Minska kopplingsutrymmet (det innanför plastfolien) till 45mm så sparar du lite plats.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Minska kopplingsutrymmet (det innanför plastfolien) till 45mm så sparar du lite plats.
Ja då blir det som jag skrivit om du låter 170 regeln liva med grunden.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Men är det så att du köpt ett blockhus kommer det inte passa.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Ja då blir det som jag skrivit om du låter 170 regeln liva med grunden.
Nejdå, det är lösvirke!

Snälla RoBo, har du lust att markera ut hur det kommer att se ut då? Vad hamnar tjockleken av väggen på?

Jag kommer sova gott inatt om detta funkar, tack!!!
 

Bästa svaret

Låt 170 stolpen liva med grunden då blir utlägget från grundkanten 58 mm + panel det är helt ok.
Sedan från grundkanten och inåt 170+45+13 = regel + regel + gips = 228 mm men i våtrummet hade jag nog klämt in en plyfa på 15 mm före gipset då blir det från grundkanten och in till färdig vägg 243 mm och då kommer det att fungera bra. Hoppas det här hjälper dig att sova gott.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Låt 170 stolpen liva med grunden då blir utlägget från grundkanten 58 mm + panel det är helt ok.
Sedan från grundkanten och inåt 170+45+13 = regel + regel + gips = 228 mm men i våtrummet hade jag nog klämt in en plyfa på 15 mm före gipset då blir det från grundkanten och in till färdig vägg 243 mm och då kommer det att fungera bra. Hoppas det här hjälper dig att sova gott.
Det låter bra, men eftersom jag inte är snickare så säger det inte mig någonting nästan.
Vet inte alls hur en väggkonstruktion ser ut.
Jag ska försöka rita något, återkommer. Tack!!!!!

EDIT: Jag räknar inte med att detta ska vara rätt, men titta gärna bilden jag gjorde :D vad stämmer inte? Tack.
 
  • Ritad skiss av en väggkonstruktion med måttangivelser och komponenter såsom regel, gips och panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skall du bygga själv ?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Skall du bygga själv ?
Nej, verkligen inte. Kommer anlita snickare. Har bara inte hittat någon ännu. mvh
 
swealp swealp skrev:
Det låter bra, men eftersom jag inte är snickare så säger det inte mig någonting nästan.
Vet inte alls hur en väggkonstruktion ser ut.
Jag ska försöka rita något, återkommer. Tack!!!!!

EDIT: Jag räknar inte med att detta ska vara rätt, men titta gärna bilden jag gjorde :D vad stämmer inte? Tack.
(y):)
Men ingen plast i våtrummet. kör istället med vindpapp där.
 
swealp swealp skrev:
Nej, verkligen inte. Kommer anlita snickare. Har bara inte hittat någon ännu. mvh
Låt då snickaren fixa allt. Håll inte på och lägg dig i när du inte vet hur det ska vara. ;).

Hade ju varit mycket enklare att ha samma firma till att göra även grunden som ska resa huset. Onödigt att dela upp arbetet på olika "fackmän" som ändå inte verkar ha en susning om vad dom gör. Gjuta en 25 kvadrats platta ska alla riktiga snickarfirmor fixa.
 
  • Gilla
swealp och 1 till
  • Laddar…
Förstod det som du skulle bygga själv. Som ovanstående skriver så ordnar ju snickaren det. Så rodda inte för mycket. Förresten vilken kommun ?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Förstod det som du skulle bygga själv. Som ovanstående skriver så ordnar ju snickaren det. Så rodda inte för mycket. Förresten vilken kommun ?
Stockholms Kommun.

Jag tänkte bara att det är bra om jag vet hur det ska bli, så det inte blir samma misstag igen att man råkar ut för någon som bygger fel.

Tack!!
 
swealp swealp skrev:
Stockholms Kommun.

Jag tänkte bara att det är bra om jag vet hur det ska bli, så det inte blir samma misstag igen att man råkar ut för någon som bygger fel.

Tack!!
Jag tycker låter orimligt att ha 30 cm ytterväggar. Då kommer ytterväggarna att ta 6.2 m2 av totala ytan dvs nästan 25%! I taket ska du 225 mm PIR (polyuretanskum, jag skulle ta stenull el motsv istället pga brandrisken) och i ytterväggarna 240 mm isolering. Hellre mer i taket än i ytterväggarna.

Jag skulle gå ner till 145+45mm i ytterväggarna och liva reglarna med plattan. Jag tror att det kan räcka för dina ändamål. Är osäker på energiberäkningen dock.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag tycker låter orimligt att ha 30 cm ytterväggar. Då kommer ytterväggarna att ta 6.2 m2 av totala ytan dvs nästan 25%! I taket ska du 225 mm PIR (polyuretanskum, jag skulle ta stenull el motsv istället pga brandrisken) och i ytterväggarna 240 mm isolering. Hellre mer i taket än i ytterväggarna.

Jag skulle gå ner till 145+45mm i ytterväggarna och liva reglarna med plattan. Jag tror att det kan räcka för dina ändamål. Är osäker på energiberäkningen dock.
Tack!

Jag ska höra med kommunen vad det är som sätter gränsen på väggarna, ifall det är u-värdet. För i så fall skulle vi säkert kunna ha tunnare väggar med bättre isolering.

Boverkets krav på U-värde för ett komplementbostadshus ligger på 0,33.

Det finns PIR som är extra dyr och bättre brandsäker. Sen om det är bluff eller verkligen bättre brandsäkert det vet jag inte. Kanske borde köra på stenull men då är frågan hur tjock isolering vi behöver, ska ha ett sängloft. Med PIR blir isoleringen cirka 20-25cm.

Vanlig PIR-isolering, brandklass: E
https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/isolering/therma/therma-tp10


PIR-isoleringen jag pratar om: B - s1,d0
https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/isolering/kooltherm/kooltherm-k5-fasadisolering

Jämfört med Stenull:

Tack.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Hej bästa Byggahus.se-folket!
Jag har mailat kommunen angående ytterväggarnas tjocklek. Ifall det går att göra dem tunnare istället.
Kommer nog ta ett tag innan jag får nått svar från dem.


Tänkte fråga er; eftersom vårt komplementbostadshus bara är cirka 2m ifrån vår huvudbyggnad. Tror ni ytterväggarna behöver ha någon typ av minimal tjocklek för att klara någon regel mot brandspridning?


Jag bifogar med vår kontrollpanel.

http://www.boverket.se/brandskydd
http://www.boverket.se/globalassets/vagledningar/kunskapsbanken/bbr/bbr-22/bbr-avsnitt-5

5:611 Småhus m.m. Allmänt råd Avståndet mellan småhus, mellan komplementbyggnader eller mellan komplementbyggnader och småhus kan vara mindre än 8 meter om de uppförs enligt tabell 5:611

Varje grupp av småhus bör avskiljas med
brandväggar i lägst klass REI 60-M eller med ett avstånd mellan grupperna
på minst 8 meter. (BFS 2011:26).
Tack så mycket för hjälpen!! :D(y)
 
  • Dokument utdrag från Boverkets byggregler visar tabell för brandskydd och avstånd mellan byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel för byggprojekt som visar olika kontrollpunkter och Boverkets byggregler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.