Vi har just haft en fönsterförsäljare här, som påstår att värdet på huset höjs med ca 50% mer än vad det kostar att byta fönstrena på kåken. Stämmer det, tror ni?

Vi pratar om ett rappat hus från 1950 med 15 fönster, som jag inte vet när de byttes sist - om det ens är gjort någon gång... Min gissning är att om fönstrena över huvud taget bytts så var det under 70-talets första hälft, men min magkänsla säger mig att vi har originalfönster. Att uppvärmningskostnaden skulle sjunka drastiskt förstår jag, med tanke på att vi i dagsläget får skrapa is från rutorna vintertid, men det jag undrar över är alltså påverkan på husets värde vid eventuell försäljning.
 
Nog mer ett försäljningsknep.......Mockfjärd?
 
Brukar vara svårt att räkna hem investeringen av nya treglasfönster inom en rimlig tid om man enbart tar med energiförbrukningen som själ. Att det skulle göra en värdehöjning med 50 % låter verkligen osannolikt. När jag frågade våran mäklare vad det skulle göra på vårat hus så vart summan ca 5%. Dock skulle den summan vara mer än vad fönsterbytet skulle kosta.

Det allmänna rådet jag har fått och går efter är att enbart byta de fönster som behöver bytas för att de gamla är trasiga eller att du inte orkar göra underhåll på dem. Möjligen att jag skulle byta till nya fönster i mitt sovrum för att sänka ljudet från utsidan.
 
Jag byter alla mina fönster nu, jag räknar inte med att höja värdet, snarare bibehålla värdet(normalt underhåll) men framförallt få mindre kallras och skönare klimat i huset.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Det är ganska subjektivt att säga att värdet ökar med mer än det kostar. Det beror mycket vart man bor också, en fräsh villa i Danderyd med nya fönster och tegelplattor får ett högre värde än om man sätter samma fönster på ett hus i Hofors. Helhetsintrycket blir bättre och sänkta uppvärmningskostnader borde vara incitament nog för att byta.
 
  • Gilla
vetgirig_ och 2 till
  • Laddar…
Att värdet skulle öka mer än kostnaden tror jag är nys, utom i väldigt speciella situationer.

Om en spekulant ser att fönstren i huset är för dåliga för vanligt målningsunderhåll. Då räknar spekulanten med att få en kostnad för fönsterbyte. Har man då bytt själv så slipper man den minusposter vid en försäljning. Men troligen kostar bytet mer än vad spekulanten vill sänka sitt bud.
 
  • Gilla
vetgirig_
  • Laddar…
Jag skulle ALDRIG byta fönster med ett av de här "fönsterbytarföretagen". Om de behöver bytas så kontakta en lokal snickare med goda referenser. Köp fönstren själv, ex i en webbutik. Eller låt snickaren ordna fram materialet.

Det blir med stor sannolikhet billigare, och du får det gjort av en yrkesman, som DU väljer efter rekommendation. Fönsterbytarfirmorna väljer sina hantverkare efter lägsta pris. Så deras marginal åt säljorganisationen kan maxas.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Värdeförändring beror ju på den presumtiva målgruppen för ditt hus, det finns nog rätt många som skulle vara tveksamma att köpa ett hus med nya plast- eller aluminiumfönster istället för underhållna originalfönster, samtidigt finns det nog rätt många som är tveksamma till motsatsen, så beroende på hur resten av huset renoverats/förändrats kan det vara idé att hålla sig till den ena skolan för att fånga så många som möjligt i den skolan.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Microkatten
På en så generell fråga är det generella svaret: nej. Uppvärmningskostnaden sjunker inte dramatiskt, om du räknar med kostnad för fönsterbyte, genom att byta till nya fönster, om du nu inte har englasfönster, eller tvåglas som är helt slut i virket.

Har du fönster från 50-talet så är de normalt tillverkade med mycket god kvalitet. För att få en bra värme-ekonomi gäller det då att se till att drevning och isolering runt karmar, samt tätning och kittning av bågar, är bra, om fönstrena för övrigt är i bra skick. Att du får skrapa is från rutorna tyder på att allt inte står rätt till, men det säger inte att fönstrena måste bytas.

Vill du att någon kunnig tittar på dina fönster, hör gärna med en fönsterrenoverare, snickare eller andra som har kunskap om äldre hus. Undvik fönsterförsäljare! ;)
 
  • Gilla
vetgirig_
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag skulle ALDRIG byta fönster med ett av de här "fönsterbytarföretagen". Om de behöver bytas så kontakta en lokal snickare med goda referenser. Köp fönstren själv, ex i en webbutik. Eller låt snickaren ordna fram materialet.

Det blir med stor sannolikhet billigare, och du får det gjort av en yrkesman, som DU väljer efter rekommendation. Fönsterbytarfirmorna väljer sina hantverkare efter lägsta pris. Så deras marginal åt säljorganisationen kan maxas.
Du drar alla över en kam kompis.
Har jobbat med fönster på heltid (i stort sett) sen 2005. I mitt fall som hantverkare har JAG valt leverantör(fönsterbytarfirma) en seriös firma som jag som hantverkare kan gå i god för.
Vem tror du är bäst på att byta fönster? En fönstermontör som monterat ca 13000 fönster i alla sorters hus och typ?
Eller den lokala snickaren som gör lite av varje ?
 
  • Gilla
vetgirig_
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Nog mer ett försäljningsknep.......Mockfjärd?
Nej. Något som hette Energihem. Aldrig hört talas om. Kom och knackade på dörren och fick väl köra sitt snack och mäta och greja, vi hade inget för oss ändå - och vi har på riktigt pratat om att ta in offerter på fönsterbyte, så på så vis var det ju faktiskt intressant. Gick in på deras hemsida senare och såg att den består av bara en enda sida. Det går inte att klicka sig vidare till någon info om något över huvud taget, bara en klickbar länk och den ledde till att man mailar dem för att boka säljbesök. :p
 
HElgEe HElgEe skrev:
Att det skulle göra en värdehöjning med 50 % låter verkligen osannolikt. När jag frågade våran mäklare vad det skulle göra på vårat hus så vart summan ca 5%.
Jag menade 50% av investeringen, inte 50% mot dagens husvärde. Han ville ha 215' (!) för 14 fönster (efter rotavdrag) och menade att värdet på huset skulle öka med minst 300'. Värdet på huset ligger i dag runt 1 miljon eller lite drygt (tror vi).
 
S Svante Svenson skrev:
Värdeförändring beror ju på den presumtiva målgruppen för ditt hus, det finns nog rätt många som skulle vara tveksamma att köpa ett hus med nya plast- eller aluminiumfönster istället för underhållna originalfönster, samtidigt finns det nog rätt många som är tveksamma till motsatsen, så beroende på hur resten av huset renoverats/förändrats kan det vara idé att hålla sig till den ena skolan för att fånga så många som möjligt i den skolan.
Där tror jag du har en poäng! Tack för den tanken/vinklingen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.