Har du gjort grunden själv ? Ok om du inte vill bila och jag tycker inte man skall hänga ut stommen 100 mm. Då hade jag byggt huset med en 170 mm stomme och 45 mm installationsskikt invändigt. Då blir det bra. Aldrig hört att kommunen satt krav på 300 mm i en Attefallare.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Det där med golvbrunnen låter väldigt märkligt. Menar du att väggen skall flyttas för att de lagt brunnen för nära väggen?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där med golvbrunnen låter väldigt märkligt. Menar du att väggen skall flyttas för att de lagt brunnen för nära väggen?
Nej en tunnare vägg med 215 mm isolering istället för 300 mm.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Har du gjort grunden själv ? Ok om du inte vill bila och jag tycker inte man skall hänga ut stommen 100 mm. Då hade jag byggt huset med en 170 mm stomme och 45 mm installationsskikt invändigt. Då blir det bra. Aldrig hört att kommunen satt krav på 300 mm i en Attefallare.
Nej nej, grunden har jag inte gjort själv. Det är ett företag, en s.k entreprenör i Stockholm som gjort detta.

Det verkar finnas 2 typer av attefallshus, komplementbostadshus och komplementbyggnad.
Vårt är ett komplementbostadshus för permanent boende, därför bostaden måste vara handikappsanpassad m.m. precis som ett "vanligt" hus.
Kanske är värt ett försök att maila och fråga kommunen om man kan göra väggarna 200mm och istället isolera bättre om det bara är u-värdet dem vill åt. Men det lär man väl inte få? Man får väl inte bygga en villa med 200mm tjocka väggar.

H hempularen skrev:
Det där med golvbrunnen låter väldigt märkligt. Menar du att väggen skall flyttas för att de lagt brunnen för nära väggen?
Är det mig du frågar?
I så fall Ja, eftersom det blivit ett missförstånd av ritningen då vi trott att det ska vara ett uthäng på 10cm och för att entreprenören är riktiga amatörer som missat det själva också.
Just nu är det 40cm till betongkanten, enda alternativet är att göra uthäng på 10cm och 20cm på plattan. Då är det 20cm till brunnen som krävs enligt Säker Vatten.
 
  • Schematisk ritning som visar minsta avstånd på 200 millimeter från en brunnskant till närmaste vägg i en grundkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det låter ju helt galet att ändra väggkonstruktionen pga monteringsanvisningen för golvbrunnen. Ett alternativ är ju att låta golvbrunnen hamna närmare vägg än vad monteringsanvisningen säger.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men det låter ju helt galet att ändra väggkonstruktionen pga monteringsanvisningen för golvbrunnen. Ett alternativ är ju att låta golvbrunnen hamna närmare vägg än vad monteringsanvisningen säger.
Det är inte monteringsanvisningen. Det skall vara 200 mm till kanten på brunnen från tätskiktet.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
swealp swealp skrev:
Nej nej, grunden har jag inte gjort själv. Det är ett företag, en s.k entreprenör i Stockholm som gjort detta.
Då förstår jag ingenting egentligen. Har dom gjort fel skall dom väl fixa till det ????
Vad säger KA ?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Det är inte monteringsanvisningen. Det skall vara 200 mm till kanten på brunnen från tätskiktet.
Ja, oavsett var det står. Jag hade avvikit från kravet.
 
R RoBo skrev:
Då förstår jag ingenting egentligen. Har dom gjort fel skall dom väl fixa till det ????
Vad säger KA ?
Eftersom det är ett komplementbostadshus, så sa kommunen att det är ok om ni själva är KA.
Så tyvärr är morsan det. Hon kan lite, men inte mycket.

Entreprenören började med att lägga kantelementen vägg i vägg alltså exakt efter yttermått. Då sa vi i panik neej det kommer bli fel! Eftersom kommunen tittar på utvändiga mått som är max 25 kvm. Då kan ni inte lägga kantelementen exakt som 25 kvm. Då frågade puckona oss "Hur vill ni ha det då?" då sa vi 10cm in som det står på ritningen. (Vi trodde att det där 0,1m var mellanrummet till ytterkant, men som du säger är tjockleken på cellplasten.) Så vi är i ett dilemma nu.

Juridiskt sätt kan vi vara ansvariga då vi bad dem flytta in 10cm. Dock så bör ju dem också veta vad dem gör. Riktigt illa detta.

Hur tycker du vi ska lösa det? Försöka gå vidare juridiskt (då kommer dem antagligen säga att vi ville ha det så, vilket är sant.)?

Vi skulle aldrig ha brytt oss, borde ha låtit dem jobba ifred och tittat på när det blev fel. Sen när allt är klart säga "Men ojdå, det där är fel." Tack för den hårda erfarenheten.

mvh

Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, oavsett var det står. Jag hade avvikit från kravet.
Det är inte bara ett krav, försäkringen täcker inte vattenskador om du inte bygger fackmannamässigt d.v.s efter Säker Vatten. Sida 26. (http://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf)
 
Gör som jag skrev i inlägg 31. Förstår inte heller var du fått 300mm ifrån då snittet på väggen du visar inte kan vara 300 om man jämför med 100 mm cellplast.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Exempel på en sådan vägg som jag menade.

Teknisk ritning av en väggkonstruktion med angivna materialmått och lager, inklusive isolering och vindskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
swealp swealp skrev:
Det är inte bara ett krav, försäkringen täcker inte vattenskador om du inte bygger fackmannamässigt d.v.s efter Säker Vatten
Ett badrum i en attefallstuga? Jag hade tagit risken.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Gör som jag skrev i inlägg 31. Förstår inte heller var du fått 300mm ifrån då snittet på väggen du visar inte kan vara 300 om man jämför med 100 mm cellplast.
Men planritningen som är i skala 1:50 blir 30cm.

Har inte mätt sockeldetaljen som är i skala 1:20, ska göra det nu.

mvh
 
  • Arkitektonisk planritning av ett hus i skala 1:50 med måttangivelser och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektion av väggkonstruktion och detaljer för ateljé med materialindikationer och mått, planritning i skala 1:50.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggdetaljritningar i skala 1:20 för sockel och vägg-taksektion med märkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast du kan inte sitta och mäta med linjal på ritningen. Du måste ha någon form av teknisk beskrivning som anger hur väggen ska byggas.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Fast du kan inte sitta och mäta med linjal på ritningen. Du måste ha någon form av teknisk beskrivning som anger hur väggen ska byggas.
I ritningarna hos kommunen står det:
Panel
Stående spikläkt 28x70
Fasadskiva Isover 31 30 mm
Regel 170x45
Isolering mineralull 170 mm
Plastfolie
Regel 70x45
Isolering 70 mm
Gips 13 mm

Jag är inte snickare, antar att detta blir ca 30 cm. :/
Ska försöka hitta info om det.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.