Nu har vi lyckats hitta dem hemma hos oss. Jag är medveten om att de är vanliga i Sverige, finns i majoriteten av hushållen etc. Men det hjälper inte mig. Jag hatar dom där små silverfiskarna och jag har deklarerat ett inbördeskrig.

Vi bor i en lägenhet som är nyproducerad, cirka 4 år gammal. Fiskarna kan vara upp emot 2.5 cm (ej räknat antenner), det är den nya varianten av silverfiskar som allt fler nyproducerade bostäder har.

Har varit i kontakt med anticimex och fick prata med en skadesanerare/tekniker. Han berättade att oavsett hur många gånger vi sprutar så kommer de bara komma tillbaka, för silverfiskar hade han inte besprutat, men gör det gärna om vi ville det. I och med att vi har småbarn hemma så frågade jag om det var farligt för barnen och han sa att det är ett mycket starkt nervgift, vad som händer om 15 år kan ingen veta. Han rekommenderade som sagt att inte köra utan försöka utrota dom från min lägenhet på andra sätt. Jag har prövat med myrdosor som jag fick av anticimex och de hjälper ej.

Jag har ju i några veckor kartlagt dessa varelser och studerat dem riktigt noggrant. De är kvicka så man får vara snabb om man ska döda dem. Att spruta radar och liknande undviker jag för jag vill inte ha sådant i mitt hem.
Däremot är flugsmällan ett alternativt vapen.

Min studie säger mig som många kanske redan vet att de gillar mörka utrymmen. Att den nya typen av silverfiskar trivs bäst i fukt stämmer dock inte. De lever minst lika bra i torra miljöer och käkar damm etc. För övrigt så har vi det kliniskt rent i vår lägenhet och då menar jag det. Jag misstänker att de håller till majoritetsvis under listerna samt under golven. Men någonstans ifrån tar dom sig in? Min plan däremot är inte att blåsa ut hela lägenhet för att eliminera dem.

Det jag tänkte är följande:

Eftersom att lägenheten är nyproducerad och man i stort sett inte gör något finlir med lister, tätning etc så tänkte jag täta mellan golv och lister samt vägg och lister (Rekommendation på silikon?) Vi har parkett.
Springorna kan vara upp mot 0.7 mm. Hur påverkar det under säsongen när parketten expanderar/krymper om man har silikonat? Andra förslag i denna kategori tas tacksamt emot. Och då menar jag verkligen att täta varenda j*vla springa som finns, varenda mm som finns i hela lägenheten. Det får ta den tid det tar och kosta vad det får kosta. Något jag dock tänkte på är: tänk om de är under golvet? Är det värt att riva upp parkettgolvet med lister i varenda rum dammsuga/sanera och göra om från början?

Vad tror ni om ideen att täta hela lägenheten enligt ovan och fortsätta hålla kliniskt rent, tror ni vi blir av med dem till slut eller att de letar sig vidare någon annan stans? Ska pröva med cederoljespray också.

Husmorsknepen som ättika etc har ingen inverkan alls.

Jag är ganska säker på att vi inte har en fuktskada.
 
L
Har sett dessa när jag var liten , det var ett äldre hus , men i dag med nya hus så funderar man hur det kommer sig att dom trivs . men men dom finns där
Inga patentlösningar vad jag vet , bara googlat som troligtvis du gjort ., styvt jobb att täta överallt men kanske det enda .Blir lite problem under köksskåpen vad förstår
Lycka till i kriget
 
Sorry, men att täta lister osv hjälper nog föga :worried:

Bästa boten mot silverfiskar:
Bygg nytt ute på landet, och anlägg enskilt avlopp.

Anticimex skriver
"Silverfisken ses ofta kring avlopp i badkar och handfat eller kring golvbrunnar, vilket gör att många tror att silverfisken kommer in genom vattnet i avloppsledningar. Detta är dock en missuppfattning. Silverfisken kan följa med varor och produkter som vi tar in i våra hem."

Men jag tror de hittar på.
I våra tidigare hem har vi haft silverfiskar, främst i badrummen men i ett hus till och med i eldosorna i väggen.

Men nu, i ett nybyggt hus, med enskilt avlopp (infiltration) har vi inte sett en silverfisk på sju år.
Jag är helt säker på att de tar sig fram och sprider sig via det kommunala/allmänna avloppssystemet.
Att de skulle följa med maten vi köper är bara en gissning.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Rallyquattro, vad är det för typ av golv i lägenheten, ligger parketten direkt på betong?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sorry, men att täta lister osv hjälper nog föga :worried:

Bästa boten mot silverfiskar:
Bygg nytt ute på landet, och anlägg enskilt avlopp.

Anticimex skriver
"Silverfisken ses ofta kring avlopp i badkar och handfat eller kring golvbrunnar, vilket gör att många tror att silverfisken kommer in genom vattnet i avloppsledningar. Detta är dock en missuppfattning. Silverfisken kan följa med varor och produkter som vi tar in i våra hem."

Men jag tror de hittar på.
I våra tidigare hem har vi haft silverfiskar, främst i badrummen men i ett hus till och med i eldosorna i väggen.

Men nu, i ett nybyggt hus, med enskilt avlopp (infiltration) har vi inte sett en silverfisk på sju år.
Jag är helt säker på att de tar sig fram och sprider sig via det kommunala/allmänna avloppssystemet.
Att de skulle följa med maten vi köper är bara en gissning.
Silverfiskar kommer inte via avloppet. Visst det kan följa med rör i stommarna men att de kommer via avloppen är en långvarig myt som inte vill ge sig. Jag är tveksam på att flytta ut till landet och bygga hus förvisso skulle vara rogivande och kostnadsvänligt (istället för 87.000 per kvm i stockholm där vi bor idag) men det kommer dessvärre inte hända.

Anticimex-saneraren själv rekommenderade mig inte sanering med nervgift som det innehållet i bekämpningsmedlet, mycket starkt sådant. Han sa att varannan kund besprutar han två gånger varje år och endå kommer de tillbaka. Man får tänka på att silverfisken har levt länge än människan och klarar sig i månader utan mat. Och på landet får man problem med andra skadedjur dessvärre.

Att jag är säker på att de inte kommer in via avloppet är för att jag har hällt klorin i avloppet (bespara mig miljöfrågan) och det har inte slutat för det.

Tror inte på att de följer med i maten vi köper, vi hade då upptäckt dem med all sannolikhet.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Rallyquattro, vad är det för typ av golv i lägenheten, ligger parketten direkt på betong?
Hej Peter2400, vi har ett standard ekparkett. Ja det ligger direkt på betong med en tunn dämpningsmatta under.
 
Claes Sörmland
Jag hittade silverfiskar i sovrummet (!) i vid inflyttning i en lägenhet i ett gammalt hus. Efter idogt städande några veckor och utan effekt - de fanns där på golvet nattetid - så slog jag till på Neudorffs sprayprodukt (Ohyra Effekt Spray) och sprutade glipan under vägglisterna. Efter det var det helt dött. En behandling.

Produkten bygger på pyretriner som aktiva ämnen och de har låg giftighet för däggdjur men är livsfarligt för insekter som silverfiskar. Har man akvarium så ska man akta sig för det vattenlevande tål inte pyretriner. För psykologin så kan det vara bra att nämna att pyretrinerna i produkten kommer från krysantemumextrakt. Det är helt enkelt växtens skydd mot insektsangrepp.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
R Rallyquattro skrev:
Och på landet får man problem med andra skadedjur dessvärre
Berätta vilka!
Så här är det i Skånes städer: http://malmo.se/Bo-bygga--miljo/Boende--narmiljo/Djur/Rattor.html

R Rallyquattro skrev:
Att jag är säker på att de inte kommer in via avloppet är för att jag har hällt klorin i avloppet (bespara mig miljöfrågan) och det har inte slutat för det.
Ditt klorin i avloppet/vattenlåset har snabbt försvunnit efter en toalettspolning eller dusch så det gör säkert minimal nytta.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Berätta vilka!
Så här är det i Skånes städer: [länk]


Ditt klorin i avloppet/vattenlåset har snabbt försvunnit efter en toalettspolning eller dusch så det gör säkert minimal nytta.
Skåne är inte befriat från skadedjur, lägg av och håll dig till diskussionen.
Nja, gällande klorinet så låter man det verka under ett par timmar utan att spola för att sedan skölja rent. Men klorin är ej bra och håller mig ifrån det numera då silverfiskarna endå inte kommer via avloppet sägs det.

För övrigt så har vi inte sett dem så mycket mer, förrens idag då de kröp i soffan...........
Börjar eventuellt misstänka någon form av fuktskada men vill ogärna blåsa ut halva lägenheten..
 
R Rallyquattro skrev:
Och på landet får man problem med andra skadedjur dessvärre
R Rallyquattro skrev:
Skåne är inte befriat från skadedjur, lägg av och håll dig till diskussionen
Ja ha du trevliga diskussionsparter, vilket var det du ville diskutera nu igen ;)
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Problemet är att du kan sanera hur mycket du vill och ha ihjäl dom alla men gör inte alla grannarna det samtidigt så lever dom hos grannarna och sprider sig sedan tillbaka till er lgh när det är passligt.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
När jag hade silverfisk i min lilla studentlägenhet på 80-talet fick jag fällor som de fastnade i, funkade jättebra. Hade en betongsockel under badkaret som gjorde att de trivdes väldigt bra
 
hsd
Sätt det smala munstycket på dammsugaren och sug i listglipan dagligen så kommer det att minska allteftersom
 
N Niq skrev:
Problemet är att du kan sanera hur mycket du vill och ha ihjäl dom alla men gör inte alla grannarna det samtidigt så lever dom hos grannarna och sprider sig sedan tillbaka till er lgh när det är passligt.
Våra grannar har inte det problemet. Eller ena grannen sa att han kanske ser 10 st per år, vilket jag endå tror att de flesta hushåll gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.