Hej

Vi byggde ett prio2 Eksjöhus och flyttade in 2014. De senaste veckorna har det uppstått en något sur lukt i ett av sovrummen. Ett rum som egentligen inte används, mer än till lite förvaring. Jag trodde först att lukten kom från någon blomkruka då lukten påminner om en blomkruka som luktar lite surt. Kan annars jämföra med jordkällare eller ålderdomshem... Har rensat rummet från allt, men lukten finns kvar och vi upplever även att den tilltagit de senaste.

Har varit i kontakt med vårt försäkringsbolag, som hänvisar till Eksjöhus, som har semesterstängt fram till början av augusti.

Är det någon som har någon idé om vad som kan orsaka denna lukt?
 
"källarlukt" "unken lukt" osv brukar ju ju vara ett tecken på mögel :/
Känns det fuktigt i rummet ?
Kan ni lukta er till vartifrån det luktar mest ?
Finns det några grejjer som kan ligga och mögla i rummet (ngt gammalt tält eller liknande) ?
Är det en källare/under mark ?
Trä eller stenhus ?

Börja med att rensa ut allt ur rummet och kolla grejjorna/möbler.
Sen kolla efter tecken på mögel på taper/tak/golv, kolla även yttervägg eller om ngn vägg vetter mot tex badrum/kök

/K
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur luktar ålderdomshem? :crysmile:

Det är ingen liten mus som dött i en vägg?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
"källarlukt" "unken lukt" osv brukar ju ju vara ett tecken på mögel :/
Känns det fuktigt i rummet ?
Kan ni lukta er till vartifrån det luktar mest ?
Finns det några grejjer som kan ligga och mögla i rummet (ngt gammalt tält eller liknande) ?
Är det en källare/under mark ?
Trä eller stenhus ?

Börja med att rensa ut allt ur rummet och kolla grejjorna/möbler.
Sen kolla efter tecken på mögel på taper/tak/golv, kolla även yttervägg eller om ngn vägg vetter mot tex badrum/kök

/K
Rummet känns torrt och är helt tömt på grejer. Ser inga tecken på något annorlunda vare sig på de målade väggarna, taket eller golvet. Ena väggen innehåller golvvärmerören, där ventilerna sitter. Men när jag öppnar luckan känns allt torrt och jag känner ingen lukt därifrån.

Har även tagit bort trösklarna till rummet och de närliggande rummen för att se om betongplattan verkar fuktig, men den ser väldigt torr ut.

Huset är ett enplanshus på betongplatta och med träfasad.

Lukten avtar betydligt om vi stänger av ventilationen eller öppnar fönstret. Normalt sett är endast friskluftsventilen öppen, och då luktar det.

Pratade med Anticimex som skulle ha 10.000 för en koll. Känns som att jag hellre börjar riva ner gipsskivorna själv för att leta reda på orsaken. Blir billigare att köpa nya och slänga på lite nytt spackel och färg efteråt. Problemet är ju bara om orsaken finns någon annanstans i huset, men lukten hamnar i rummet av någon anledning. Kan det bli så trots mekanisk frånluftsventilation och friskluftsventiler i de flesta rum?

Vad kan hända med eventuellt garantiåttagande, om det visar sig att ett läckage eller liknande inträffat, om jag river ner vissa ytskikt (gipsskivor) för att leta orsaken?

Död mus har jag funderat på, men lukten borde väl avta efter ett tag tänker jag? Tycker inte heller lukten är helt lik den lukten, av just döda möss...
 
Jag skulle inte riva i något innan du vet mer!

Och för att verkligen placera lukten i rätt rum skulle jag tejpa friskluftsventilen HELT tätt, tejpa springor kring dörren och låta rummet "stå still" i flera timmar. Gå sedan direkt utifrån och öppna dörren!
 
BirgitS
En död mus kan lukta i minst en månad, det tar tid innan den har ruttnat/torkat ut helt, särskilt så här års när det är fuktigare inne än på vintern.
 
Redigerat:
H
Finns fuktmätare som inte är förstörande som man enkelt kan se om de är förhöjda fukt halter i ett rum.

Används nästan alltid när man mäter fukthalter i ett badrum där man inte vill förstöra tätskikt.

Mätarna fungerar så att man tar ett referensvärde på ett ett material som man vet fukthalten och med hjälp av de så kan man se fuktvärdet i väggen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.