HasseTeknik HasseTeknik skrev:
"nolla" via säkring - är det säkert att det inte är förväxlat med matning till 2- fas elradiatorer ?
Jag kanske förklarade det dåligt innan, men matningen ut till rummet har inte dom vanliga färgerna.. Tre ledare går ut till rummet och innan var det två faser och en jord.
 
tommib
Det låter som en normal tvåfasmatning för värme. Vem är det som har kopplat?


Färg på ledarna är på sin höjd en försynt antydan om funktion, vilket du borde veta som lärling.
 
Före 1970 användes diverse olika färger på ledarna.

Några exempel fas svart , vit nolla ( eller tvärtom) röd skyddsledare ,tändtråd m.m. ( se upp)
blå , gul, grön var tändtråd, mellantrådarna i trappkopplingen.

Efter 1970 blev lite bättre ordning gul/grön skyddsjord , svart fas , blå nolla.

Blå kan även förekomma som fas i trefasinstallationer utan nolla, t.e.x. Elradiator matningarna som utförda med utanpåliggande kabel.

Men färgerna är inte pålitliga eftersom fusk förekommer. Exempel gul grön använd som tändtråd mellan brytare och dosa , gul/grön använd till fasmatning av tvåhastighetsfläkt av klass 2 typ. Detta är strängt förbjudet men förekommer.
 
  • Gilla
Raymoon
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det låter som en normal tvåfasmatning för värme. Vem är det som har kopplat?


Färg på ledarna är på sin höjd en försynt antydan om funktion, vilket du borde veta som lärling.
Ge dig, jag är bombsäker på att det inte är någon tvåfasmatning för radiatorer.. Om du läser första inlägget så får du reda på vem det är som har kopplat.

Jo, jag som lärling vet det.. Men du som är erfaren borde väl också veta att det finns hemmapulare med absolut noll koll?

Problemet är inte färgerna utan att jag får ut en annan spänning mellan fas och jord. När tid finns så ska jag försöka dra i nya trådar.
 
W
Med så hög fasspänning så borde dina lampor i kåken inte hålla så länge.
Vad har du för huvudspänning på samtliga faser i centralen?
Antar att det är tn-c system du har in, med tanke på åldern?
Det jag vill komma fram till är att du måste felsöka metodiskt och det första man ska börja med är att kontrollera att alla värden och parametrar in är rätt.
 
Redigerat av moderator:
R Raymoon skrev:
När tid finns så ska jag försöka dra i nya trådar.
Varför lokaliserar du inte felet först?? T.ex ett kontinuitetstest, funktionskontroll av multimetern. Det du tror är skyddsjord kanske är en fas. Hur kommer det sig att "nollan" låg på en fas?
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Men en behörig elektriker har alltså bytt centralen. Och efter det har en enfasgrupp med uttag matats med två faser, ingen nolla?

Det är en typ av fel som inte får hända, att det finns ovanliga färger har inget med saken att göra. Då får man istället vara ännu mera noggrann med både själva arbetet och kontrollen efteråt.

Elektrikern har alltså dels kopplat fel så att en direkt livsfarlig situation uppstått (akut brandrisk). Dels inte kontrollerat efter installationen.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men en behörig elektriker har alltså bytt centralen. Och efter det har en enfasgrupp med uttag matats med två faser, ingen nolla?

Det är en typ av fel som inte får hända, att det finns ovanliga färger har inget med saken att göra. Då får man istället vara ännu mera noggrann med både själva arbetet och kontrollen efteråt.

Elektrikern har alltså dels kopplat fel så att en direkt livsfarlig situation uppstått (akut brandrisk). Dels inte kontrollerat efter installationen.
Japp så är fallet. Du har helt rätt i det du säger... Det finns bra elektriker och så finns det mindre bra elektriker..
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför lokaliserar du inte felet först?? T.ex ett kontinuitetstest, funktionskontroll av multimetern. Det du tror är skyddsjord kanske är en fas. Hur kommer det sig att "nollan" låg på en fas?
Ryckt i trådarna och dom rör sig i centralen, så jag vet hur det är kopplat i centralen. Så skyddsjord är skyddsjord.. Nolla är nolla. Fas är fas.

hugodog skrev:
Med så hög fasspänning så borde dina lampor i kåken inte hålla så länge.
Vad har du för huvudspänning på samtliga faser i centralen?
Antar att det är tn-c system du har in, med tanke på åldern?
Det jag vill komma fram till är att du måste felsöka metodiskt och det första man ska börja med är att kontrollera att alla värden och parametrar in är rätt.
Läs hela tråden =)
 
Redigerat:
Men det är väl läge att kontinuitetstesta skyddsjorden. Blir att kolla hela kåken när man ändå har börjat.
 
tommib
R Raymoon skrev:
Ge dig, jag är bombsäker på att det inte är någon tvåfasmatning för radiatorer.. Om du läser första inlägget så får du reda på vem det är som har kopplat.

Jo, jag som lärling vet det.. Men du som är erfaren borde väl också veta att det finns hemmapulare med absolut noll koll?

Problemet är inte färgerna utan att jag får ut en annan spänning mellan fas och jord. När tid finns så ska jag försöka dra i nya trådar.
Det finns uppenbarligen också elektriker med noll koll (eller åtminstone brister i uppmärksamheten).

Om det nu är något konstigt med gruppen, koppla bort den. Mät med gruppen bortkopplad i centralen kontinuitet i alla ledningar samt megga. Det borde iofs inte vara ett överslag PE->L/N eftersom du har JFB men det kan ju vara jordat via något vattenrör eller liknande någonstans. Har du verkligen hittat alla kopplingsdosor?

Jag är inte elektriker vilket framgår av min signatur, men du kanske bara kör via mobil så den inte syns? Eftersom du är ny på forumet vet du kanske inte heller att en del påstår sig vara annat än vad de är.
 
W
R Raymoon skrev:
Ryckt i trådarna och dom rör sig i centralen, så jag vet hur det är kopplat i centralen. Så skyddsjord är skyddsjord.. Nolla är nolla. Fas är fas.



Läs hela tråden =)
Antog att du hade problem i hela kåken.
Såg nu att du hade skrivit att det var felkopplat till uttagen och du hade 400v på dem.
Eftersom du har mätt noggrant överallt och vet var alla kablar tar vägen så förmodar jag att du inte har några problem längre?
 
R Raymoon skrev:
Men det är väl läge att kontinuitetstesta skyddsjorden. Blir att kolla hela kåken när man ändå har börjat.
Detta låter som en lämplig början. En 'meggning' är aldrig fel heller. Okulärkontroll vid kopplingspunkter. Vid oklarhet utringning av ledare. Är färgerna olämpliga är det annars kanske lika bra att börja med utbyte av ledare om du ändå tänkt dig detta.. Kör kontrollerna efteråt oavsett.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.