutning av laddkabeln. Laddströmmen kan på laddstationen ställas in i tre steg, nämligen 10 A, 16 A och 32 A. Högsta läget 32 A ger laddeffekten 22 kW. Det är obetydlig prisskillnad på en laddstation på 16 A och en på 32A, någon hundralapp skiljer. Sedan använda en adapterladdkabel Typ2 till Typ1. Just nu kan vi med den bilen vi har inte ladda med mer än 16 A, eftersom omriktaren i bilen inte kan ta emot mer än 16 A. Dessutom klarar nuvarande mätarsäkringar inte mer än nominellt 16A.

Vad säger en elektriker som ska koppla in laddstationen hos oss när han ser att den kan förbruka 32 A på 3 faser, när han ser att mätarsäkringarna bara är på 16A? Vi tänkte att vi inte skulla använda ladd-läget 32A. Vi vill nämligen inte nu öka mätarsäkringarna, utan vara kvar på 16A.

Den elektriska varmvattenberedaren är på 2 kW och Schuko-uttaget på garaget vi nu använder för billaddning, ligger båda på samma fas. På elmätaren ser vi då att de verkar drar 19 A tillsammans, men det funkar. Men det går klart inte att slå på en spisplatta på spisen som ligger på samma fas.
 
Redigerat:
L
Pass på med belastningen , ni har 16A , laddaren 16A vad vart det kvar till huset , sommartid kanske , men det kommer en vinter
 
Finns det laddboxar med effektvakt?
Jag kan inte tänka mig att någon elektriker har problem med att göra installationen. Men upplys honom om att ni är medvetna om begränsningen i tillgänglig effekt. Om ni vill kunna köra med högre effekt i framtiden bör ni be elektrikern dimentionera installationen för det. Annars kopplar han nog med en ledning som räcker för nuvarande avsäkring.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Dani-el,

Givetvis ser vi till att en tillräckligt grov elkabel(jag antar 4 mm2) dras fram till laddstationen, som är tillräcklig även för framtida 32 A. Extrakostnaden för den grövre kabel är nog obetydlig, jämfört med att i framtiden tvingas byta ut en klen kabel. Avståndet elcentralen i garaget och till laddstationen är bara ca 4 kabelmeter.

Laddstationen kommunicerar med bilens batteri. Laddstationen har ingen effektvakt. Den måste ta den effekt den behöver från elnätet. Däremot kan man med knapp på laddstationen ställa in vilken max.laddström man vill ha, 10A, 16A eller 32A. Därmed inte sagt att bilen ständigt under laddningen suger i sig 10A, 16A eller 32A. I slutet av laddningen säger nog batteriet ifrån att den börjar bli mätt, och strömmen går ner.

Men undercentralen i gagaget är en gammal Diazed-central med porslingssäkringar, s.k. proppar.
Hur är det med Diazed-undercentral i enfamiljshus, är det bara 25 A de klarar?
 
Redigerat:
Vad är det för laddare Arnodt? Det är inte så att den ansluts till enfas fast via 32 A uttag, att det skulle vara trefas och den strömmen närmar sig ju snabbladdning som skrivs om i andra trådar.

Men att du får fram en matning med ett större uttag och tillhörande grövre kabel >= 6 mm2 är ju inte fel oavsett när du ändå gör jobb. Och i din grundfråga vad elektriker säger om detta beror det helt på, är de helt formella gör de inte som du vill men jag tror inte många är av den typen fullt ut eller vet varför heller-
 
Det finns inget formellt fel med att göra så.

En laddstation tycker jag borde ha effektvakt. Gärna även uppkoppling så att den kan optimera laddningen efter elpriset.
 
Vi tänkter oss en laddstation 3-fas 32A 400V. Den förmår, om den får, att ladda en elbil med 22 kW. Den installeras fast mot undercentralen, alltså ingen CEE-handske eller så, utan fast installation. Det sitter en Typ2 dosa på laddstationen där man kopplar in en laddkabel med Typ2-stickpropp. Men vi tänker bara nu i början använda 1 fas och max 16 A till elbilen för laddning. Bilen kan ju bara laddas med 1 fas och max 16A. Vi tänkte att det dras fram från undercentralen en 5x4 mm2 kabel till laddboxen. Finns förresten 4 mm2 kabel eller är det 6 mm2 numer?

Dani-el,
du tycker alltså att man ska ha en separat effektvakt, som kopplar bort laddstationen när man t.ex. slår på kaffebryggaren?
 
Redigerat:
Om din bil nu bara kan ta max 16 A vid enfas kommer din laddare om den nu är trefasig inte behöva någon större ström för detta Redan typen du nämner för 16 A kan ju då ge 10 kW om de nu är trefasiga, kanske räcker med den storleken även senare. Och kabel klarar du dig knappast med 4 mm2 om du vill ansluta med 32 A var får du den arean ifrån? Med 10 mm2 kan du tumregelmässigt sätta upp ett uttag 32 A och ofta med 6 mm2 också.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns inget formellt fel med att göra så.

En laddstation tycker jag borde ha effektvakt. Gärna även uppkoppling så att den kan optimera laddningen efter elpriset.
Jo det kan det finnas men kanske inget att gå in på i denna tråden eller ens forumet, inte många som skulle invända heller bland de som gör jobbet.

Jag håller med dig om att denna typen utrustning behöver någon form av styrning, det dröjer säkert inte så länge om utbredningen tar sig. Och då inte bara lokalt typ belastningsvakt utan sammanlänkat så att man kan dra nytta av alla aspekter av energimixen samt komma ur problem dimensioneringsmässigt i elnäten.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Dani-el,
du tycker alltså att man ska ha en separat effektvakt, som kopplar bort laddstationen när man t.ex. slår på kaffebryggaren?
Nej. Inte kopplar bort, men går ner i effekt vid behov.
 
Då måste laddaren ha stöd för det. Jag tror inte batteriet mår så bra i längden av laddningen slår av och på stup i kvarten.
Det bästa vore en trefasansluten laddare som kan sprida lasten mellan faserna utifrån aktuell belastning.
 
Ja det var ju just det jag undrade om det fanns laddstationer som hade. I lägenhetsgarage blir behovet av sådan teknik än större. Batterierna har inget problem med det.
 
Undercentralen i garaget är en diazed undercentral GII där max 25A passdelar får skruvas i. En kabel, längd ca 20 meter, från huvudcentralen med 4x6 mm2 + 6 mm2 kopparskärm är dragen till denna undercentral. Jag tror därför att det i garaget inte går, så lätt i alla fall, att ta ut 32 A på någon eller alla faserna i framtiden. Vi kanske ska nöja oss med en laddstation på 3-faser 16A. 24 kWh-batteriet i Nissan Leaf laddas i vart fall på ca 6,7 h. Då kan vi i framtiden i alla fall ladda med 11 kW från laddstationen (om vi skaffar annan elbil).

Det är helt tokigt att omriktaren som är inbyggt i Nissan Leaf inte är en 3-fasomriktare. Den är istället en 1-fasomriktare. En 3-fas skulle var mycket bättre och fördela lasten på tre faser och därmed minska strömmen. Att teknikerna på Nissan inte har kommit på det ännu. Ja, åtminstone 2-fas.
 
Redigerat:
Sverige är ganska unikt dom har trefas in i minsta lägenhet. I många länder är enfas det normala till hushåll.
 
Efter att ha sett hur stor Nissans laddare är, så förstår jag att de inte har två till. Det kostar, och nyttan är nog begränsad, då det finns DC-kontakt. En trefasladdare är som jag förstått det egentligen 3st enfasladdare.

Renault kör bara 3-fas laddnig, och har istället snålat in genom att ta bort snabbladdningen med DC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.